نشریات دانشجویی برای بقا به حمایت مالی نیاز دارند/ حذف محتوای نشریات به دلیل عدم نقدپذیری مسئولان فرهنگی

مدیر مسئول نشریه گلبرگ گفت: متأسفانه افرای که در حوزه نشریات فعالیت می کنند؛ با برخورد جدی مسئولان مربوطه روبه رو می شوند که در نهایت مجبور می شوند بخشی از مطالب خود را حذف کنند.

فائزه مظاهری مدیر مسئول نشریه گلبرگ دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره مواردی که می تواند به عنوان نقد به عملکرد یک ساله دانشگاه آزاد مطرح شود، اظهار کرد: متأسفانه نشریات دانشجویی بسیار ضعیف هستند. بودجه ای که برای هر نشریه جهت فعالیت اختصاص داده می شود بسیار کم است که برای هر نشریه در واحد دانشگاهی همدان حدود 300 هزار تومان اختصاص داده می شود.

وی افزود: مخاطبان این نشریات، دانشجویان هستند اما نشریات به گونه مناسبی بین مخاطبان توزیع نمی شود. در حال حاضر نشریات با محدودیت رو به رو هستند که نمی توانند بسیاری از مسائل را مطرح کنند. دانشجویان نقدهایی را درباره عملکرد دانشگاه مطرح می کنند اما در ویراستاری نهایی بسیاری از مطالب توسط مسئولان مربوطه حذف می شوند. به طور مثال متن هایی را درقالب طنز جهت برنامه روز دانشجو توسط خود دانشجویان آماده شد که درنهایت بخش هایی از آن به دلایلی حذف شد.

مدیر مسئول نشریه گلبرگ با اشاره به تأثیر بسیار نقد در رشد مجموعه نشریات گفت: زمانی که از فرد یا افراد انتقاد پذیر که در داخل دانشگاه هستند، انتقاد می شود؛ بسیاری از مسائل را می توان راحت تر مطرح کرد. البته انتقاد به این معنا نیست که فقط به بدی ها پرداخت؛ می توان در قالب انتقاد به بسیاری از مطالب خوب هم اشاره کرد. در صورتی که شرایط برای انتقاد فراهم شود، انتقاد می تواند در رشد و بهبود آن مجموعه تأثیر گذار باشد.

مظاهری گفت: مطالبی که دانشجویان در روز دانشجو در قالب نقد جهت انتقاد ارائه کرده اند با استقبال خوب دانشگاه مواجه شد زیرا به بسیاری از مسائل مانند مشکلات خوابگاه، تحصلیی و سلف پرداخته شد. درحال حاضر یکی از نشریه های واحد دانشگاهی همدان به دلیل انتقاد، توقیف و مجبور به عدم فعالیت شد که این امر نشان دهنده برخورد جدی در این حوزه است.

وی با اشاره به تأثیر نشریات در حل مشکلات دانشجویان و دانشگاه، اظهار کرد: اگر نشریات مخاطبان خود را داشته باشند، اقدامات خوبی جهت انتشار آن صورت گیرد و همچنین مورد توجه مسئولان قرار گیرد؛ می توانند در حل مسائل و مشکلات دانشجویان و دانشگاه مؤثر واقع شوند. متأسفانه افرادی که در این حوزه فعالیت از مهارت های نویسندگی لازم برخوردار نیستند، لذا مطالبی که توسط آنها نوشته می شود دارای محتوای ضعیفی است.

مدیر مسئول نشریه گل برگ درباره روند دریافت مجوز تشریح کرد: خوشبختانه در زمینه دریافت مجوز جهت فعالیت در حوزه نشریات دانشجویی، با محدودیت جدی روبه رو نیستیم. اما مهم ترین چالشی که با آن روبه رو هستیم؛ عدم حمایت های مالی است. در واقع با توجه به نحوه چاپ مطالب توسط نشریات به آنها بودجه حمایتی داده می شود که این حمایت بسیار کم بوده که نزدیک به 300 هزار تومان به هر نشریه جهت فعالیت داده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045631

وب گردی

وب گردی