ظرفیت انسانی و زیرساختی  دانشگاه آزاداسلامی در کشور بی‌نظیر است/ تجلیل از ۷۷ برگزیده در جشنواره فرهیختگان امسال

 نشست خبری هفته پژوهش و فناوری با حضور دهقانی فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری در این نشست طی سخنانی با تبریک هفته پژوهش و فناوری به تمام محققان و نوآوران کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با برخورداری از ۲۵ هزار نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و ۳۵ هزار نفر هیئت علمی همکار یک جامعه علمی ۶۰ هزار نفری نیروی فعال دارد.
او ادامه داد: همچنین یک میلیون و دویست هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل و فعالیت های فناورانه هستند. اگر به مجموعه این سرمایه انسانی بزرگ، مجموعه زیرساخت ها و تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی را اضافه کنیم که مشتمل بر ۱۱ هزار آزمایشگاه و کارگاه و بیش از ۱۴۷ هزار تجهیزات آزمایشگاهی است و همچنین اگر به این مجموعه، ظرفیت ها و زیرساخت های فناوری مانند پارک علم و فناوری و فعالیت ۱۳۰ مرکز رشد و هزار و 125 شرکت فعال در این مراکز رشد را اضافه کنیم، همگان اذعان خواهند کرد که چنین ظرفیت بزرگ انسانی و زیرساختی در کشور بی‌نظیر است.
او با بیان این که دانشگاه آزاد اسلامی چند سال است که جشنواره فرهیختگان را در هفته پژوهش برگزار می کند، تصریح کرد: به منظور ایجاد حرکتی در ترویج خلاقیت، پژوهش، تحقیقات و فناوری در دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین تقدیر و تشکر از پژوهشگران و فناوران نمونه دانشگاه که هر سال با تلاش های خود افتخار آفرینی لازم را برای دانشگاه به ارمغان می آورند امسال نیز توفیق داریم هفتمین جشنواره فرهیختگان را در هفته پژوهش برگزار کنیم.
وی در ادامه افزود: امسال جشنواره فرهیختگان را در اردیبهشت کلید زدیم و آئین نامه و دستورالعمل برگزاری آن را به استان ها و واحدهای دانشگاهی ابلاغ کردیم. کسب نظرات تمام واحدها جهت ارتقای بهتر جشنواره نیز صورت گرفت و در تیرماه دستورالعمل و آئین نامه جشنواره نیز ابلاغ شد.
نگاهداری در ادامه با بیان اینکه ارسال آثار از واحدها از آذرماه آغاز شد، اضافه کرد: این جشنواره در سه سطح برگزار می شود؛ سطح اول در واحدهای دانشگاهی بود و از بین فناورانی که در واحدها مشغول به فعالیت هستند، افراد نمونه انتخاب و در سطح واحد مورد تقدیر قرار می گیرند. سطح دوم، ارزیابی و تقدیر در سطح استان هاست. در این سطح برگزیدگان واحدها با یکدیگر در سطح استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی به رقابت پرداخته و پژوهشگران و فناوران برتر در حوزه های مختلف پژوهش و فناوری مورد تقدیر قرار می گیرند. در سطح سوم و نهایی، برگزیدگان استان ها در سطح ملی و کشوری با یکدیگر به رقابت پرداخته و در نهایت برگزیدگان نهایی در جشنواره فرهیختگان با حضور رئیس هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مورد تقدیر و تشکر قرار می‌گیرند.
نگاهداری گفت: گزینش و انتخاب کتاب های نمونه، مجلات برتر، طرح های پژوهشی، مراکز تحقیقاتی نمونه و فعال، آزمایشگاه های نمونه، مراکز رشد، شرکت های دانش بنیان، کرسی های ترویجی، انتخاب معاون پژوهشی برتر، انتخاب رساله و پایان نامه های برتر، انجمن های علمی دانشجویی موفق، معرفی آموزشکده ها و سمای موفق، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اعضای برتر باشگاه، قرآن پژوهان و .. محورهای اصلی هفتمین دوره جشنواره فرهیختگان امسال بودند.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در مجموعه دانشگاه داوری هایی صورت گرفت و جلسات فشرده ای برگزار و مجموعه آثاری که به مرحله کشوری رسیدند مورد داوری قرار گرفت و از بین آنها آثار منتخب انتخاب شد.
او تصریح کرد: در این دوره، ۲۲ استان پژوهشگران و فناوران نمونه و برتر داشتند که در ۳۷ واحد مستقر بودند. در مجموع نیز ۷۷ نفر در جشنواره فرهیختگان معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت. به عبارتی این ۷۷ نفر از ۲۲ استان و ۳۷ واحد دانشگاهی انتخاب شدند.
نگاهداری با بیان این که واحد نجف‌آباد بیشترین منتخب در این جشنواره را به خود اختصاص داد اظهار کرد: حدود ۹ منتخب متعلق به واحد نجف آباد بود همچنین واحدخوراسگان با ۶ منتخب، واحد یزد، تبریز، قزوین و رشت نیز به ترتیب دارای بیشترین برگزیدگان در این جشنواره بودند.
او ادامه داد: اگر بخواهیم یک رتبه‌بندی بین استان‌هایی که بیشترین منتخب را در این جشنواره را داشتند اعلام کنیم باید گفت استان اصفهان با ۱۶ برگزیده رتبه اول را به خود اختصاص داد، استان یزد با هفت برگزیده رتبه دوم، رتبه سوم به صورت مشترک متعلق به استان تهران و قزوین با ۶ برگزیده و رتبه چهارم متعلق به استان آذربایجان شرقی و گیلان با پنج برگزیده بود. از این برگزیدگان در روز چهارشنبه بیست و هفتم آذرماه در سالن شهید مطهری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور رئیس هیئت امنا و هیات موسس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده‌های آنها تقدیر خواهد شد.

