موسسان مدارس غیردولتی به کمک دانش‌آموزان استثنایی بیایند/وجود ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه از ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی در کشور تنها ۱۸ مدرسه غیر دولتی است از موسسان مدارس غیردولتی خواست به کمک دانش‌آموزان با نیازهای ویژه بیایند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدجواد حسینی در جمع موسسان مدارس و مراکز غیر دولتی شهر مشهد گفت: از ۶۸۰ مرکز اختلال یادگیری تنها ۲۰۰مرکز غیر دولتی است و خواسته ما این است که خیرین مدرسه یار و مدرسه دار به کمک آموزش و پرورش استثنایی نیز بیایند و در ایجاد مدارس و مراکز غیردولتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه به خصوص در تاسیس هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و اتیسم، مراکز مشکلات یادگیری و مراکز توانبخشی و مشاوره و راهنمایی خانواده اهتمام داشته باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیر دولتی همیشه محل مناقشه نظری بوده است، گفت: منتقدین مدارس غیر دولتی از خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و نابرابری‌های آموزشی ‌رابطه آن با مدارس غیر دولتی انتقاد دارند و معتقدند رشد این مدارس منجر به خصوصی‌سازی آموزش و پرورش شده و این مدارس نابرابری‌ها را افزایش می‌دهند. در حالیکه هیچ جا در قانون اساسی نیامده است که اگر عده‌ای تمایل داشتند داوطلبانه برای تعلیم و تربیت فرزندان خود بیشتر هزینه کنند باید از آن جلوگیری کرد، ضمن اینکه تمام سیاست‌های آموزش و پرورش باید در مدارس غیر دولتی رعایت شود لذا نمی‌توان هیچ مغایرتی با قانون اساسی برای آن پیدا کرد.

حسینی افزود: مدارس غیردولتی نه به معنای خصوصی‌سازی بلکه به معنای مشارکت مردم و متخصصین در امر تعلیم و تربیت در چهارچوب قواعد حاکمیتی است لذا رشد کمی و کیفی مدارس غیر دولتی نه تنها منجر به طبقاتی شدن جامعه نمی‌شود بلکه به عکس به توسعه عدالت اجتماعی کمک خواهد کرد و هیچ مغایرتی با قانون اساسی هم ندارد.

وی با بیان اینکه تحصیل دانش آموزان در مدارس غیر دولتی در کمترین حالت موجب کمک ۷ هزار میلیارد تومانی به نظام تعلیم و تربیت است، گفت: این امر به دولت کمک می‌کند تا برای توسعه و کیفیت بخشی به مدارس دولتی در مناطق محروم هزینه کن و این خود نمونه‌ای از عدالت اجتماعی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: این مبلغ فقط به سرانه‌های آموزشی مربوط می‌شود و اگر فضا و تجهیزات را هم در نظر بگیرم به بیش از پنجاه هزار میلیارد تومان صرفه جویی برای آموزش و پرورش را به دنبال دارد.

حسینی با بیان اینکه نزدیک به ۱۲ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می‌کنند، گفت: ۷۴ درصد دانش آموزان مدارس غیر دولتی کشور فرزندان کارمندان دولت هستند که اغلب جزو طبقات متوسط و متوسط به پایین جامعه محسوب می‌شوند. لذا نمی‌توان گفت دانش آموزان مدارس غیر دولتی صرفا از طبقات بالای جامعه هستند. نمی‌توان منکر تعداد اندکی از مدارس غیر دولتی شد که تخلف می‌کنند به همین جهت باید تلاش شود این درصد اندک را به سامان قانونی نزدیک کنیم تا زحمات همکاران‌مان در سایر مدارس غیر دولتی تضییع نشود.

حسینی سیاست وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس غیر دولتی را هدایت، حمایت، کفایت و نظارت دانست و گفت: معتقدم مدارس غیر دولتی می‌توانند نمونه اجرای بسیاری از طرح‌های خوب در آموزش و پرورش باشند.

وی افزود: ۵۰۰ فعالیت پرورشی از ابتدای انقلاب با هدف تقویت و باز طراحی مورد بررسی و مهندسی مجدد قرار گرفته است و از بین آن‌ها صد برنامه انتخاب و ۳۰ فعالیت احصا شده که قرار است در ۱۸۰ مدرسه غیر دولتی به عنوان پایلوت اجرا شود و برای سال آینده برای همه مدارس غیر دولتی تعمیم یابد

حسینی با تاکید بر اینکه آیین‌نامه مدارس غیر دولتی در هیات دولت تصویب شده است گفت: صندوق حمایت از مدارس غیردولتی نیز در دستور کار دولت قرار دارد و امیدواریم به زودی کار این صندوق نهایی شود و از این طریق کمک شایانی به این مدارس انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045732

وب گردی

وب گردی