650 میلیارد تومان از بودجه پژوهشی علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی قرار دارد

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: 650 میلیارد تومان از بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی قرار دارد و دستگاه‌های دولتی باید موظف باشند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 335 شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در ابتدای این جلسه و پیش از دستور، حسین سلیمی به ارائه گزارشی پیرامون تولید علم در حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و خاطرنشان کرد:‌ 80 درصد از عناوین کتب منتشر شده در ایران مربوط به حوزه علوم انسانی است.

وی افزود:‌ افزایش 30 برابری مؤسسات نشر کتاب و افزایش 340 برابری عناوین کتب تولید شده نسبت به ابتدای انقلاب، از دیگر آمارهای مربوط به تولید کتاب در حوزه علوم انسانی در کشور است.

سلیمی خاطرنشان کرد: تا به حال بیش از دو هزار کرسی ترویجی در حوزه نظریه‌پردازی برگزار شده است. براساس گزارش پایگاه علم‌سنجی ISC ، بیشترین سهم تولید علم در کشور متعلق به علوم انسانی است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد:‌ رتبه‌بندی دانشگاه‌ها براساس معیار ارجاع در نظام‌های ارجاع جهانی موجب حاشیه رانده شدن علوم انسانی خواهد شد.‌ تولید علم برای نظام‌های رتبه‌بندی، به‌نوعی به بهره‌کشی نظام جهانی علم از کارگران علمی جهان سوم برای تولید ثروت در این نظام‌ها بدل شده است.

به گفته سلیمی؛ 650 میلیارد تومان از بودجه پژوهشی در علوم انسانی در دستگاه‌های دولتی قرار دارد و دستگاه‌های دولتی باید موظف باشند که بودجه‌های پژوهشی را از طریق دانشگاه‌های دولتی هزینه کنند.

شاخص‌های جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها احصا شده است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در حال حاضر شاخص‌های جدید رتبه‌بندی دانشگاه‌ها احصا شده است و به‌زودی جهت نظرخواهی به دانشگاه‌ها ارسال خواهد شد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به نظام رتبه‌بندی در پایگاه داده‌ای تامسون رویترز (Thompson Reuters) و اسکوپوس (Scopus) گفت: سیطره نظام رتبه‌بندی تولید علم جهانی مانع رشد علوم انسانی شده و شایسته است سیاست مشخصی برای هدایت هدفمند علوم انسانی در دانشگاه‌ها تدوین شود.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در دانشگاه‌ها گفت:‌ شایسته است کارگروهی با مشارکت مجموعه‌های دخیل در تولید علم در عرصه علوم انسانی به تدوین سیاست مشخصی برای توسعه نظریات علوم انسانی در سطح جهانی اقدام کرد.

زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، با اشاره به راهبرد کلان 3 و 4 نقشه مهندسی فرهنگی کشور و اقدام 15-2، 16-5، 16-8 و اقدام 1-3 سند دانشگاه اسلامی، پیشنهاداتی درباره اهتمام به وضعیت بانوان متأهل که به‌عنوان عضو هیأت علمی در فضای دانشگاهی مشغول به فعالیت هستند، ارائه کرد که مقرر شد موارد توسط دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

در همین زمینه محمدعلی کی‌نژاد، رئیس هیئت عالی جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: حدود 27.4 درصد جذب دانشگاه‌ها در سال گذشته مربوط به بانوان است و می‌توان با برگزاری جلسات کارشناسی اقدام به ارائه تسهیلاتی برای موضوع بیمه و ارتقای اعضای هیئت علمی آنها داشت.

غلامی گفت: می‌توان در افزایش سقف جذب و تبدیل وضعیت بانوانی که به عنوان اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند، اقداماتی صورت داد تا فرصت کافی برای تربیت فرزند نیز داشته باشند.

در پایان مقرر شد پیشنهادات موجود جهت بررسی کارشناسی به وزارت علوم ارجاع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045899

وب گردی

وب گردی