هدف‌ اصلی دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای پرورش تکنسین است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: هدف‌ دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای پرورش تکنسین و نیروی آچار به‌دست است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید حیدر میرفخرالدینی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش در‌ سازمان فنی و حرفه‌ای برگزار شد، با بیان اینکه‌ دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای دارای ۱۸۰ آموزشگاه است، اظهار کرد: آموزشگاه‌های این دانشگاه در ۳۱ استان پراکنده است و حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰‌ دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.

وی ادامه داد: هدف‌ دانشگاه فنی‌‌و‌حرفه‌ای پرورش تکنسین و نیروی آچار به‌دست است. استان‌ها، یک هفته قبل از هفته پژوهش، مراسم مربوط به این هفته را برگزار می‌کنند. برآیند مراسم هفته پژوهش استا‌ن‌ها در هفته جاری از ۲۶ تا ۳۰ آذر، در نمایشگاه بین‌المللی نمایش داده خواهد شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش علاوه بر ارائه دستاورهای تحقیقاتی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی متناسب با نیازهای جامعه را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقه دست‌ساخته های دانشجویی بیان کرد: هفته گذشته در‌۲‌ گروه استادان و دانشجویان برگزار شد، این دست ساخته‌ها با توجه به شرایط تحریم مورد استقبال قرار گرفت. مراسم هفته پژوهش دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ۲‌بخش ۲۶ تا ۳۰ و ۱۰ دی ماه برگزار می‌شود.

میرفخرالدینی افزود: مراسم مربوط به ۱۰ دی ماه، مخصوص دانشگاه فنی و حرفه ای‌ است که در آن از دانشجویان و کارآفرینان برتر تجلیل خواهد شد. ۳‌ دست‌ساخته برتر در هر استان انتخاب‌ شده و در نهایت ۱۰۰ دست‌ساخته گلچین و در نمایشگاه ۱۰ دی به نمایش گذاشته می‌شود. رویکرد دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در نمایشگاه فن بازار پژوهش‌های کاربردی است و سعی کرده‌ایم با توجه به شرایط تحریم در حوزه تولید ملی فعال باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای ۲‌ هزار و ۲۸۰ کارگاه و آزمایشگاه ثبت شده در کشور است؛ بیان کرد: بر اساس آمار رسمی بیش‌ترین جذب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌به بازار کار، بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است، علت اصلی جذب بالای فارغ‌التحصیلان را می‌توان در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه جست‌جو کرد. در حال حاضر این کارگا‌ها تجهیز شده‌اند؛ اما نیازمند توجه هستند و باید در راستای بروزرسانی آن تلاش کرد؛ قطعا کمبودهایی در این حوزه وجود دارد. حدود ۲۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شده که تنها صرف ارتقای آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها خواهد شد.

وی از انتقال موتورهای هیبریدی به کشور توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: تمام استان‌ها به جز ایلام مجهز به موتورهای هیبریدی بوده در حال حاضر ۲‌ نفر از هر استان مشغول آموزش کار کردن با این موتورها هستند. در بخش پوشاک با توجه به رشته‌ها، تجهیزات صنعت پوشاک و دوخت را حدود ۲۰ میلیارد تومان تخصیص بودجه داشتیم و با کمک آن انواع تجهیزات این رشته در زمینه چرخ خیاطی و طراحی دوخت تجهیز شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به سرانه بودجه دانشگاه‌ فنی‌وحرفه‌ای گفت: سرانه بودجه دانشگاه نسبت به دانشگاه‌های کشور کمتر از یک چهارم است؛ باید این نکته را مد نظر داشت که هزینه‌های آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای‌ بیشتر است.

وی‌ در زمینه همکاری‌های بین‌المللی دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: یکی از رویکردهای دانشگاه در چند سال اخیر ارتباطات بین‌المللی است، تعدادی از استادان این دانشگاه دوره‌های مربوط به مهندسی مکانیک را در خارج از کشور مانند آلمان و اتریش گذرانده‌اند.

