کشف کهکشان‌هایی بدون ماده تاریک

تحقیقات جدید دانشمندان نشان‌دهنده نکات جدیدی در مورد شکل‌گیری کهکشان و ماده تاریک است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ستاره‌شناسان 19 کهکشان دیگر که ماده تاریک خود را از دست داده‌اند، کشف کردند. این کهکشان‌های عجیب و غریب به جای ماده تاریک عمدتاً از ماده معمولی مانند پروتون، نوترون و الکترون پر شده‌اند.

این یافته جدید که در تاریخ 26 نوامبر در طبیعت نجوم منتشر شد، کشف جنجالی اخیر دو کهکشان دیگر بدون ماده تاریک را تقویت می‌کند. این ماده اسرار‌آمیز بیشتر ماده جهان را تشکیل می‌دهد و تصور می‌شود ماده اصلی همه کهکشان‌ها و همچنین عامل اصلی تشکیل کهکشان در وهله اول باشد.

بنابراین یافتن چنین کهکشان‌هایی بدون این ماده عجیب و غریب نشان می‌دهد که ستاره شناسان چیزی در مورد چگونگی شکل گیری و تکامل آن از دست داده اند.

در اواخر دهه 1970، ستاره شناسان «ورا روبین» و «کنت فورد» از موسسه کارنگی، کهکشان آندرومدا، مشهورترین همسایه کهکشانی ما را مشاهده کردند. آن‌ها متوجه شدند که این کهکشان برخلاف آنچه از آن انتظار می‌رود، در حال چرخش است.

در منظومه شمسی ما، سیارات با سرعت‌های مختلف به دور خورشید می‌چرخند. با این حال در آندرومدا چیزهای قابل رویت در لبه بیرونی کهکشان به همان سرعتی حرکت می‌کنند که مواد نزدیکی هسته کهکشان در گردش هستند.

این بدان معنی بود که کهکشان آندرومدا را مقادیر عظیمی از ماده نامرئی اشباع کرده که از مرکز کهکشان فاصله دارد. این کشف اولین اثبات مستقیم ماده تاریک بود.

طی دهه‌های بعد، ستاره شناسان دریافتند که هر کهکشان پر از ماده تاریک است. ماده‌ای که جز با نیروی گرانش با ماده یا نور معمولی در تعامل نیست. سپس در سال 2018، محققان به سرپرستی «Pieter van Dokkum» از دانشگاه ییل یک کهکشان عجیب و غریب به نام NGC 1052-DF2 را پیدا کردند که به نظر می‌رسید حاوی ماده تاریک بسیار کمی باشد.

Dokkum طی بیانیه‌ای گفت: «فکر می‌کردیم که هر کهکشان دارای ماده تاریک است. این ماده نامرئی اسرارآمیز، غالب ترین جنبه هر کهکشان است. بنابراین پیدا کردن یک کهکشان بدون آن غیرمنتظره است. این ایده‌های استاندارد چگونگی دید ما از کهکشان‌ها را به چالش کشیده و نشان می دهد که ماده تاریک واقعی جدای از سایر اجزای کهکشان است.»

چند ماه بعد وی و تیمش کهکشان دوم را کشف کردند که هیچ ماده تاریک قابل توجهی در اختیار نداشت. این کهکشان دارای خوشه‌های کروی نیز بود.

افزایش کهکشان‌ها بدون ماده تاریک

امروزه کشف 19 کهکشان دیگر بدون ماده تاریک باعث می شود دو کهکشان DF2 و DF4 عجیب تر به نظر برسند و ستاره شناسان باید به طور جدی در مورد جمعیت رو به رشد کهکشان‌های بدون ماده تاریک بیندیشند.

«Qi Guo» ستاره شناس و تیم او با استفاده از داده‌های رصدخانه «Arecibo» در پورتوریکو ماهیت 324 کهکشان کوتوله را کشف کردند و با استفاده از این داده‌ها بررسی کردند که چگونه گاز هیدروژن به سرعت در هر کهکشان می‌چرخد. آنها همچنین محاسبه کردند که چه مقدار ماده طبیعی به شکل گاز و ستاره موجود است.

آن‌ها بعد از محاسباتی مشخص کردند که از میان 324 کهکشان کوتوله‌ای که مورد تحقیق قرار گرفته‌اند، 19 مورد از آنها حاوی ماده قابل مشاهده برای توضیح حرکات هیدروژن بودند.

نتایج این مطالعه نشان داد که جمعیت کهکشان‌های کوتوله می‌توانند به گونه ای خاص شکل بگیرند به طوری که ماده تاریک بسیار کمتری نسبت به آنهایی که در گروه محلی و آنهایی که در شبیه سازی ها یافت می‌شود، مورد نیاز باشد.

اهمیت یافتن کهکشان‌ها بدون ماده تاریک چیست؟

به گفته «van Dokkum» این بدان معنی است که ستاره‌شناسان واقعاً نمی‌دانند که در وهله اول کهکشان ها چگونه شکل می گیرند. دانشمندان در حال حاضر اعلام کرده اند که کهکشان‌ها زمانی شکل می‌گیرند که گرانش، مقادیر زیاد ماده تاریک گاز و غبار مورد نیاز را جذب می‌کند.

مسئله این است که ستاره شناسان درکی از به‌وجود آمدن ستاره در غیاب ماده تاریک ندارند. می‌توانیم بگوییم باید در اوایل تاریخ گاز بسیار متراکم وجود داشته باشد؛ در غیر این صورت کهکشان‌ها قادر به ایجاد هیچ ستاره جدیدی نخواهند بود. Guo و تیمش می‌گویند که ستاره شناسان برای ترسیم حرکت گاز هیدروژن در این کهکشان‌ها باید کارهای بیشتری انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045770

وب گردی

وب گردی