همکاری‌های فناورانه ایران و ازبکستان توسعه می‌یابد

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:همکاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و ازبکستان به تحکیم و تقویت سطح روابط دو جانبه در این بخش کمک می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مهدی قلعه‌نوی رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان گفت: کشور ازبکستان به عنوان یک مرکز اقتصادی مهم در همسایگی ایران، طی سالیان گذشته به عنوان یک کشور دوست، همواره در مسیر توسعه روابط تجاری مدنظر ایران بوده است.

به گفته قلعه‌نوی، ایران همیشه تلاش کرده با تکیه بر حسن روابط، فرصت‌های همکاری متقابلی را در اختیار این کشور قرار دهد.

قلعه‌نوی ادامه داد: پیشرفت‌های تکنولوژیک سایر کشورها، مشکلات زیست‌محیطی منطقه‌ای و بین‌المللی، ضرورت نوآوری در علوم مختلف، ضرورت توجه به بهینه‌سازی مصرف انرژی، نیاز به کاربردی‌سازی علوم شناختی و ضرورت افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری اقتصادی، می‌تواند اراده دو کشور را برای همکاری بیشتر در حوزه فناوری‌های جدید تقویت کند.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه تصریح کرد: از این رو، همکاری در حوزه فناوری و نوآوری بین ایران و ازبکستان به تحکیم و تقویت سطح روابط دو جانبه در این بخش کمک می‌کند. به این امید که دانش و فناوری‌های نوین نظیر نانوفناوری، بیوتکنولوژی، علوم هوا و فضا، علوم شناختی و انرژی‌های نوین در سایه همکاری‌های دانشگاهی بتواند سرعت توسعه و پیشرفت را برای رقم زدن آینده‌ای بهتر در این منطقه جغرافیایی مهیا کند.

به گفته قلعه‌نوی، توسعه تجارت بین ایران و ازبکستان می‌تواند منافع اقتصادی دو کشور را رقم بزند. ازبکستان از طریق ایران و آب‌های آزاد دریای عمان می‌تواند به سهولت به بازارهای رو به رشد در خلیج فارس، شمال و شرق آفریقا، پاکستان، هند و کشورهای جنوب شرق آسیا دست یابد.

رئیس مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: وجود فناوری‌های مختلف در دو کشور باید زمینه‌ساز توسعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک در دو کشور برای ایجاد شرکت‌های بزرگ تولیدی و نوآور شود تا از طریق تولید و فروش این محصولات به بازارهای رو به رشد، زمینه توسعه رشد اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۴۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در ایران تکنولوژی‌هایی را به شما عرضه می‌کنند که علاوه بر وجود بازار داخلی برای آنها، در صورت سرمایه‌گذاری مشترک برای تولید انبوه، فرصت تصاحب بازارهای بین‌المللی برای آنها وجود دارد.

گفتنی است؛ این سفر که با هدف حضور در سیزدهمین اجلاس همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان به این کشور صورت گرفت. از 40 شرکت خصوصی ایرانی حاضر در این سفر، 13 شرکت دانش‌بنیان بودند. این شرکت‌ها در کشور ازبکستان به دنبال ایجاد بازار خوبی برای محصولات خود بودند.

در این برنامه کاری ۲ روزه، بازدید از نمایشگاه اختصاصی ایران در تاشکند با حضور ۲۰ شرکت ایرانی و در راستای معرفی توانمندی‌های صنعتی و تولیدی کشورمان در دستور کار بود. همچنین توسعه صادرات و توجه به همکاری‌های تجاری با ۱۵ کشور همسایه و اوراسیا به عنوان یکی از محورهای فعالیت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال جاری معرفی شده است.

همچنین در این سفر فناورانه، با هماهنگی مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست‌های تجاری مشترکی بین شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی و فناور ازبکی برگزار شد.

در این سفر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای نخستین بار از طریق دیجیتال مارکتینگ و ارتباط‌گیری با یک شرکت خصوصی ازبکی توانست تاییده حضور 73 شرکت ازبکی را برای پیگیری نیازهای شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این سفر را بگیرد. با این کار، شرایط مذاکره بین شرکت‌های فناور ازبکی با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی فراهم شد.امضای سند رسمی کمیسیون مشترک بین وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان و معاون نخست وزیر ازبکستان از دیگر برنامه‌های این سفر کاری بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045805

وب گردی

وب گردی