میرفخرالدینی با اشاره به فعالیت‌های شرکت‌های دانشگاهی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: توسعه شرکت‌های دانشگاهی را در دستور کار داریم؛ هدف دانشگاه‌ فنی و حرفه‌ای، توسعه شرکت‌های دانشگاهی با مشارکت بخش خصوصی است. نهایتا دانشگاه می‌تواند ۴۹ درصد در این شرکت‌ها سهام داشته باشد و باقی سهام مربوط به نهادهای‌خصوصی است. فارغ‌التحصیل فنی و حرفه‌ای یک تکنسین آچار به دست است و می‌تواند به سایر افراد جامعه نیز کمک کند، در همین راستا تصور می‌کنیم این شرکت‌ها بتوانند موفق عمل کنند.

میرفخرالدینی افزود: دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای تفاهم‌نامه‌ای با صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه دریافت وام این شرکت‌ها با سقف ۱۰ میلیارد تومان داشته است. در حال حاضز ۱۶ مرکز رشد در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد، همچنین برای ۲۷ کانون شکوفایی و خلافیت مجوز صادر شده است.

وی در زمینه رصد فارغ‌التحصیلان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: با تشکیل کانون فارغ‌الاتحصیلان و سامانه ساتع دانش‌آموختگان را رصد می‌کنیم.

میرفخرالدینی با اشاره به جذب هیئت علمی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه ما اولین دانشگاهی است که با مدرک کارشناسی ارشد عضو هیئت علمی می‌پذیرد، این‌دانشگاه برای سنجش استادان، آزمون فنی برگزار می‌کند. مبنای دانشگاه برای جذب استاد‌ فن و حرفه افراد است، حتی برخی افراد متخصص و ماهر با مجوز هییت رئیسه با مدرک کاردانی در دانشگاه مشغول به تدریس هستند.

وی با تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: صنعت نیاز به دانشگاه دارد، در حال حاضر مراجعات صنعت به ما بیشتر شده است، ما در این ارتباط بر بحث اعتمادسازی تاکید داریم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در ستاد ارتباط با صنعت تفاهم‌نامه‌هایی مختلفی منعقد کرده‌ایم، همچنین با صنایع بزرگ مثل ایران خودرو، اصناف‌ و غیره همکاری‌ داریم و نیازسنجی‌های بازار را انجام می‌دهیم. با انجام این اقدامات، زمینه همکاری با صنعت را در دانشگاه ایجاد می‌کنیم. دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با ایجاد تعهد با استان‌ها در نظر دارد که نیاز سنجی لازم را انجام دهد.

وی افزود: بحث نیازسنجی بازار کار بر عهده وزارت کار است، دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای اطلاعات و داده‌ها را از نهادهای مختلف دریافت می‌کند تا بر اساس آن نیاز سنجی آموزشی صورت گیرد. این اقدامات هم‌اکنون در دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حال پیگیری است.

میرفخرالدینی با اشاره به طرح دانشگاه‌فنی و حرفه‌ای در راستای جذب فارغ‌التحصیلان در صنعت گفت: در نظر داریم همایش‌های اشتغال را با همکاری وزارت کار و صنایع مختلف برگزار کنیم، این همایش‌ها الگویی برای جذب متقاضیان به‌بازار کار تلقی می‌شود. همایش اشتغال در پایان هر ترم برگزار خواهد شد تا صنعتگران و فارغ‌التحصیلان با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی با اشاره به نشریات دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: جنس نشریات دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای باید از سایر نشریات جدا باشد، بخشی از این نشریات به آموزش‌های مصنوعات و بخشی دیگر به آموزش مهارت‌ها اختصاص داده خواهد شد. به زودی نشریه کار و فن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای منتشر می‌شود. تمام دست‌ساخته‌های دانشجویان در این نشریه به نمایش گذاشته خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1045983

وب گردی

وب گردی