تولید علم نافع از ملزومات اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها است/ استادان امیدآفرینی را میان دانشجویان ترویج کنند

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران‌مرکزی تولید علم نافع را ازملزومات اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها دانست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پس از انقلاب اسلامی و هم‌زمان با گسترش دانشگاه‌ها و تاثیر‌گذاری آن در لایه‌های مختلف جامعه، انسان‌سازی و توجه به ابعاد معنوی نیز به اهداف اصلی دانشگاه در جامعه اسلامی تبدیل شد تا زمینه شکل گیری تمدن نوین اسلامی فراهم شود. بر همین اساس، سندی تحت عنوان «سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و به وزارتخانه های بهداشت و درمان، علوم و تحقیقات و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شد تا آموزش عالی کشور، به مبدائی برای تحولات علم و فرهنگی تبدیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز نزدیک به 40‌درصد بار آموزشی عالی کشور را با داشتن حدود 1میلیون 300هزار دانشجو بر دوش می‌کشد. به همین دلیل، پیاده‌سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها در این دانشگاه می‌تواند منشأ تحولات گسترده در حوزه‌های مختلف باشد و مسیر کشور را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی فراهم کند.

گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز در نظر دارد طی گفت‌و‌گو با معاونان فرهنگی واحدهای دانشگاهی سراسر کشور به عنوان متولیان اصلی پیاده‌سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه، راهکارها، ظرفیت‌ها، سیاست‌ها و چگونگی پیاده‌سازی این سند را بررسی کند.

در همین راستا، عباس گوهری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره لزوم عملیاتی سازی سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها گفت: سند اسلامی‌شدن دانشگاه‌ها، جزو اسناد بالادستی است که نزدیک به 6 سال از تصویب آن می‌گذرد. در واقع این سند، راهبردی مناسب برای تحولات فرهنگی در دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: در یکی از بندهای این سند، بر لزوم حل مسائل و مشکلات جامعه توسط دانشگاه اشاره شده است؛ لذا دانشگاه اسلامی، محلی برای انجام جهاد علمی در راستای ارتقای اعتماد‌به‌نفس ملی و تولید علم نافع است. متاسفانه دانشگاه‌های کشور در شرایط فعلی، توجه چندانی به تولید علم نافع ندارند و پایان‌نامه‌ها، هیچ کدام از مشکلات کشور را حل نمی‌کنند.

لزوم وحدت حوزه و دانشگاه و تولید علم نافع

گوهری با اشاره به فعالیت‌های واحد تهران مرکزی در حوزه تولید علم نافع ادامه داد: برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های کارآفرینی، یکی از اقدامات مهمی است که در این راستا انجام شده تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی، نه تنها سربار جامعه نباشد بلکه بتواند به حوزه تولید و اشتغال کمک کند.

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران مرکزی یکی از مؤلفه‌های اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را، وحدت حوزه و دانشگاه دانست و تصریح کرد: در واحد تهران مرکزی فعالیت‌های خوبی مانند طرح مطالعه آثار شهید مطهری به عنوان شخصیت شاخص در وحدت و حوزه دانشگاه، انجام شده است. این طرح با هدف بهره‌مندی دانشجویان از معنویت حوزه علمیه و مبانی معنوی آن برگزار خواهد شد.

ترویج فرهنگ خانواده‌مداری

وی گفت: اعتلا و ترویج فرهنگ خانواده در فضای دانشگاهی، از مهم‌ترین اقداماتی است که در راستای اسلامی شدن دانشگاه‌ها باید انجام شود؛ به همین دلیل، شعار «دانشگاه‌ دوستدار خانواده» را در واحد تهران مرکزی عملیاتی می کنیم و برای تمامی دانشجویان، مشاوران مجرب حوزه خانواده گذاشته‌ایم تا به صورت داوطلبانه به آن‌ها مراجعه کنند. مرکز مشاوره واحد، در دو حوزه مذهبی و عمومی فعالیت خواهد داشت.

گوهری با تأکید بر لزوم آشناشدن معاونان فرهنگی با مبانی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها اضافه کرد: احیای هویت تمدن سازاسلامی- ایران ی، جزو یکی از مؤلفه‌های این سند محسوب می‌شود؛ دانشجویان باید بدانند برآمده از تمدنی هستند که تمام دنیا را بدون شمشیر و با خرد‌ورزی تسخیر کرده است.

نقش موثر استادان در امیدآفرینی میان دانشجویان

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران مرکزی با اشاره به نقش استادان در اجرای هرچه بهتر سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها تاکید کرد: استادان دانشگاهی نقش بسیار مهمی را در این راستا دارند؛ دانشجویان استاد خود را یک الگو می دانند و جایگاه ویژه‌ای را برای او قائل هستند به همین دلیل، اگر استادان دربرابر فرهنگ غرب دچار خودباختگی شوند، این روحیه خودباختگی را به دانشجویان نیز منتقل خواهند کرد. استادی که با دانشجویان خود از امیدآفرینی سخن بگوید، نقش موثری بر فعالیت آن‌ها خواهد گذاشت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استادان باید در حوزه آموزش و تربیت فعالیت داشته باشند و نباید صرفا به یک بعد بپردازند؛ درواقع نقش استادان باتوجه به الگوسازی دانشجویان از آن‌ها، بسیار مهم و کلیدی است و لذا باید با آگاهی، تسلط به علم و روحیه امیدآفرینی در سرکلاس درس حاضر شوند. استادان نباید با تزریق ناامیدی به دانشجویان، آن‌ها را به خروج از کشور و تحصیل در خارج از مرزها تشویق کنند، بلکه باید تمام تلاش خود را به کار گیرند، تا دانشجویانی برای ساخت آینده کشور تربیت شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045801

وب گردی

وب گردی