برگزاری دومین نمایشگاه تستا/ ارائه نیازهای فناورانه صنایع مختلف

دبیر اجرایی نمایشگاه تستا گفت: دومین دوره این نمایشگاه همزمان با هفته پژوهش با حضور صنایع مختلف، کارگزاران و شرکت‌های دانش‌بنیان با هدف رفع نیازهای صنعت برگزار می‌شود. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، پیام چینی فروشان دبیر اجرایی نمایشگاه «تستا» با بیان اینکه این نمایشگاه، نوعی نمایشگاه معکوس و مبتنی بر تقاضای فناوری است، خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه‌، شرکت‌های متقاضی، ظرفیت‌های توسعه‌ای نیازمندی‌های تکنولوژیکی را مستند کرده و نیازمندی‌های فناورانه خود را به صاحبان فناوری ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 800 تقاضای فناورانه از سوی 70 سازمان و شرکت در سامانه تستا ثبت شد، افزود: ارائه نیازمندی‌های فناورانه به‌جای عرضه توانمندی‌ها، تلاش برای تأمین نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، حضور کارگزاران در حوزه‌های مختلف فناوری برای تسهیل در پیوند عرضه و تقاضا، بسترسازی برای شناسایی و ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی و ایجاد فضای مذاکرات B2B از ویژگی‌های نمایشگاه تستا به شمار می‌‌رود.

وی با اشاره به میزان انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها در نمایشگاه تستا سال گذشته، گفت: 89 تفاهمنامه به ارزش تقریبی 120 میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی و فلزی، دفاعی، برق و انرژی، فناوری اطلاعات، تجهیزات پزشکی، گاز و پتروشیمی و ...در نمایشگاه سال گذشته منعقد شد.

به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه تستا، مهم‌ترین بخش این نمایشگاه، پیگیری‌های پس از نمایشگاه است تا رسالت اصلی این رویداد، یعنی انعقاد قرارداد برای حمایت از فناوری ایرانی و باز شدن گره‌ای از صنعت صورت پذیرد.

وی تأکید کرد: از این رو پیگیری‌ها و اقدامات لازم برای به نتیجه رساندن تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در دبیرخانه دائمی نمایشگاه مستقر در دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است.

چینی‌فروشان با اشاره به نتیجه پیگیری‌ها توسط دبیرخانه شورای عالی عتف گفت: از مجموع ٨٩ تفاهم‌نامه در سال گذشته، ١٩ قرارداد منعقد شده و هشت قرارداد نیز بین صنعت و فناوران در شرف انعقاد است.

وی با بیان اینکه ۴۵ تفاهم‌نامه بی‌نتیجه مانده، ادامه داد: همچنین ١٧ تفاهم‌نامه در دست بررسی است تا در نهایت به قرارداد قطعی منتهی شود.

برگزاری دومین نمایشگاه استان در هفته پژوهش

وی با اشاره به دومین سال برگزاری نمایشگاه استان تأکید کرد: این نمایشگاه با هدف شناسایی نیازهای پژوهشی و فناورانه، بسترسازی برای تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های توسعه‌یافته و همچنین برقراری ارتباط سازنده میان بخش عرضه و تقاضای فناوری نیز برای دومین دوره برگزار می‌شود.

به گفته دبیر اجرایی نمایشگاه تستا، امسال شاهد حضور صندوق نوآوری و شکوفایی، شهرداری تهران و صندوق حمایت از نوآوری و تحقیقات، وزارت صمت و وزارت دفاع و پشتیبانی در نمایشگاه استان در راستای ارائه نیازهای فناورانه و حضور فناوران خواهیم بود.

اعلام نیازهای فناورانه توسط شهرداری

چینی‌فروشان عنوان کرد: پیش‌بینی شده شهرداری تهران در قالب 6 حوزه معاونت خود در فضایی حدود 500 متر مربع در نمایشگاه حضور بیابد.

وی بیان کرد: نیازمندی‌های فناورانه هر یک از سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه پس از برگزاری جلسات متعدد بین نمایندگان دبیرخانه و هریک از شرکت‌ها در قالب فرم تهیه می‌شود و دبیرخانه برای شناسایی نیازمندی‌ها، اقدامات خود را برای رفع نیازها به واسطه فناوران آغاز می‌کنند.

وی افزود: تاکنون بیش از 300 نیازمندی‌ فناورانه از 30 سازمان-شرکت مربوط به شهرداری تهران احصا شده و فرایند احصای نیازها توسط دبیرخانه شورای عالی عتف همچنان ادامه دارد.

حضور صندوق نوآوری و شکوفایی با رویکرد ارایه تسهیلات

چینی‌فروشان در ادامه با اشاره به حضور صندوق نوآوری و شکوفایی در نمایشگاه تستا گفت: این صندوق نیز با رویکرد ارائه تسهیلات و مشوق‌ها، ارائه نیازمندی‌های فناورانه حاصل از رویدادهای برگزار شده (تقریبا 30 شرکت)، برگزاری رویدادهای Reverse pitch (برگزاری 6 رویداد) در نمایشگاه تستا حضور می‌یابد.

حضور صندوق‌های پژوهش و فناوری در نمایشگاه تستا

چینی‌فروشان حضور صندوق‌های پژوهش و فناوری برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های غیر دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در این نمایشگاه نیز مطرح کرد.

وی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با بیش از 20 شرکت در حوزه‌های مختلف صنعتی و بیش از 500 نیاز فناورانه در نمایشگاه شرکت خواهد کرد.

وی با تأکید بر اینکه تمامی دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، پژوهشگاه‌های کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارگزاران حوزه فناوری در این نمایشگاه نیز حضور می‌یابند.

چینی‌فروشان افزود: در نظر گرفتن تسهیلات و مشوق‌های ویژه نمایشگاه برای ارائه به طرفین عرضه و تقاضا و در نظر گرفتن فضای مذاکرات B2B و انعقاد قراردادها از ویژگی های دومین نمایشگاه تستا هستند.

گفتنی است؛ دومین دوره نمایشگاه تقاضای ساخت و تولید ایرانی (تستا)، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «رونق تولید» نامگذاری شده، توسط دبیرخانه شورای عالی عتف و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و شهرداری تهران از تاریخ 26 تا 29 آذر ماه سال جاری در سالن 7 نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045661

وب گردی

وب گردی