افزایش 70 درصدی یارانه دارو و شیر خشک در لایحه بودجه 99

معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: یارانه دارو، شیرخشک و واکسن در لایحه بودجه ۹۹ معادل ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت و از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۵ میلیارد تومان افزایش می یابد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حمید پوراصغری معاون سازمان برنامه و بودجه در مراسم بزرگداشت پوشش همگانی سلامت، با اشاره به اعتبارات سلامت در لایحه بودجه ۹۹ توضیح داد: حدود ۴۰ درصد از این اعتبارات یعنی ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل منابع پایدار مانند اعتبار یک درصد ارزش افزوده بوده که در سال جاری برای اولین بار وارد بودجه عمومی شد که در پایداری اعتبارات طرح تحول سلامت، موثر بود و ۴۶۰۰ میلیارد تومان نیز از محل ۱۰ درصد هدفمندی یارانه‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ درصد از اعتبارات سلامت در حوزه هدفمندی یارانه ها پایدار هستند، افزود: یارانه دارو، شیرخشک و واکسن در لایحه بودجه ۹۹ معادل ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت و از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۵ میلیارد تومان افزایش می یابد. در سال آینده برای داروهای یارانه بگیر هم ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

پوراصغری با بیان اینکه بودجه بیماران خاص و صعب العلاج در چهار محل طرح تحول، بیمه سلامت، بنیاد بیماری های خاص و ردیف‌های وزارت بهداشت قرار دارد، گفت: مجموع این اعتبارات بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان است. به نظر می‌رسد پراکندگی این اعتبارات در میزان بهره وری این حوزه اثرگذار بوده است و اگر این اعتبارات در یک قالب قرار گیرند، کارایی بالاتری خواهند داشت.

یارانه دارو، شیرخشک و واکسن در لایحه بودجه ۹۹ معادل ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت و از ۵۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۵ میلیارد تومان افزایش می یابد. در سال آینده برای داروهای یارانه بگیر هم ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته‌ایم

وی با بیان اینکه در بحث تامین نیروی انسانی امسال برای اولین بار ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که کمک کننده است گفت: در حوزه خرید راهبردی خدمات نیز اعتبارات افزایش یافته تا بتوانیم در حوزه تخت بیمارستانی از بخش خصوصی کمک بگیریم. همچنین اعتبارات مربوط به تملک دارایی وزارت بهداشت هم ۱۷۰۰ میلیارد تومان است.

پوراصغری با بیان اینکه گردش مالی نظام سلامت در سال گذشته ۱۶۳ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: سهم خانواده‌ها در سبد هزینه‌های سلامت در سال ۸۰ حدود ۵۰ درصد بود یا ۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخته‌اند که در سال جاری به زیر ۴۰ درصد کاهش یافته و نقش منابع عمومی بارزتر شده است.

وی گفت: اعتبارات نظام سلامت از سال ۹۳ تا ۹۸ حدود دو برابر شده و سهم دولت یعنی منابع عمومی از هزینه های سلامت حدود ۷۸ درصد افزایش یافته است، اما همچنان فشار هزینه های سلامت بر اقشار آسیب پذیر همچنان بالاست. باید توجه کرد که ۷۳ درصد مردم تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی هستند.

معاون سازمان برنامه و بودجه افزود: جمعیت تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد از سال ۹۲ تا ۹۸ حدود ۵۵ درصد بیشتر شده است. البته طی این مدت مستمری هر فرد تحت پوشش کمیته امداد با حمایت دولت از ۵۵ هزار تومان به ۳۶۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین حمایت های اجتماعی دولت نیز افزایش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045959

وب گردی

وب گردی