بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها با مشارکت صنعت تامین شود

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: دانشگاه‌ها باید برای تامین بودجه پژوهشی خود با صنایع مختلف مشارکت داشته باشند.

سید حیدر میرفخرالدینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به تامین بودجه پژوهشی در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای اظهار کرد: برای تامین بودجه پژوهشی در دانشگاه، 2 روش وجود دارد. در درجه اول می‌توان بخشی از بودجه‌ای که به دانشگاه اختصاص می‌یابد را صرف امور پژوهشی کرد.

به گفته میرفخرالدینی؛ ردیف بودجه برای امور پژوهشی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در نظر گرفته نشده است و بودجه مربوط به این بخش از محل‌های مختلفی تامین خواهد شد. با توجه به اهمیت حوزه پژوهش، بودجه این بخش از درآمد اختصاصی خود دانشگاه تامین شده که عمدتا صرف تجهیز کارگاه‌ها خواهد شد.

وی ادامه داد: فعالیت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای نسبت به سایر دانشگاه‌ها متفاوت است و عمدتاً پژوهش‌های کاربردی در آن صورت می‌گیرد و کمتر به مسائلی همانند حق‌تالیف و انتشار مقالات می‌پردازد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: عمده پژوهش در دانشگاه‌ فنی‌و‌حرفه‌ای بر تجهیز کارگاه‌ها متمرکز شده است؛ زیرا بین 70 تا 80 درصد سرفصل دروس دانشگاه به ‌صورت عملی و کارگاهی تدوین شده است، در این راستا هرچه کارگاه‌ها را تجهیز و تقویت کنیم، می‌توانیم انتظار خروجی نیروی ماهر و آچار به‌دست را از دانشگاه‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روش دوم بودجه پژوهشی در دانشگاه‌ فنی‌و‌حرفه‌ای از طریق طرح برند تامین می‌شود، اظهار کرد: در این طرح مشارکت با صنایع در دستور کار قرار دارد. تجهیزات و امکانات مناسبی در دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای فراهم شده است، در چنین شرایطی برای صنایع چندان مقرون به صرفه نیست اگر بخواهند خودشان نسبت به تهیه تجهیزات اقدام و سپس به پژوهش بپردازند.

میرفخرالدینی اضافه کرد: ممکن است برای فعالیت خاصی که صنعت در دستور کار خود قرار داده؛ کمبودهایی وجود داشته باشد. درهمین راستا صنایع با دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای مشارکت خواهند کرده و با استفاده از ظرفیت محققان، استادان و کارگاه‌های دانشگاه، کمبود برخی تجهیزات خاص را خودشان فراهم می‌کنند. مبلغ چنین مواردی از تفاهم‌نامه‌هایی که با بخش صنعتی داریم کسر می‌شود؛ حتی برخی از صنایع تجهیزات لازم را به دانشگاه هدیه می‌کنند تا در امور مشترک میان دانشگاه و صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای دو راهکار فوق را برای جبران کمبود بودجه پژوهشی در دستور کار خود قرار داده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای با اشاره به دغدغه نداشتن دانشجویان در حوزه پژوهشی بیان کرد: باید بپذیریم انسان‌ با عقل خود تصمیمی می‌گیرد. اگر بخواهیم منافع دانش‌آموزان و دانشجویان در پژوهش تبیین کنیم، مطمئنا در آن‌ها دغدغه پژوهشی ایجاد خواهد شد. ممکن است مسئولان پژوهش را به درستی به دانش‌آموزان و دانشجویان ارائه نداده باشند؛ طبیعتا در چنین شرایطی این افراد رغبت چندانی ندارند که به پژوهش وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده است دانشجویان دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای و دانشگاه‌هایی از این دست، از روحیه و نشاط بالاتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها برخوردار هستند. علت آن جنس دانشگاه‌ها و وجود تحقیقات عملی است. اگر بتوانیم منافع دانشجویان را با تحقیقات گره بزنیم به طوری که خروجی ملموس توسط این افراد قابل مشاهده باشد، مطمئناً به پژوهش علاقمند خواهند شد.

میرفخرالدینی در پایان گفت: دغدغه‌مند نبودن دانش‌آموزان و دانشجویان در زمینه پژوهشی را باید در کوتاهی نظام آموزشی کشور جست‌و‌جو کرد؛ زیرا نتوانسته‌ایم منافعی که از تحقیقات به دانشجو باز می‌گردد را به درستی تعریف کنیم. امیدوارم با تحقیقات کاربردی ساخت مصنوعات و غیره بتوانیم این ضعف را برطرف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046020

وب گردی

وب گردی