تمایل دانشجویان برای انجام فعالیت‌های دانشجویی کمتر شده است/ کاهش اختیار عملِ واحدها در اجرای برنامه‌های فرهنگی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند گفت: کاهش بودجه فرهنگی و تعریف شاخصه‌هایی برای استفاده از آن که طی بخشنامه‌هایی ارائه شده از همه جهات اختیار عمل واحد را به حداقل رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم روز دانشجو با اشاره به اینکه باید زبان و کلام دانشجو را شنید، گفت: از دانشجویان درخواست دارم در نشریات خود عملکرد یک ساله من و دانشگاه آزاد را مورد نقد و بررسی قرار دهند.

وی اظهار کرد: از دانشجویان می‌خواهم در نشریات خود، ویژه‌نامه‌هایی در نقد عملکرد من منتشر کنند و شخصا از نقدهای برتر دانشجویان تقدیر خواهم کرد.

آرمین کافی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به فراخوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر نقد عملکرد یک‌ساله این دانشگاه، اظهار کرد: با توجه به انتظاری که از دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه توجه به مسائل فرهنگی و فعالیت دانشجویی می‌رفت، متاسفانه کاهش بودجه فرهنگی و تعریف شاخصه‌هایی برای استفاده از آن که طی بخشنامه‌هایی ارائه شده از همه جهات اختیار عمل واحد را به حداقل رسانده و همین امر سبب شده دانشجو با چالش مالی دست و پنجه نرم کند و از آنجایی هم که توانایی مالی دانشجو هم به اندازه‌ای نیست که کفاف فعالیت را بدهد، دانشجو را به این سمت سوق می‌برد که عطای فعالیت فرهنگی را به لقایش ببخشد.

وی افزود: انتقاد صحیح چند ویژگی دارد. نخست اینکه واقع‌بینانه است؛ ما نهاد، موضوع و یا مسئولی را اگر می‌خواهیم مورد انتقاد قرار دهیم، همانگونه که مشاهده می‌کنیم و واقعیت دارد را باید منتقل کنیم و بزرگ‌نمایی در موضوعات نداشته باشیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند شرط دیگر نقد صحیح را بی‌طرفی دانسته و بیان کرد: در مقام نقد باید خودمان را جدای از دوستی‌ها و یا دشمنی‌ها قرار بدهیم و وجدان خود را قاضی کنیم، سومین ویژگی نقد صحیح این است که منتقد باید حدود وظایف فرد نقد شونده را در نظر بگیرد.

کافی در تشریح سخنان خود مطرح کرد: نمی‌شود مطالبه‌ای از مسئولی داشته باشیم که آن مطالبه از حدود اختیاراتش خارج باشد، پس یکی از لازمه های نقد صحیح شناسایی حدود اختیارات است؛ چرا‌که درصورت توجه نکردن به این نکته حتی نقد ما با پاسخی کوتاه توسط فردی آگاه زیر سوال می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: چهارمین ویژگی نقد صحیح شرایط روز را مد‌نظر قرار بدهد؛ یعنی با توجه به شرایطی که کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نقد انجام شود. در وضعیت کنونی کشور که همه دستگاه‌ها با چالش‌های مالی روبه‌رو هستند نمی‌توان با زمانی مقایسه کنیم که مشکل جامعه‌مان موضوعات دیگر بود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: یک نقد خوب، به خودی خود هیچ تاثیری ندارد و باید از طرف انتقاد شونده پذیرفته و عملیاتی شود به مفهوم دیگر انتقاد شونده، انتقاد‌پذیری داشته باشد و به دنبال کسر کاستی‌ها از حوزه فعالیت خود باشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند درباره علل کاهش فعالیت دانشجویان اشاره کرد: باتوجه به افزایش سن دانشجویان در دانشگاه آزاد فعالیت‌هایی از قبیل انتشار نشریات دانشجویی تحت‌الشعاع مسائلی از قبیل روزمرگی زندگی دانشجویان قرار گرفته است این روزمرگی‌ها شامل نیازهای شغلی، مالی و معیشتی است و لذا تمایل دانشجویان برای انجام فعالیت‌های دانشجویی از جمله حضور موثر در نشریات بسیار کاهش یافته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045978

وب گردی

وب گردی