خلأ اداره‌ای برای ساماندهی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌شود/ لزوم راه‌اندازی مراکزی در واحدها برای مشاوره دانشجویان در حوزه پژوهش

پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی در هفتمین جشنواره فرهیختگان گفت: باید مراکزی در دانشگاه‌ها برای مشاوره دانشجویان راه‌اندازی شود تا مشخص شود هدفشان از پژوهش چیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مسعود افرند متولد سال ۶۱ و فرزند دوم خانواده است؛ او در سال 93 مدرک PHD خود را در رشته مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی اخذ و در سال 1385 به صورت رسمی کار خود را در حوزه پژوهش آغاز کرد. افرند امسال به عنوان پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی شناخته شده است.

او همچنین بیش از 200 مقاله با کیفیت ISI دارد و سال گذشته نیز مقالاتش جزو یک درصد برتر ISC شد. او در سال ۹۵ جایزه مقاله برتر سومین جشنواره نانو دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نانوفیزیک را به خود اختصاص داد؛ در جشنواره چهارم بهترین پژوهشگر جشنواره واحد علی آباد کتول و در سال 96 نیز به عنوان پژوهشگر برتر استان اصفهان انتخاب شد.

افرند پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی جشنواره فرهیختگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مقالات خود گفت: عمده مقالات من که موجب شد در هفتمین جشنواره فرهیختگان به عنوان پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی شناخته شوم در حوزه نانو سیالات و درصدی نیز در حوزه انرژی‌های نو و تجدید پذیر بود.

پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی جشنواره فرهیختگان با بیان این که پژوهش دو جنبه دارد اضافه کرد: جنبه تجاری و صنعتی و جنبه علمی و آماری دو جنبه پژوهش است؛ اکنون از لحاظ آماری، در حوزه نانو چهارمین کشور دنیا هستیم و در زمینه تجاری سازی و تولید نیز در حال همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف بوده و امیدوارم این همکاری‌ها نتیجه داده و پژوهش‌ها کاربردی شوند. در حوزه بین‌المللی نیز با افراد مختلفی از دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال همکاری بوده و در بسیاری از سخنرانی‌ها و فرصت‌های مطالعاتی کشورهای دیگر دعوت به همکاری شده‌ام.

او در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص مشکلاتی که پژوهشگران با آن روبرو هستند نیز صحبت به میان آورد و گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد یک واحد دانشگاهی جامع بوده و آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های بسیار خوبی دارد؛ مسئولان پژوهشی این واحد دانشگاهی نیز برای انجام پژوهش‌ها کمک زیادی به دانشجویان می‌کنند اما چالش عمده انجام پژوهش، ایجاد انگیزه است.

افرند معتقد است: مسئولان باید انگیزه لازم برای پژوهشگران ایجاد کنند؛ جشنواره فرهیختگان فرصت مناسبی برای ایجاد انگیزه است و نقش پژوهش را پررنگ می‌کند. ما نیز تلاش داریم این انگیزه را در دانشجویان خود ایجاد کنیم. معتقدم در بحث پژوهش باید فضاهایی برای آموزش دانشجویان در دانشگاه اختصاص داده شود؛ چراکه برخی از دانشجویان مسیر انجام پژوهش را نمی‌شناسند و باید راه را به آن‌ها نشان داد.

پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد تصریح کرد: مراکزی نیز باید در دانشگاه‌ها برای مشاوره دانشجویان راه‌اندازی شود تا مشخص شود هدفشان از پژوهش چیست؛ زیرا بسیاری از دانشجویان پژوهش و مقالات خود را بی‌هدف انجام داده و سردرگم می‌شوند. معتقدم باید یک مرکز ساماندهی و مشاوره برای این دسته از دانشجویان ایجاد شود و ما نیز به صورت رایگان در اختیار این مرکز خواهیم بود.

او تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ویژه در حوزه فناوری نانو جزو دانشگاه‌های باکیفیت ایران محسوب می‌شود. دانشجویان این دانشگاه نیز دارای کیفیت علمی بسیار خوبی هستند؛ بنابراین اگر به آن‌ها اعتماد کنیم و بیشتر برایشان وقت بگذاریم قطعا شرایط بهتر هم خواهد شد.

افرند تاکید کرد: پیش از این، کار پژوهش بهتر از امروز پیش می‌رفت البته الان نیز حمایت‌های لازم به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد؛ اما بخشنامه‌ها با تاخیر اجرا می‌شود. در واقع بخشنامه‌های حمایتی لازم در دانشگاه وجود دارد اما تاخیر در اجرای آن‌ها باعث مشکلاتی می شود.

پژوهشگر برتر حوزه فنی و مهندسی جشنواره فرهیختگان در پایان گفت: به طور مثال من به عنوان یک پژوهشگر می‌توانم زمان خود را صرف نوشتن یک مقاله کنم؛ اما همین زمان صرف بوروکراسی‌های اداری و پر کردن فرم‌های موجود می‌شود. در حال حاضر خلأ اداره‌ای برای ساماندهی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی احساس می‌شود و اگر این سازمان راه‌اندازی شود کمک زیادی به پژوهشگران خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045564

وب گردی

وب گردی