خبر باید فرزند زمانه خود باشد/ لزوم توجه به زیبایی‌شناسی در تنظیم‌خبر

مدرس دوره تربیت خبرنگاری ترنج گفت: خبر تولید شده توسط خبرنگار، باید به‌روز و فرزند زمانه خود باشد و در حوزه‌ روزنامه‌نگاری، درستی خبر اهمیت بیشتری دارد‌.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین دهباشی فعال رسانه‌ای در کارگاه انتقال تجربه دوره تربیت خبرنگاری ترنج که در محل مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه روزنامه‌نگاری بر خلاف حوزه علم، نیاز زیادی به دقت وجود ندارد؛ یک کار ژورنالیستی باید مؤثر و جذاب باشد و اگر اثری تولید شود که جذاب نباشد، حتی در صورت درست بودن خبر نیز هیچ‌گونه تأثیری نخواهد داشت‌.

وی افزود: خبر تولید شده توسط خبرنگار، باید به‌روز و فرزند زمانه خود باشد؛ بنابراین درستی، دقت و کامل بودن برای علم حائز اهمیت است؛ اما در حوزه‌ روزنامه‌نگاری، درستی خبر اهمیت بیشتری دارد‌.

دهباشی با اشاره به مؤثر بودن یک گزارش و خبر ادامه داد: سه عامل مهم در مؤثر بودن یک خبر تأثیر دارد که مهم‌ترین آن، آگاهی است. البته در برخی موارد، منافع شخصی افراد سبب می‌شود آگاهی به درستی صورت نگیرد. عامل دوم، احساسات است و بنابراین خبر باید روی احساسات افراد اثر بگذارد تا بتواند مؤثر باشد. در حوزه احساسات، تحریک کردن غرور افراد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران باید در تنظیم اخبار خود به عامل ترس نیز توجه داشته باشند؛ همچنین مباحث مرتبط با زیبایی‌شناسی در تنظیم متن خبر می‌تواند در تأثیرگذاری آن اثر قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045614

وب گردی

وب گردی