نگاهداری با بیان اینکه امسال یک تحولی در جشنواره نسبت به سال گذشته داشتیم گفت: امسال افزایش ۳ الی ۵ برابری میزان جوایز را داشتیم. به عبارتی در جشنواره هفتم نسبت به جشنواره ششم رشد ۳ الی ۵ برابری در جوایز این جشنواره را داریم.
رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: برنامه دوم دانشگاه آزاد اسلامی در هفته پژوهش حضور در نمایشگاه ملی است که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هر ساله در این هفته برگزار می شود. این نمایشگاه 26 الی 29 آذر ماه برگزار شده و دانشگاه آزاد اسلامی در سالن ۶ نمایشگاه بین المللی حضور جدی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ظرفیت های دانشگاه آزاد اسلامی بسیار وسیع است اضافه کرد: ارائه محصولات دانشگاه آزاد اسلامی در یک غرفه کار بسیار دشواری است. در فراخوانی که به واحدها برای معرفی محصولات برای عرضه در این نمایشگاه ارائه دادیم، بیش از ۹۰۰ محصول به دبیرخانه نمایشگاه معرفی شدند. بنابراین ما مجبور شدیم از بین این تعداد محصول، ۱۷۸ محصول را با معیارهایی انتخاب کرده تا امکان استقرار آنها در فضای محدود نمایشگاه ممکن باشد.
نگاهداری با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با حدود یک ششم از ظرفیت واقعی خود در این نمایشگاه حضور خواهد داشت تصریح کرد: تلاش کردیم محصولاتی که در آنها نوآوری بود یا به مرحله تولید رسیدند انتخاب شوند که تصویر بهتری از دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شود. از بین ۱۷۸ محصول ۱۱۵ محصول در ساخت و تولید اعم از مکانیک، در حوزه ساختمان و صنایع وابسته امسال با هفت محصول و در حوزه صنایع دارویی، پزشکی و بهداشتی با ۱۶ محصول در این نمایشگاه حضور خواهیم داشت. در عرصه فناوری اطلاعات و نرم افزار نیز ۲۵ محصول برتر به نمایش خواهیم گذاشت. در حوزه کشاورزی با ۱۰ محصول و در حوزه مواد و انرژی های نو نیز حدود ۵ محصول را در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد.
۱۷ محصول منتخب نیز داریم که حاصل فعالیت های نخبگان و پژوهشگران جوان در باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1045778

وب گردی

وب گردی