آمریکا چگونه مانع ورود کالاهای بشردوستانه به ایران می‌شود؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا با تحریم‌ یک شرکت کشتی‌رانی ایرانی، برخلاف ادعاهای قبلی خود، صریحاً اعلام کرده کسی حق تبادل کمک‌های بشردوستانه با این شرکت را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز ، تحریم بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی و شرکت کشتی‌رانی ایران توسط دولت آمریکا مانع از وارد شدن کالاهای بشردوستانه به ایران می‌شود.

به نوشته پایگاه «المانیتور»، هفته گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت هواپیمایی «ماهان ایر» را به اتهام انتقال سرباز و کمک به دولت سوریه مورد تحریم قرار داد. هم‌زمان وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد شرکت کشتی‌رانی «ای-سیل» را از خرداد سال آینده تحت تحریم قرار خواهد داد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در این باره مدعی شده: «[این شرکت] موادی غیرقانونی را برای صنایع هوا فضای ایران فراهم می‌کند که در صنایع موشکی ایران مصرف می‌شوند».

با این‌که وزارت خزانه‌داری آمریکا معافیت‌هایی تحریمی را در خصوص تبادلات کالاهای بشردوستانه با ایران لحاظ کرده است، تحریم شرکت ای-سیل می‌تواند مانعی دیگر بر سر راه ورود غذا و دارو به ایران باشد.

پس از آن‌که پامپئو این تحریم‌ها را اعلام کرد، وزارت خزانه‌داری آمریکا راهنمایی را بر روی پایگاه اینترنتی خود قرار داد که طبق آن تحریم‌های شرکت ای-سیل «کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی» را نیز شامل می‌شود و هشدار داد اگر فردی بخواهد تبادلات تجاری کمک‌های بشردوستانه با این شرکت انجام دهد «در معرض تحریم قرار می‌گیرد».

این گزارش افزود: دولت آمریکا پیش از این نیز بانک‌هایی را که پیش‌تر تبادلات کالاهای بشردوستانه را تسهیل می‌کردند مورد تحریم قرار داده است و اقداماتی را ترتیب داده است که تلاش‌های اروپا برای ادامه دادن به حفظ مبادله غذا و دارو با ایران را با دشواری مواجه می‌کند.

این تحریم‌ها حدود ۶ ماه دیگر و اندکی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اجرایی می‌شوند که نامزدهای دموکرات آن وعده داده‌اند در صورت پیروزی به توافق هسته ای با ایران بازخواهند گشت.

کد خبر: 1045916

وب گردی

وب گردی