فعالیت 6 هزار لابراتوار دندان‌سازی غیر مجاز در کشور

رییس انجمن صنفی کارآفرینان پروتز دندان گفت: حدود 6 هزار لابراتوار دندان‌سازی غیرمجاز در کشور فعالیت دارند که هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر فعالیت آنها صورت نمی‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هوشنگ کبریایی زاده روز جمعه در نشست خبری افزود: لابراتوارهای مذکور توسط افراد غیر متخصص و فاقد تحصیلات دانشگاهی رشته مربوطه به صورت زیر زمینی اداره شده و فعالیت می‌کنند.

وی گفت: این لابراتوارها به صورت غیرقانونی و مستقیم با بیمار ارتباط برقرار کرده و با تجهیزات غیر استاندارد اقدام به قالب‌سازی دندان بیماران می‌کنند.

کبریایی زاده تصریح کرد: با توجه به اخذ هزینه کم فعالان این لابراتورها از بیماران نیازمند درمان و اطلاعات و آگاهی کم مراجعه‌کنندگان از عوارض و دیگر مشکلات به وجود آمده بر سلامت آنها، لابراتورهای یادشده مورد استقبال اینگونه مراجعان هستند.

حدود 6 هزار لابراتوار دندان‌سازی غیرمجاز در کشور فعالیت دارند که هیچ نظارتی از سوی وزارت بهداشت بر فعالیت آنها صورت نمی‌گیرد

وی گفت: برخی از دندانپزشکان نیز به دلیل هزینه کمتر با این لابراتوارها کار می‌کنند که سلامت مردم و احتمال خطر شیوع بیماری‌های ایدز و هپاتیت را به دلیل استفاده از تجهیزات غیر استاندارد ایجاد می‌کند.

به گفته وی، اکنون حدود 4 هزار لابراتوار دندان‌سازی مجاز در کشور فعالیت دارند که صاحبان آنها دارای تحصیلات دانشگاهی مربوطه هستند.

کبریایی زاده با انتقاد از اینکه وزارت بهداشت از اجرای قانون تعیین وضع شغلی دندانسازان تجربی جلوگیری می‌کند، افزود: این قانون توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۶۶ به تصویب رسید که سالهاست وزارت بهداشت آن را اجرا نمی‌کند و آیین‌نامه‌ای نیز درباره تاسیس لابراتوار دندان‌سازان تجربی ندارد.

وی گفت: این موضوع توسط انجمن به دیوان عدالت اداری طرح شکایت شده و منتظر صدور رای هستیم.

وی گفت: اجرا نشدن این قانون توسط وزارت بهداشت باعث شده بسیاری از لابراتوارهای دندان‌سازی به‌صورت غیر مجاز و زیر زمینی فعالیت کنند که با جان مردم سر و کار دارند.

حدود 4 هزار لابراتوار دندان‌سازی مجاز در کشور فعالیت دارند که صاحبان آنها دارای تحصیلات دانشگاهی مربوطه هستند

وی ادامه داد: لابراتوار دندان‌سازی در رشته‌های پروتز ثابت دندانی، پروتز محرک آکریکی، پلاک‌های ارتودنسی و پروتز محرک اکنون کوپال فعالیت دارند که با توسط افراد متخصص دانشگاهی مربوطه اداره شوند.

علیرضا حافظ القرآن عضو هیات مدیره انجمن کارآفرینان پروتز دندان نیز در این نشست گفت: ورود دندان‌سازان غیر مجاز برای ساخت پروتز دندان دغدغه اساسی انجمن است و مشکلاتی را برای افرادی که به صورت تجربی و یا دانشگاهی وارد این رشته شده‌اند ایجاد کرده است.

وی گفت: انجمن در تلاش است که بستر تحصیلات دانشگاهی با تخصیص سهمیه از سنجش آموزش کشور برای افرادی که به صورت تجربی دندان‌سازی می‌کنند فراهم آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045718

وب گردی

وب گردی