رسالت اصلی وزارت آموزش‌و‌‌پرورش، تربیت دانش‌آموز پژوهنده است

وزیر آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه حیات آموزش‌و‌پرورش بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست، اظهار کرد: رسالت اصلی این وزارتخانه، تربیت دانش‌آموز پژوهنده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محسن حاجی‌میرزایی در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش دانش‌آموزی و تجلیل از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برگزیده کشور که امروز شنبه ۲۳ آذرماه ۹۸ در دبیرستان نمونه‌دولتی پسرانه فرهنگ برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین کارکرد و ماموریت آموزش‌و‌پرورش، آماده کردن انسان‌ها برای یک زندگی شرافتمند است تا از هویت و باورهای خود دفاع کنند. پژوهش جزو تفکیک‌ناپذیر مأموریت و رسالت آموزش‌و‌پرورش است.

وی ادامه داد: حیات آموزش‌و‌پرورش بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست. در معرض تغییرات بسیاری هستیم که روابط و آرمان‌های ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مواجهه هوشمندانه با این تغییرات و دوری از یأس و دلزدگی در گرو پژوهش است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: آرمان‌های ما با فهم دقیق و روشن از محیطی که در آن هستیم ممکن می‌شود. پژوهش برای ما مانند اکسیژن است.

به گفته حاجی میرزایی؛ رسالت اصلی وزارت آموزش و پرورش، تربیت دانش‌آموز پژوهنده است.

وی بیان کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان هم مترقی و هم پژوهنده هستند، به همین منظور باید آنان را از ابتدا پژوهنده تربیت کرد. کودکان ما در کودکی، ما را شگفت‌زده می‌‌کنند؛ اما در مدرسه با ایست روبرو می‌شوند.

وی افزود: باید استمرار دهنده مسیر پژوهشگری کودک باشیم و دیوارهای مدرسه و خانه را برداریم تا مناسبات خود را به‌درستی تعریف کند. نباید برخی از دانش‌آموزان، پژوهنده باشند؛ بلکه تمام دانش‌آموزان و معلمان باید پژوهندگی را یاد بگیرند.

وزیر آموزش و پروش تاکید کرد: باید ظرفیت دانش‌آموزی را به بزرگ‌ترین سرمایه کشور تبدیل کرد. باید بتوانیم روحیه پرسشگری را در تمام اجزای آموزش و پرورش، به جریان بیندازیم، این کار نیازمند فرهنگ‌سازی است و پژوهشگری یک فرهنگ محسوب می‌شود.

حاجی میرزایی یادآور شد: باید هیچ‌کاری جز از مسیر پژوهش، سامان نگیرد. در اختیار داشتن دانش‌آموزان، پیوند با مقوله تربیت و زندگی آینده و خلاقیت در مسیر زندگی، میدان بزرگی برای پژوهیدن است. هر کلاس و هر دانش‌آموز، موضوع یک پژوهش است و وزارت آموزش و پرورش باید این میدان را تقویت کند.

در انتهای این مراسم با حضور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش؛برومند معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم؛ ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از دانش‌آموزان پژوهشگر و فناور برتر تجلیل شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045756

وب گردی

وب گردی