تشکل‌های دانشجویی هیچ اقدامی برای تقویت جایگاه خود در جامعه انجام نداده‌اند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان گفت: تشکل‌های دانشجویی هیچ اقدامی و عملکردی در تقویت جایگاه خود در جامعه انجام نداده‌اند.

جواد عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کارکرد و اثرگذرای جنبش دانشجویی در دهه کنونی بیان کرد: نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد که جریان دانشجویی اثرگذاری خود در دانشگاه و جامعه را از دست داده است.

وی با بیان اینکه جریان دانشجویی به ویژه‌ بسیج دانشجویی در تمامی دوران ظرفیت عظیمی برای جریان‌سازی در جامعه دارد، گفت: در سال‌های گذشته دانشجویان پتانسیل‌های خود را پرورش داده و توانسته اقدامات مناسبی در حوزه‌های مختلف انجام دهد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان افزود: نمی‌توان کتمان کرد که در چند سال گذشته جریان دانشجویی در انتخاب استراتژیک و نوع عملیات برای اثرگذاری بهتر در جامعه دچار ضعف‌هایی هستند.

ارتباط با جامعه؛ اولویت فعالیت تشکل‌های دانشجویی

وی ادامه داد: اصلی‌ترین نقش‌آفرینی تشکل‌های دانشجویی ارتباط و همراهی با مردم و جامعه است. یعنی دانشجویان باید نقش‌آفرینی عمومی و تخصصی در جامعه داشته باشند.

عباسی با اشاره به اینکه جریان دانشجویی در چند سال گذشته دچار آسیب‌هایی بوده است، گفت: یکی از آسیب‌های جنبش دانشجویی نبود نقشه علملیاتی واحد برای عملکرد دانشجویان در جامعه است. به عنوان مثال تشکل‌های دانشجویی هیچ اقدامی و عملکردی در تقویت جایگاه خود در جامعه انجام نداده‌اند.

این فعال دانشجویی عنوان کرد: در حال حاضر فعالان دانشجویی خود را در محیط دانشگاه محصور کرد‌ه‌اند و نهایت فعالیتشان در دانشگاه است و کمتر به نقش‌آفرینی اجتماعی توجه می‌کنند. این مشکل منشا و سرآغاز ایجاد رکود در جریان دانشجویی شده است.

وی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی با آسیب‌شناسی فعالیت‌های خود باید برای رفع این مشکلات تلاش کنند تا با توان و انرژی بیشتر مجدد فعالیت‌های خود را در جامعه از سرگیرند.

عباسی با بیان اینکه مسائل و عوامل متعدد و بیرونی نیز در ایجاد رکود در جریان دانشجویی اثرگذار است، گفت: شرایط اقتصادی و تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه‌ای که کشور در تمامی حوزه‌ها از جمله فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی نیز اثر منفی گذاشته است.

مشکل نیروی انسانی برای دفاتر تشکل‌های دانشجویی در آینده

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: برخی از افراد فعالیت دانشجویان در تشکل‌های دانشجویی را بیهوده و عبث می‌دانند. در نتیجه دانشجویان ورودی جدید زمانی که وارد دانشگاه می‌شوند تمایلی به فعالیت دانشجویی ندارند. با گذشت زمان دفاتر تشکل‌های دانشجویی با کمبود نیرو مواجه می‌شود.

وی اضافه کرد: معضلات و مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه نیز بر کیفیت فعالیت تشکل‌های دانشجویی اثرگذار است. موج دلسردی و ناامیدی که بین عموم مردم جامعه ایجاد شده نیز بی‌تاثیر بر دانشگاه و دانشجویان نیست.

تشکل‌های دانشجویی پایبند بر آرمان‌های انقلاب اسلامی

به گفته عباسی؛ نمی‌توان گفت تشکل‌های دانشجویی از آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته است، بلکه دانشجویان همواره در مسیر آرمان‌ها، اهداف و ارزش‌ها حرکت می‌کنند؛ اما نمی‌توان منکر وجود آفت یا کم‌کاری در جریان دانشجویی شد.

این دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان بیان کرد: عوامل بازدارنده بسیاری باعث شده تا تشکل‌های دانشجویی از رسالت اولیه خود فاصله بگیرند. به غیر از این نیز هر تشکل و اتحادیه دانشجویی نیز اهداف و آرمان‌هایی برای فعالیت دارد که البته در راستای آرمان‌های انقلاب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اتحادیه‌های دانشجویی و انقلابی برای خروج از رکودی که دچار آن شدند باید از محیط دانشگاه خارج و دایره فعالیت‌های خود را به جامعه بسط دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045739

وب گردی

وب گردی