کمیته امداد برای تاثیرگذاری بیشتر باید به نهادی علمی و مولد وصل شود/ آمادگی دانشگاه آزاد اسلامی برای همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره)

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از آمادگی این دانشگاه برای همکاری با کمیته امداد خبرداد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش هفته پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) که صبح امروز با حضور سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد، دکتر محمود فتوحی فیروزآباد رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، با اشاره به شکل‌گیری کمیته امداد گفت: انقلاب اسلامی که توسط امام خمینی (ره) بنیانگذاری شد، نه پیرو مکتب سرمایه‌داری بود و نه پیرو مکتب سوسیالیستی، بلکه یک نگاه جدید را در این ظلمت‌کده جهانی طرح کرد.

وی ادامه داد: یکی از این نگاه‌ها، چگونگی ارتباط جامعه اسلامی با محرومان و مستضعفان بود؛ نگاهی که مخاطبان آن کل جامعه را در بر می‌گیرد. حضرت امام (ره) سازمان بهزیستی دولتی را مأمور رسیدگی به محرومان و مستضعفان نکرد، بلکه بنیان یک نگاه نو را بنا نهادند.

دکتر طهرانچی به نامه تربیتی امام علی (ع) به امام حسن (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) در نامه­‌ای می‌فرماید اگر می‌خواهی مالت در آخرت به تو نفع برساند، آن را به یک نیازمند امانت بده تا از این دنیا به آن دنیا منتقل کند. این نگاهی است که در کل جامعه اسلامی بین کسی که درآمد و وضع اقتصادی و معیشتی مناسبی دارد با کسی که جزو طبقه نیازمند قرار گرفته، ارتباط برقرار می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه هدف کمیته امداد فقط توانمندسازی محرومان نیست، بلکه تربیت متمولان نیز از اهداف این سازمان است، گفت: اگر در تربیت اجتماعی این نگاه اسلامی که نسبت به یتیم و نیازمندان وجود دارد، کمرنگ شود یا از بین برود، کمیته امداد برای انجام رسالت خود باید پشت درهای کمیسیون‌ها، شوراها، مجلس و دولت بماند. نگاه کمیته امداد در انجام پژوهش‌ها، به کل جامعه است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: جامعه و سازمان‌های اجتماعی بزرگ‌مقیاس درگیر نکاتی هستند که اداره آنها را پیچیده می‌کند و اگر به این نکات توجه نکنند، از محوریت جامعه خارج می‌شوند. نگاه اول نسبت به سازمان‌های اجتماعی، بزرگ‌مقیاس بودن آنهاست که در کمیته امداد تمام جمعیت ایران جزو کنشگران و مخاطبان این سازمان محسوب می‌شوند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، چندوجهی و پیچیدگی را از اصلی‌ترین ویژگی‌های کمیته امداد برشمرد و گفت: وظیفه کمیته امداد تنها کمک مستقیم به مستضعفان نیست، بلکه توانمندسازی محرومان و مستضعفان ابعاد چندوجهی دارد که اگر یک‌سویه به آن نگاه شود، در انجام وظایف شکست حاصل خواهد شد. پیچیدگی مسائل اجتماعی از دیگر ویژگی‌هایی است که در سازمان‌های اجتماعی بزرگ‌‎مقیاس باید مورد توجه قرار گیرد. کمیته امداد باید رفتار خود را با پژوهش و مطالعه و درک این پیچیدگی‌های اجتماعی، تنظیم کند.

وی با اشاره به ویژگی انسان‌مدار بودن سازمان‌های اجتماعی، اظهار داشت: سازمان‌های اجتماعی نه تنها با انسان فردی بلکه با انسان اجتماعی سروکار دارند و انسان فردی و اجتماعی به صورت مرتب در سیر تطور خود رفتار متفاوت دارد. امروز جامعه بسته نیست، بلکه در شبکه جهانی تعریف شده و تحت تأثیر تحولات فرامرزی رفتار جامعه تعیین می‌شود. باورها و ارزش‌ها به نوعی در نسل جوان به سرعت در حال تغییر است. به همین دلیل شکاف بین نسلی مطرح می‌شود. بنابراین باید نسبت به تحولات سریع اجتماعی درک داشته باشیم.

دکتر طهرانچی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک سازمان اجتماعی با پدیده‌های چندوجهی بزرگ‌مقیاس و پیچیده انسان‌مدار با تحولات سریع مواجه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: نکاتی که مقام معظم رهبری درباره انقلاب فرموده‌اند، به آیه شریفه «وَمَنْ نُعَمِّرْهُ نُنَکِّسْهُ فِی الْخَلْقِ أَفَلَا یَعْقِلُونَ» (و هرکس را که عمر طولانی دهیم، خلقتش را وارونه می‌سازیم. آیا تعقل نمی‌کنند؟) اشاره دارد. فرد یا سازمان اگر در یک الگوی ذهنی، تربیتی و رفتاری پیش برود، صعود، تثبیت و نزول دارد. این موضوع در مورد انقلاب اسلامی نیز صدق می‌کند، مگر اینکه زمانی که در اوج قرار دارد، وارد گام دوم شود. علم هم از شاگرد به استاد منتقل می‌شود و شاگردان با نقد استاد خود، علم را در اوج نگه می‌دارند. به همین دلیل علم همیشه پویاست.

وی با تأکید بر اینکه باید در الگوهای ذهنی، رفتاری و سازمانی پویایی وجود داشته باشد، گفت: اگر قرار است کمیته امداد به عنوان درخت طیبه‌ای که توسط امام (ره) بنیانگذاری شد، پویا و پایا بماند، باید خود را در گام دوم بازتعریف کند. اینها صورت نمی‌گیرد مگر اینکه این نهاد به یک جریان علمی پویا و مولد وصل شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد اجتماعی در عرصه علم که مردم‌مدار و مولود انقلاب اسلامی است، افتخار دارد اعلام کند که با تمام توان در کنار کمیته امداد قرار می گیرد و مقدمات آن در حال تهیه شدن است.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با طرح پایش همه پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را در قالب یک سامانه به موضوعات و چالش‌های اساسی کشور اختصاص داده است. همچنین مقرر شد از ابتدای آذرماه حداقل نیمی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی از طریق سامانه نظام موضوعات این دانشگاه، موضوع پایان‌نامه یا رساله خود را انتخاب کنند. تاکنون 16 چالش ملی و بیش از 10هزار و 700 زمینه پژوهشی و نظام موضوع در این سامانه احصاء شده که نظام موضوعات کمیته امداد امام خمینی (ره) هم در این سامانه در منظر اساتید، دانشجویان و پژوهشگران قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه سالانه 10 هزار رساله دکتری و 50 هزار پایان‌نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد اسلامی تدوین می‌شود، گفت: امیدوارم بتوانیم کمیته امداد را در این نهضت تربیتی کمک کنیم تا ان‌شاءالله بتوانیم کمک مناسبی به این مجموعه داشته باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045932

وب گردی

وب گردی