سمینار علمی «حقوق» دردانشگاه آزاد اسلامی واحد  گرگان برگزار شد

سمینار علمی حقوق با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سمینار علمی حقوق با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان صبح امروز در سالن ابراهیمی واحد گرگان برگزار شد.

در این سمینار که با حضور حجت الاسلام علی‌طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان،میر محمد‌صادقی معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی، مهدی زاده معاون تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری، قضات، وکلا، کارشناسان و مشاوران حقوقی، استادان و دانشجویان گروه حقوق برگزار شد.

در ابتدای این سمینار، علی طاهری ریاست دانشگاه آزاد اسلامی استان، ضمن خیر مقدم به مهمانان گفت: یکی از معضلات مجلس شورای اسلامی این است که نمایندگان، فرصتی برای قانون گذاری ندارند.

وی افزود: در این دوران که فصل انتخابات است باید عامه مردم توجیه شوند که فعالیت اصلی نمایندگان، قانونگذاری است. مردم باید از نمایندگان انتظار تصویب قوانین و پیگیری مصوبات را داشته باشند.

وی در پایان از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، معاونت پژوهشی واحد گرگان، استادان و دانشجویان رشته حقوق و همچنین سایر دست اندرکاران این سمینار، قدردانی کرد.

در ادامه، مهدی زاده معاونت تنقیح قوانین و مقررات ریاست جمهوری اظهارکرد: بحث تنقیح قوانین یکی از مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور و یکی از ضرورت‌های نظام قانونگذاری و نیز یکی از اقدامات راهبردی کشور است. انبوه قوانین که از آن تحت عنوان تورم قوانین یاد می‌شود فلسفه قانونگذاری را به نوعی به چالش کشیده است.‌

وی تصریح کرد: که علیرغم اهمیتی که تنقیح و مقررات دارد و به عنوان مهمترین راهکار برای برون رفت از این آشفتگی و سرگردانی ست اما این موضوع در محافل اجرایی کشور مغفول واقع شده و توجه زیادی به آن صورت نگرفته است. دانشگاه که باید محل جویش و گویش مباحث علمی و پشتیبان علمی دستگاههای اجرایی تلقی شود، با مفاهیم تنقیح قوانین و مقررات و زوایای آنان آگاهی ندارد.

مهدی زاده ادامه داد: که معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر اساس رسالت بر مبنای تجربیاتی که در چند دهه در بحث تنقیح مقررات کسب کرده به این شکل و معضل پی برده که بحث تنقیح مقررات باید در سطوح دانشگاهی در محافل حقوقی مورد طرح قرار گیرد و در پرتو محافل و هم اندیشی های مختلف، ادبیات غنی در مبحث تنقیح قوانین در کشور شکل بگیرد.

وی گفت: بر این اساس، معاونت حقوقی ریاست جمهوری برنامه‌های مختلفی را در بحث تنقیح قوانین و‌مقررات در سطوح دانشگاهی، در مرکز و سپس در سطوح استانی آغاز کرده که بتوانیم آگاهی لازم را در سطح کشور در این موضوع ایجاد کنیم، که این آگاهی بتواند بستر و پایه ای برای ایجاد عزم و اراده ملی برای تحقق امر تنقیح قوانین و مقررات کشور قرار بگیرد.

در ادامه این سمینار، میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری موارد، قوانین اصلی در کشور به شکل آزمایشی درست شده اند. لذا تلفیق درستی بین فقه و حقوق انجام نشده و بطور کل، تبدیل فرآیند فقه به قانون درست انجام نشده است. وقتی چیزی موضوعیت خود را از دست داده، دیگر لزومی ندارد که ما یک تعبد خشک به این مسائل داشته باشیم.
صادقی خاطرن شانکرد: باید با یک نگرش نظامند به موضوع نگاه کنیم. به فرموده حضرت امام (ره)، زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد است. مسئله ای که در قدیم دارای حکمی بوده است بظاهر همان مسئله در روابط حاکم بر سیاست، اجتماع و اقتصاد یک‌نظام ممکن است حکم جدیدی پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادی و اجتماعی و سیاسی همان موضوع اول که از نظر ظاهر با بقیه فرق نکرده است، موضوع جدیدی شده است که قهرا حکم جدیدی را می طلبد. بنابراین مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045976

وب گردی

وب گردی