پژوهش باید بر اساس رفع نیازهای کشور رونق پیدا کند

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: برای رونق حوزه پژوهش در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی باید موضوعات تحقیقاتی مسئله‌محور در کشور وجود داشته باشند و نیازهای کشور در دانشگاه‌ها برطرف شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمودرضا آقامیری سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه رونق پژوهش باید براساس نیازهای کشور انجام شود، گفت: یکی از مباحثی که مقام معظم رهبری در دیدارهای مختلف با دانشجویان، نخبگان و اساتید دانشگاهی بر آن تاکید داشتند و به آن اشاره فرمودند، موضوع پژوهش و تحقیقات دانشگاهی است که باید به صورت موضوعات مسئله‌محور مورد پیگیری قرار بگیرد که در واقع پس از مشخص شدن نیازهای کشور، یکی پس از دیگری توسط دانشگاهیان رفع شود.

کمبود بودجه وضعیت پژوهش دانشگاه ها را آشفته کرده است

وی افزود: در حال حاضر حوزه پژوهش در کشور دچار مشکلات و موانع زیادی برای فعالیت است که یکی از آنها مقوله کمبود بودجه است که اکنون وضعیت پژوهش دانشگاه‌ها را آشفته کرده است.

آقامیری تصریح کرد: دومین مقوله‌ای که در حوزه پژوهش باعث خلاء فعالیت‌های تحقیقاتی شده است، بحث مدیریت پژوهشی بوده که هنوز شناخته شده نیست، به این معنی که کسانی که می‌خواهند کار پژوهشی کنند، دچار مشکلات بسیار زیادی در مدیریت پژوهشی هستند.

وی ادامه داد: سومین مشکلی که در حوزه فعالیت‌های تحقیقاتی پژوهشگاه‌ها، مراکز علمی و دانشگاه‌ها وجود دارد، مسئله‌محور نبودن پژوهش است که در واقع همه آنچه که در فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌شود، با توجه به اینکه مسئله‌محور نیستند، نمی‌توانند نتایج و دستاوردهای خوبی را به بار بیاورند که این موضوع به تنهایی بسیار حائز اهمیت بوده و باید نظام آموزش عالی کشور برای رفع این مشکل چاره‌ای بیندیشد.

سهم پژوهش از بودجه ناخالص ملی پرداخت نمی شود

آقامیری در پایان گفت:‌در حال حاضر سهم دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشگاه‌های ما از بودجه ناخالص ملی را 0.4 درصد اعلام کرده‌اند، این در حالی است که به معنای واقعی 0.2 درصد هم به حوزه پژوهش اعتبارات مالی داده نمی‌شود. البته باید به این نکته اشاره کنم که کشورهای پیشرفته در مقایسه با کشور ایران، در حوزه بودجه پژوهشی، وضعیت مناسب‌تری دارند، به طوری که بودجه آنها یک‌ونیم درصد از بودجه کلان کشورهایشان است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1045695

وب گردی

وب گردی