والدین در فعالیت پژوهشی دانش‌آموز دخالت نکنند/ پژوهش‌ها کلیشه‌ای و به دور از خلاقیت است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گفت: در پژوهش دانش‌آموزی، گاهی والدین رویکرد مداخله‌جویانه و حمایتگرانه ندارند و به‌جای دانش‌آموز، فعالیت را انجام می‌دهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت‌الاسلام علی ذوعلم در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش دانش‌آموزی و تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که امروز ۲۳ آذرماه در دبیرستان نمونه‌دولتی پسرانه فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شکر می‌کنیم قدمی دیگر در توجه دانش‌آموزان به امر پژوهش برداشتیم. البته چند آسیب در مسیر پژوهش‌محوری آموزش و پرورش وجود دارد. کلی‌گویی به پیشبرد اهداف کمک نمی‌کند.

وی ادامه داد: در پژوهش دانش‌آموزی، گاهی والدین رویکرد مداخله‌جویانه و حمایتگرانه ندارند و به‌جای دانش‌آموز، فعالیت را انجام می‌دهند. از والدین تقاضا می‌شود تا خود را به‌جای دانش‌آموز پژوهشگر قرار ندهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی خاطرنشان کرد: گاهی نیز همکاران ما از روی علاقه و برای کسب امتیاز در سطح منطقه یا کشور، فعالیت پژوهشی انجام می‌دهند. به همین دلیل پژوهش‌ها کلیشه‌ای شده و اثری از خلاقیت دیده نمی‌شود.

ذوعلم بیان کرد: گاهی فراتر از برنامه درسی و حوزه‌های ۱۱گانه انتظار پژوهش از دانش‌آموز داریم اما باید واقع‌بینی را لحاظ کنیم. برخی از موضوعات نیز به زندگی و دغدغه‌های اصلی دانش‌آموز ارتباطی ندارد.

وی افزود: فراتر از سطح توانمندی علمی و استعداد دانش‌آموز نباید انتظار فعالیت پژوهشی داشته باشیم. نکته مهم دیگر رقابت‌زدگی است. رقابت به‌معنای عام در تعلیم و تربیت پیش‌برنده نیست و حتی زیان‌بار است. رقابت باید به‌گونه‌ای بازطراحی شود که نتایج مثبتی به بار بیاورد.

ذوعلم در پایان خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از من پرسیدند چگونه می‌توان به نتیجه رسید؟ گفتم: اگر کنکور بگذارد!

انتهای پیام/

کد خبر: 1045737

وب گردی

وب گردی