علت بیماری دانشجویان علوم پزشکی تهران مشخص شد

جلسه کارگروه بررسی علت بیماری تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار و نتیجه نهایی اعلام شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلسه کارگروه بررسی علت بیماری تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران با حضور محمدحسین پورغریب معاون دانشجویی فرهنگی، علیرضا پارساپور مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران، افهمی متخصص عفونی، مختاری مسئول آزمایشگاه ملی آنفلوانزای ایران، مدیران و کارشناسان حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی و نمایندگان و کارشناسان معاونت های درمان و بهداشت دانشگاه در سالن شورای معاونت دانشجویی فرهنگی برگزار شد.

در این جلسه، ابتدا پورغریب گزارشی را از زمان اولین مراجعه دانشجویان به درمانگاه کوی و اقدامات فوری و انجام آزمایش های موردنظر از غذای دانشجویان، آب، خون، سواب نازال، ادرار و مدفوع، بازدید از آشپزخانه محل طبخ غذای دانشجویان و بررسی مواد غذایی مصرف شده ارائه داد و از اساتید در جلسه دعوت کرد تا نتایج آزمایش ها و بررسی های خود را به سمع و نظر حاضران برسانند.

در ادامه، مختاری درباره شیوع بیماری گفت: شیوع بیماری ها منحصر به کوی دانشگاه نیست. در انتقال این بیماری تماس و تنفس بسیار مهم است، با توجه به علائمی که بنده مشاهده کردم، این بیماری ربطی به غذا ندارد.

وی افزود: درحال حاضر ما شاهد شیوع آنفلوانزا در کشور و حتی در کشورهای منطقه هستیم و در کنار شیوع بیماری با تظاهر علائم گوارشی و میالژی در جامعه روبرو هستیم که احتمالاً عامل آن ویروسی و نورو ویروس است. همچنین باتوجه به همزمانی با فصل سرد سال احتمال عفونت های گوارشی مطرح نیست.

سپس افهمی درخصوص نتایج آزمایش های انجام شده اظهار کرد: همکاران بنده اعلام کردند که نمونه های غذایی مسموم نبوده است.

وی افزود: به عقیده بنده فردی بدون علامت ناقل بوده است و این انتقال در مدت کمی رخ داده است. این ناقل می تواند از خانواده یا در سطح شهر بیمار شده باشد و در خوابگاه انتقال داده باشد.

همچنین نیک فرجام رئیس گروه تخصصی مدیریت بیماری های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه با بیان نگرانی دانشجویان اعلام کرد: اگر گره ذهنی دانشجویان این است که عامل دقیق چه چیزی بوده است، می توان آزمایش های بیشتری روی بیماران انجام داد.

وی همچنین اعلام کرد که نتایج آزمایش های مدفوع، سالمونلا، شیگلا و التور منفی بوده است.

مهندس کریمی مسئول کارگروه تخصصی سلامت محیط و کار معاونت بهداشت نیز نتیجه آزمایش آب و نمونه های غذایی را درخصوص سالمونلا، کپک و استافیلوکوک منفی اعلام کرد.

در ادامه، اساتید و مدیران و همچنین کارشناسان به اعلام نظرات خود در خصوص واقعه پیش آمده پرداختند که در جمع بندی نهایی و متفق القول، حاضران احتمال مسمومیت غذایی را رد و بیماری شیوع پیدا کرده را آنفلوانزا و آلودگی به نوروویروس، علت بیماری دانشجویان عنوان کردند.

در ادامه جلسه پورغریب گفت: باید به دانشجویان حق بدهیم که احساس نگرانی کنند و وظیفه ما است که با شفاف سازی و حسن نیت، آرامش خاطر آنان را فراهم کنیم. ما باید تاب آوری خودمان را زیاد کنیم و در برابر چالش ها رفتار خوب داشته باشیم تا شرایط را مدیریت کنیم.

معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: می توانیم کمپین های شستشوی دست را در محیط های دانشجویی و بیمارستان ها برقرار کنیم تا دانشجویان در هنگام کار و خروج از بیمارستان با شستن دست ها بیماری ها را کنترل کنند.

همچنین مقرر شد که با همکاری معاونت بهداشتی و باتوجه به مشخصات و سوابق دانشجویانی که در مرکز بهداشت و درمان کوی موجود است، بررسی اپیدمیولوژیک انجام شود تا بتوانند منبع آلودگی را شناسایی کنند. البته باتوجه به بیماری های مطرح شده، احتمال انتقال بیماری از طریق تماس (contact) و تنفسی (droplet) بیشتر مطرح است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046013

وب گردی

وب گردی