پیشرفت هر مجموعه‌ای در گرو توجه به انتقادات سازنده است/ عدم توجه معاونت فرهنگی به مسائل نشریات دانشجویی

مدیر‌مسئول ماهنامه دانشجویی صدای آزاد دانشجو با اشاره به فراخوان نقد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هنوز روحیه انتقادپذیری در بعضی از مسئولان دانشگاه دیده نمی‌شود و وجود مشکل را انکار می‌کنند؛ اما پیشرفت هر مجموعه‌ای در گرو توجه به انتقادات سازنده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز دانشجو با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید گفت: «از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک‌ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند.»

وی اظهار کرد: «از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.»

در همین راستا، باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران اعلام آمادگی کرد تا نقد و نظرهای دانشجویان را از طریق آدرس الکترونیکی naghdeazaduni@gmail.com دریافت کرده و به نام نویسندگان آن روی خروجی خود منتشر کند.

برای آگاهی از وضعیت نشریات دانشجویی سراغ علیرضا فتحی، مدیرمسئول ماهنامه صاد (صدای آزاد دانشجو) رفتیم که مشروح این گفت‌و‌گو در ادامه آمده است.

نشریه صاد به صاحب امتیازی شورای هماهنگی، مدیرمسئولی علیرضا فتحی و سردبیری نسیم درخشان‌نژاد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر منتشر می‌شود. گروه نگارش این نشریه شامل نگار ادیبی، نسترن ورمزیار، علیرضا پژوهانفر، پریا کایدانی، مژگان فلاحی و فاطمه سرورزاده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در برنامه روز دانشجو فراخوانی به نشریات دانشجویی برای نقد عملکرد یک‌ساله مدیریت دانشگاه داده است، در قدم اول به نظرتان انتقاد صحیح چه ویژگی دارد و چقدر در رشد سازمان‌ها کمک می‌کند؟

هنوز روحیه انتقادپذیری نهادینه نشده است و نسبت به انتقادکردن گارد گرفته می‌شود و بعضی از مسئولان با مطرح کردن مشکل به جای ارائه راه‌حل به‌دنبال مقابله با منتقد و پاک کردن صورت مسئله هستند در حالی که هدف از انتقاد تلاش برای حل کردن مسئله است نه مقابله! این موضوع همچنان در دانشگاه نیز وجود دارد و هنوز روحیه انتقادپذیری در بعضی از مسئولان دانشگاه دیده نمی‌شود و وجود مشکل را انکار می‌کنند که به نظرم پیشرفت هر مجموعه‌ای در گرو توجه به انتقادات سازنده است، برخوردهای تند و زننده‌ای هم نسبت به انتقادات انجام می‌شود با وجود اینکه برخوردهای عملی و بی توجهی به آن نیز وجود دارد.

انتقادصحیح انتقادی منصفانه، با لحنی مودبانه و در چهارچوب قانون بسیار کمک‌کننده‌ است برای ارگان‌ها و ممکن است در برخی موارد مدیران مجموعه ضعف و ایرادهای مجموعه خودشان را به خوبی متوجه نباشند یا درک کاملی نداشته باشند؛ انتقادات موثر می‌تواند به رفع این مشکل‌ها کمک کند و در مجموع موجب پیشرفت مجموعه شود.

حال و روز نشریات دانشجویی به‌ویژه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی چگونه است؟ آیا کیفیت، اثرگذاری و جریان‌سازی نشریات فعلی مطلوب است؟

نشریات دانشجویی به علت عملکرد ضعیف و بد مسئولان و اجرایی نشدن مصوبه ۵۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی (شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه 540 مورخ 26 خرداد سال 1383 به منظور ضابطهمند کردن فعالیتهای نشریات دانشگاهی و در راستای نهادینه کردن حقوق این نشریات ضوابط ناظر بر فعالیت نشریات دانشگاهی را تصویب کرد). با اینکه سال‌ها از این مصوبات می‌گذرد؛ اما حمایت و انتشار نشریات دانشجویی سازوکار درستی ندارد و حمایت کافی نمی‌شود چه در بخش‌های پایینی و سطح عملیاتی و چه دربخش‌های بالایی و قانون گذاری و بخشنامه نویسی یا آیین‌نامه نویسی مشکلاتی وجود دارد. در بخش حمایت از نشریات داخلی و نویسنده‌های دانشجویی نیز سازوکار درستی برای حمایت مالی از نشریات وجود ندارد و حتی سازوکار درستی برای حمایت از دانشجوی فعال نشریات دیده نمی‌شود؛ گاهی شاهد این هستیم که حمایت‌های قانونی از نشریات اجرایی نمی‌شود و حتی حمایت‌های مالی و قانونی درستی و پشتیبانی صحیحی از آن‌ها در مقام دانشجو انجام نمی‌شود و دانشجوهایی که در این بخش فعالیت می‌کنند کاملا رها شده هستند و نظارت‌های درستی نیز در این بخش وجود ندارد.

