سرانه پژوهشی دانش‌آموزان در پیچ‌و‌خم اداری/ در مقطع ابتدایی پژوهش‌سرا وجود ندارد

دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش‌و‌پرورش گفت: در حال حاضر برنامه‌های زیرنظام پژوهشی در مرحله نهایی‌شدن قرار دارد تا در ابتدا تصویب و در نهایت به مرحله اجرا برسد. در صورت تصویب شدن این زیرنظام، سرانه پژوهشی هر دانش‌آموز محقق خواهد شد.

فرهاد کریمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بر تربیت دانش‌آموز پژوهشگر در مدارس تاکید و اظهار کرد: اولین فعالیت در راستای تربیت دانش‌آموز دغدغه‌مند در حوزه پژوهش، ایجاد شرایط لازم در محیط خانواده به‌منظور پژوهشگر شدن دانش‌آموزان است. خانواده باید در راستای افزایش خلاقیت و روحیه پرسشگری فرزندان نیز تلاش کند.

وی ادامه داد: آموزش مباحث درسی توسط معلمان نیز باید با روش‌های پژوهش محور پیش رود؛ در این صورت، زمینه تحقق آموزش و پژوهش در مدارس ایجاد خواهد شد. در این راستا معلمان باید مطالب درسی را با آزمایش‌ کردن به دانش‌آموزان آموزش دهند؛ همچنین در آموزش دروس باید بررسی ابعاد مختلف و تقویت دیدگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش بر لزوم بیان دیدگاه‌های دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: در صورتی که به دانش‌آموزان اجازه دهیم دیدگاه‌های خود را در زمینه‌های مختلف مطرح کنند، زمینه‌های رشد تفکر در آنان فراهم خواهد شد. به نظر من، چنین راهکارهایی می‌تواند کمک کند تا تعداد دانش‌آموزان دغدغه‌مند در حوزه پژوهش افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند در داخل مدارس و پژوهش‌سراها، به پژوهش مشغول شوند، به‌همین منظور باید مدیریت قوی را در پژوهش‌سراها اعمال کنیم. در این راستا اغلب مدارس باید به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مجهز شوند. همچنین مسئولان باید ابزارهای لازم برای ارائه نظرات و دیدگاه‌های دانش‌آموزان در مدارس را فراهم کنند.

کریمی با بیان اینکه مباحث مربوط به آزمایش‌، کاوش‌گری و تفکر باید وارد کتاب‌های درسی شود، اظهار کرد: مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد منجر به افزایش تعداد پژوهشگران دانش‌آموز و تقویت آنان خواهد شد.

سرانه پژوهشی دانش‌آموزان در انتظار تصویب شورای عالی آموزش و پرورش

وی با اشاره به زیرساخت‌های پژوهشی موجود در مدارس خاطرنشان کرد: در چارچوب زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین، بحثی تحت عنوان سرانه پژوهشی برای دانش‌آموزان و معلمان مطرح شده است، همان‌گونه که به ازای هر دانش‌آموز، یک سرانه بودجه در وزارت آموزش و پرورش تعریف شده است، باید سرانه‌ای برای دانش‌آموز در نظر گرفته شود که آنان بر اساس این سرانه، کار پژوهشی انجام دهند.

دبیر ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش گفت: از جمله اهداف زیر نظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین، تعریف سرانه پژوهشی دانشجویان و گنجاندن آن در برنامه‌های آموزش پرورش است. بر اساس آن، باید بدانیم تا چه اندازه‌ای برای هر دانش‌آموز سرانه پژوهشی در نظر بگیریم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر برنامه‌های زیرنظام پژوهشی در مرحله نهایی شدن قرار دارد تا در ابتدا تصویب و در نهایت به مرحله اجرا برسد. در صورت تصویب شدن این زیر نظام، سرانه پژوهشی هر دانش‌آموز محقق خواهد شد.

لزوم گسترش پژوهش‌سراها در دوره ابتدایی

وی در پایان بر تقویت پژوهش‌سراها تاکید کرد و گفت: متاسفانه در دوره ابتدایی، پژوهش‌سرا وجود ندارد؛ باید تمهیداتی در راستای گسترش پژوهش‌سراها به دوره ابتدایی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045898

وب گردی

وب گردی