نشست علمی با موضوع «از قطعنامه 598 تا قطعنامه 2231» برگزار شد

به مناسبت سالروز صدور اعلامیه دبیرکل وقت سازمان ملل مبنی بر متجاوز شناخته شدن عراق در جنگ با ایران، نشستی علمی با عنوان "از قطعنامه 598 تا قطعنامه 2231 برجام، روندها و رویدادها" با سخنرانی تعدادی از اساتید مطرح حقوق بین الملل و با حضور صاحبنظرانی از این حوزه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در این نشست که با عنایت به همسویی گروه های علمی این واحد دانشگاهی با بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و به منظور عمل به این توصیه ایشان که "برای برداشتن گام های استوار درآینده، باید گذشته را درست شناخت"، به همت اداره امور بین الملل واحد تهران شمال به مناسبت روز 18 آذرماه، سالروز صدور اعلامیه 9 دسامبر 1991 دبیرکل وقت سازمان ملل به شورای امنیت مبنی بر متجاوز شناخته شدن عراق در جنگ با ایران، برگزار شده بود سخنرانان به ابعاد مختلف قطعنامه های 598 و 2231 برجام پرداخته و در خصوص جایگاه دبیرکل سازمان ملل در حل و فصل مسائل سخن گفتند.

در ابتدای این نشست علیرضا جهانگیری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان و سفیر سابق ایران در هلند، به ارائه مطالبی در خصوص قطعنامه 598، اجرای معاهدات مرزی با عراق و اقدامات و چالشهای مربوطه پرداخت.

وی عناصر چالشی قطعنامه را موضوع، بازسازی، مرز، مسئولیت منازعه و غرامت و جبران خسارت برشمرد، سپس با اشاره به سابقه اختلافات مرزی ایران و بهانه های عراق در مجموعه معاهدات 1975 به تشریح موافقتنامه های تکمیلی مربوط به توافقات حول کشتیرانی در اروند و شط العرب، استفاده از آب های رودخانه های مرزی، کلانتران مرزی و تعلیف احشام پرداخت.

جهانگیری ضمن اشاره به سابقه حضور در اداره مرزی معاونت حقوقی وزارت امورخارجه به چالش های قطعنامه 598 در خصوص توافقات مرزی پرداخته و اضافه کرد: هر چند این قطعنامه در بند 6، دبیرکل را در خصوص ارائه گزارش مفصل مسئولیت تجاوز ملزم می کند اما بند 7 آن در بخش جبران خسارت و پرداخت غرامت صرفا به تعیین آن پرداخته و از پرداخت غرامت حرفی به میان نمی آورد.

پس از آن عبدالحسین صفایی، عضو هیات علمی دانشگاه بوشهر و وکیل ایران در محاکم بین المللی، مطالبی را پیرامون اعمال صلاحیت فراسرزمینی و رویکرد دوگانه ایالات متحده در منازعات بین المللی عنوان کرد.

وی ضمن تبیین مفهوم صلاحیت فرا سرزمینی آمریکا آن را توسعه و تحمیل آثار حقوقی مقررات و صلاحیت دادگاه های آن کشور به کشورهای خارجی معرفی کرد و توسل به تحریم های ثانویه را از جمله ابزارهای آمرانه آمریکا برشمرد.

صفایی در ادامه با بیان نظرات حقوق دانان برجسته جهانی در نقد رویکرد یکجانبه گرایانه این کشور اذعان داشت: گویا آمریکا در صدد است قوانین ایالات متحده را به عنوان محصولی صادراتی به کشورهای جهان معرفی کند.

وی در نتیجه گیری خود این تدابیر و دستورات اجرایی ایالات متحده را ناقض تمامی اصول مسلم حقوق بین الملل شمرده و شیوه ای نامشروع برای توسعه قلمرو جغرافیایی این کشور دانست.

در ادامه برنامه فتح الله رحیمی، مدیرگروه حقوق بین الملل واحد تهران شمال و از قضات برجسته کشور در سخنرانی خود ضمن تبیین ماهیت برجام و قطعنامه 2231 به مکانیسم های موجود در آن پرداخته و گفت: علیرغم دستاوردهای حقوق بین الملل این توافق مناقشات سیاسی و بدعهدی آمریکا و نقض تعهدات طرف مقابل، مبانی حقوقی را با چالش مواجه کرده است. هر چند در مکانیسم حل و فصل اختلافات موجود در آن وضعیت پایبندی طرفین به تعهدات، رای گیری در شورای امنیت راجع به شکایت برجامی و نظارت شورای امنیت بر برخی از فعالیت های مندرج در برجام دیده شده است.

نوذر شفیعی، مدیرگروه روابط بین الملل واحد تهران شمال و سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، سخنران بعدی بود که ابعاد حقوقی برنامه موشکی ایران در چارچوب نظریه های روابط بین الملل را تحلیل کرد.

وی ضمن اشاره به نظریه نو واقع گرایی و برنامه موشکی ایران افزود: هرج و مرج موجود در نظام بین الملل دولتها را وادار به جستجوی امنیت کرده و امنیت در پرتو توانمندی نظامی تحقق می یابد.

شفیعی همچنین با پرداختن به نظریه لیبرالیسم در روابط بین الملل به این نکته اشاره داشت که غرب سعی دارد از طریق رژیم های بین المللی خودساخته از جمله رژیم کنترل تکنولوژی موشکی، فعالیت های موشکی ایران را متوقف کند؛ در حالیکه منطق روابط بین الملل واقع گرایانه موازنه قدرت را توصیه می کند. از این منظر تسلیحات موشکی جمهوری اسلامی ایران سبب موازنه قدرت شده که این موضوع باعث منصرف کردن دیگر کشورها از حمله به کشور ما می شود. بنابراین از دید جمهوری اسلامی ایران موشک جزو منافع حیاتی ایران است و منافع حیاتی یعنی منافعی که یک کشور حاضر است برای آن بجنگد و قابل مذاکره نیست.

در پایان مراسم سکینه ببری گنبد، عضوهیات علمی گروه روابط بین الملل واحد تهران شمال و مدیر امور بین الملل این واحد دانشگاهی، به عنوان آخرین سخنران به تحلیل جایگاه دبیرکل سازمان ملل متحد پرداخته و به نقش متعارض شورای امنیت اشاره کرد.

وی ضمن پرداختن به مکانیسم انتخاب دبیرکل طبق منشور ملل متحد، این سازوکار را ناکارآمد دانسته و دخالت اعضای دائم شورای امنیت در انتخاب گزینه های مورد نظر خود را شاهدی بر این مدعا دانست.

ببری گنبد سپس نقش نسبتا فعال دبیرکل وقت سازمان ملل در تعیین متجاوز در جنگ تحمیلی و انفعال دبیرکل وقت سازمان ملل در پرونده هسته ای را نشانی از نقش فرمایشی این نهاد خواند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1045537

وب گردی

وب گردی