جشنواره سالانه نشریات دانشجویی منظم برگزار نمی‌شود

متاسفانه رویکرد صحیحی در چند سال اخیر نسبت به نشریات دانشجویی وجود نداشته به دلیل نبود شورای ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه آزاد اوضاع نشریات و نظارت بر آن‌ها مناسب نیست؛ می‌بایست طبق قانون جشنواره سالانه نشریات دانشجویی برگزار می‌شد که متاسفانه در این بخش نیز ضعیف عمل شده است در بخش پشتیبانی‌های قانونی نیز درست عمل نشده است و پشتیبانی‌های جانبی از دانشجوی نویسنده صورت نمی‌گیرد که برای بهبود آن باید سازوکارهای جدیدی از بعد قانونی برای حمایت و چاپ نشریات، نظارت و آزادی مطبوعات و پیاده سازی مصوبه ۵۵۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی و حمایت‌های جانبی، مالی و دانشجویی و حقوقی از دانشجوی نویسنده و نشریه به درستی صورت گیرد، در بخش اصلاح آیین‌نامه‌ها و قوانین مسئولان از خود دانشجویان کمک گیرند همچنین برای اجرا و نظارت آن از دانشجویان استفاده کنند که با نظارت‌های دقیق، برگزاری جشنواره‌های منظم نشریات و سازو کارهای صحیح این نشریات تقویت می‌شوند.

چقدر از مشکلات دانشجویی یا دانشگاه با فعالیت موثر نشریات قابل حل است؟

بسیاری از مشکلات در عرصه‌های دانشگاهی با ورود دانشجویان به این عرصه قابل حل است؛ همانطور که مقام معظم رهبری نیز به ورود دانشجویان در این عرصه‌ها تاکید کرده‌اند؛ اما متاسفانه مسئولان توجهی ندارند بسیاری از مشکلاتی که در دانشگاه وجود دارد به ویژه در حوزه فرهنگی، نشریات، کانون‌ها، فعالیت‌های علمی و فرهنگی با ورود دانشجویان قابل حل است چون فکر جوان، خلاقیت و توان بالایی دارند به همین دلیل ورود دانشجویان بسیاری از این مشکلات را حل می‌کند. نشریات در انعکاس این مشکلات می‌توانند بسیار موثر باشند و خلأ بزرگی که در دانشگاه آزاد وجود دارد، عدم‌دخالت دادن دانشجویان به این عرصه‌ها است و یکی از این دلایل عدم وجود شورای صنفی در دانشگاه آزاد است که به شدت نیاز است دانشجویان در این بخش نیز فعال باشند.

در صورت انتقاد، مسئولان واحد استقبال می کنند؟ شیوه برخورد با منتقدان نشریات دانشجویی چگونه است؟

گاهی با یک مقاله انتقادی یا نقد تا حدی در سطح واحد یا جامعه هدف بد برخورد می‌شود که منتقد یا کلا از فعالیت منصرف می‌شود و فعالیت و نقد را کنار می‌گذارد یا نسبت به نوشتن و انتقاد کردن دلسرد می‌شود؛ قطعا رویکرد بد مسئولین نسبت به منتقدان و نادیده گرفتن آن‌ها و عدم فعالیت آن‌ها موثر است همانطور که در دانشگاه آزاد حس می‌شود این خلأ که چه میزان دانشجویان نویسنده و منتقد در بین دانشگاه کم شده است؛ در سال‌های گذشته یا منتقدان را ساکت کرده‌اند یا از عرصه عملی کنار زده‌اند.

مراحل اخذ مجوز و چاپ نشریات دانشجویی چگونه است؟ آیا دریافت مجوز نشریه به راحتی انجام می‌شود؟

در واحد شوشتر پروسه نشریه بروکراسی سختی ندارد و همان چیزی بوده که قانون تعریف کرده و امتیاز انتشار قابل دریافت است؛ اما در چاپ مشکلات جدی داریم همچنین در حمایت مالی و در توزیع آن نیز مشکلاتی وجود دارد. برای چاپ نشریات باید ردیف بودجه جداگانه داشته باشیم و حمایت صحیحی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045725

وب گردی

وب گردی