مربیان رانندگی در طرح سهمیه بندی بنزین فراموش شدند

مربیان آموزشگاه‌های رانندگی از جمله افرادی هستند که در طرح سهمیه بندی بنزین فراموش شده‌ و اعتراضاتی به عدم تخصیص سهمیه و عدم افزایش تعرفه‌ها داشتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگر گوشه و کنار شهر را به دقت نگاه کنیم، مشاغل گم نامی را می‌یابیم که علیرغم بی‌نام و نشان بودنشان؛ اما تعداد قابل توجهی از افراد را به خود مشغول کرده و راهی برای کسب روزی حلال شهروندان است. از جمله این مشاغل که اغلب زنان سرپرست خانوار برای امرار معاش و درآوردن خرج زندگی‌شان به سوی آن رفته‌اند آموزش رانندگی در آموزشگاه‌های رانندگی است.

با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اعلام عمومی نرخ جدید آن از سوی دولت اعتراضات مردمی به این طرح بالا گرفت که به موازات آن نیز عده‌ای از اعتراضات به حق مردم سوء استفاده کرده ودست به اغتشاش زدند. آشوب‌ها و اغتشاشات به وجود آمده باعث شد تا در این بین اعتراضات به حق مردم و به ویژه برخی از اصناف به درستی شنیده نشود و خواسته‌ شرعی و قانونی آن‌ها در هیاهوی آشوب گم شود.

پس از معرفی مشمولان سهمیه بنزین از سوی دولت، علی الظاهر لیست اصناف و افراد اعلام شده جامع نبوده و عده‌ای از قلم افتاده اند که با مطالبه‌گری‌ از راه‌های قانونی سهمیه‌ مخصوص خود را دریافت نمودند. تماس‌های دریافت شده‌ اخیر مخاطبان خبرگزاری مهر حکایت از این امر دارد که طرح سهمیه بندی بنزین همچنان ناقص است و لیست تهیه شده از اصناف، مشاغل و افراد مشمول سهمیه بنزین هنوز تکمیل نشده است.

طبق تماس‌ها و گفته‌ معلمان آموزش رانندگی آموزشگاه‌های رانندگی با وجود گذشت چند هفته از طرح سهمیه بندی بنزین اما هنوز که هنوز است سهمیه‌ای به این صنف تعلق نگرفته و این سوال برای آن‌ها مطرح شده است که چه کسی پاسخگوی ضرر و زیان مالی ما است؟

سهمیه ای که تعلق نگرفته است!

فرهاد حقیقی رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور گفت: تا به این لحظه هیچ تصمیم قطعی و نهایی برای افرادی که در آموزشگاه های رانندگی مشغول به کار هستند در نظر گرفته نشده است، یک روز می‌گویند بررسی می‌کنیم و روز بعد می‌گویند سهمیه نمی‌دهیم. آخرین خبر این است که وزارت کشور و تنظیم بازار گفتند شرکت نفت با سهمیه شما مخالفت کرده و حداکثر این است که ماهی ۶۵ لیتر بدهند!

وی افزود: در دوره قبلی که بنزین سهیمه بندی شده بود ما ۳۰۰ لیتر سهمیه داشتیم، یعنی در ابتدا ۵۰۰ لیتر سهمیه به ما تعلق گرفت و بعد ۳۰۰ لیتر شد. اکثر افرادی که در صنف ما مشغول هستند خانم‌های سرپرست خانوار هستند و این گونه تصمیم گیری ها ظلم در حق آنها است.

رئیس اتحادیه آموزش رانندگی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه نظارتی بر فعالیت مربیان شما هست، گفت: پیمایش و ساعت کار ما مشخص است، هم پلیس نظارت می‌کند و هم ما به عنوان اتحادیه هستیم و هم اصناف نظارت دارد یعنی یک دقیقه کم و زیاد ندارد.

حقیقی گفت: برخی از همکاران ما در شرق تهران به فرمانداری رفتند تا به این موضوع اعتراض کنند ولی به آنها گفته اند که برایتان پرونده امنیتی تشکیل می دهیم و فورا مکان را ترک کنید، البته آقای محمدیان در وزارت کشور پیگیر کار ما هستند.

وی در پایان گفت: بهترین راه این است که کارگروه تنظیم بازار افزایش مابه‌التفاوت بنزین را بدهد ولی متاسفانه هیچ تصمیمی تا تصمیم نهایی برای این قشر از جامعه نگرفتند و حتی اجازه افزایش نرخ هم به ما نداده اند.

قول نمی دهیم اما به فکر چاره برای حل این مشکل هستیم

پوریا محمدیان مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور درباره آخرین تصمیمات گرفته شده برای مربیان آموزشگاه های رانندگی گفت: موضوع سهمیه‌بندی بنزین برای رانندگان آموزشگاه رانندگی یک بار در کمیته سه نفره که به واسطه مصوبه هیات وزیران مسئولیت تعیین سهمیه‌های جدید را دارد متشکل از نمایندگان وزارت کشور، وزارت نفت و سازمان برنامه مطرح شد.

وی افزود: به علت این که تعداد و میزان پیمایش این افراد مشخص نبود، موضوع از دستور کار خارج شد. البته هنوز هم آمار دقیق نداریم. مکاتباتی با ما شده است ولی الان نمی‌دانیم تعداد اینها چه میزان است و میزان پیمایش رسماً توسط اتحادیه مربوطه منتقل نشده است.روال این طور است که اینها صنف و اتحادیه‌ای دارند و باید تعداد ناوگان به اضافه میزان پیمایش و میزان مصرف سوخت آنها رسماً به ما اعلام شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک وزارت کشور ادامه داد: مجدد این موضوع را در دستور کار کارگروه سه نفره عنوان می‌کنیم و آنجا باید مطرح شود که آیا می‌توان به اینها سوخت داد یا خیر. سوختی که الان داده می‌شود موقتی است. اگر به آژانس‌ها و وانت‌ها سوخت می‌دهیم موقتی است و به تمام اتحادیه‌ها و اصناف گفته شده باید مدل آن را بعد از دو ماه روی پیمایش ببرید. این می‌تواند ابزاری باشد که روی خودرو نصب شود و پیمایش خودرو را نشان دهد و می‌تواند به واسطه همین نرم‌افزارهایی که روی گوشی‌های تاکسی‌های اینترنتی هست، خلاصه که صنوف این پیمایش را باید اثبات کنند و بر اساس پیمایش در سقفی که کمیته سه نفره تعیین می‌کند به افراد در ماه مابه‌تفاوت هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومان پرداخت خواهد شد.

محمدیان گفت: به دنبال این هستیم که بتوانیم موضوع مربیان آموزشگاه‌های رانندگی را مطرح کنیم ولی قول به کسی ندادیم چراکه ابعاد و اندازه باید مشخص شود و به ما اعلام کنند که عدد چه میزان است و لیترها چطور است و بعد بررسی شود. نکته اینجا است که اگر سهمیه به این افراد تعلق گیرد دیگر مجوز افزایش قیمت نباید داشته باشند.

همه به فکر عدم افزایش قیمت‌ها هستند اما در عمل کاری نمی‌کنند!

فارغ از اینکه طرح سهمیه بندی بنزین درست است یا غلط باید بگوییم که این طرح، طرحی ناقص است چراکه در زمان اجرا نتوانست اقناع جمعی برای اقشار مختلف جامعه در بر داشته باشد، گویا دولتمردان تمام هم و غمشان برای اجرای طرح بوده و نه جزئیات آن و تا به امروز چندباری این طرح ویرایش شده و گفته اند به اقشار و صنوفی که در طرح اولیه از تخصیص سهمیه جا مانده اند، سهیمه ای اختصاص می دهیم اما در عمل این حرف ها محقق نشده است!

روز گذشته هم رانندگان تاکسی های آنلاین در اعتراض به عدم محقق شدن سهمیه بنزینشان اعتراض کرده بودند و می گفتند نه سهمیه به ما می دهند و نه قیمت هایمان را افزایش داده اند! مربیان آموزشگاه های رانندگی هم از جمله اقشاری هستند که در این طرح فراموش شده و تا زمانی که بخواهند یک تصمیمی برای سهمیه بندی بنزینشان از سوی مسئولان گرفته شود قطعا معیشتشان با مشکل مواجه می شود.

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1045542

وب گردی

وب گردی