کانون‌ها و نشریات در دانشگاه آزاد کنار گذاشته شده‌اند/ کمیته ناظر به پویایی نشریات کمک می‌کند

فعال حوزه نشریات دانشجویی و دانشجوی داروسازی دانشگاه آزاد گفت: در حال حاضر شرایط فرهنگی در این دانشگاه خوب نیست و کانون‌ها و نشریات کنار گذاشته شده اند.

محمدامین کاشانی دانشجوی دکتری رشته داروسازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عملکرد دانشگاه آزاد در حوزه نشریات گفت: در سال 95 پس از برگزاری اولین جشنواره نشریات دانشجویی با رأی مدیران مسئول سراسر کشور به عنوان عضو کمیته ناظر بر نشریات سراسر کشور انتخاب شدم؛ که امیرپویا پیشخوان و علیرضا وحدانی نیز با حمایت نشریات انجمن های اسلامی و جریان اصلاحات منتخب شدند و هر سه در زمان معاونت طه هاشمی وارد شورای کمیته ناظر بر نشریات شدیم.

او ادامه داد: در همان زمان چندین جلسه برگزار و کارها پیش رفت همچنین یک گروه تشکیل داده و با تمام دانشجویان به عنوان نماینده در ارتباط بودیم. با وجود مشکلات فراوان کار پیش می‌رفت تا زمانی که ریاست دانشگاه تغییر کرد. همراه با تغییر ریاست دانشگاه آزاد اسلامی تغییرات زیادی نیز در حوزه نشریات دانشجویی اتفاق افتاد و عملا حوزه نشریات تعطیل شد. بعد از پیگیری‌های زیاد در زمان ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یک جلسه برگزار شد که اولین و تنها جلسه بود.

این دانشجو درباره جزئیات جلسه یاد شده گفت: در این جلسه دغدغه‌هایمان را اعلام کردیم تا تکلیف خودمان را بدانیم که در همان روز با اولین تصمیم آشنا شدیم؛ اولین تصمیم این بود که از این به بعد امیرپویا پیشخوان و علیرضا وحدانی نباید نظری بدهند. به عبارتی بعد از تغییر ریاست، تنها کسی که می‌توانست ارتباط خود را با مسئولان ادامه دهد بنده بودم و عملا آن دو نفر به حاشیه رانده شدند.

کاشانی با بیان این که این تصمیم به این معنا بود که قرار نیست در حوزه نشریات تمام نظرات شنیده شود، اضافه کرد: در واقع کسانی که در طیف اصلاح طلب هستند عملا نمی‌توانستند هیچ نقشی داشته باشند و این بازخوردی بود که در همان جلسه و در وهله نخست دریافت کردیم. با تمام این اوصاف وحدانی و پیشخوان اعلام کردند به دنبال پیشبرد کار نشریات هستند و به من گفتند در حوزه نشریات پیگیر باشم.

او اظهار کرد: احساس می‌کردیم نحوه تصمیم‌گیری عوض شده اما باز هم می‌توانیم به کار خود ادامه دهیم. در مدیریت جدید سعی کردیم با اعلام موضع و صدور بیانیه های مختلف، جایگاه نشریات دانشجویی را به عنوان بستری پویا و اثر گذار تثبیت کنیم.

این دانشجو با تاکید بر اینکه امیدوار بودیم بعد از به حاشیه راندن بچه‌ها باز هم بتوانیم به کار ادامه دهیم، تصریح کرد: بعد از مدتی پیگیر برای برگزاری سومین جشنواره نشریات متوجه شدیم که برگزاری این جشنواره در دستور کار نیست، در واقع از زمان تغییر ریاست دانشگاه برنامه‌ای برای برگزاری جشنواره نشریات در دستور کار نبود. این در حالی است که تمام دانشجویانی که در حوزه نشریات فعال هستند امید دارند تا نتایج کار و فعالیت‌های خود را در جایی ببینند و این جشنواره عامل محرکی برای فعالیت در حوزه نشریات بود؛ قطع کردن این عامل محرک، باعث می‌شد نشریات منفعل شوند.

کاشانی با اشاره به بخشنامه‌ها در این خصوص نیز توضیح داد: چند بخشنامه نیز همان زمان مبنی بر این که نشریات باید تاریخ دار باشد ابلاغ شد که جز ضربه زدن به فضای نشریات هیچ ماحصلی نداشت؛ هرچند بعد از مدتی نیز این بخشنامه لغو شد.

او تاکید کرد: کار به جایی رسید که از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد تمایلی برای نشریات وجود نداشت و بچه‌ها نیز انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت نداشتند و از ما سه نفر، دو نفر کنار گذاشته شدند. کمیته ناظر بر نشریات نیز سال اول برگزار شد که ما انتخاب شده و حکم‌ها یک ساله بود. بعد از اتمام حکم یک ساله، زمانی که قرار بود جشنواره دوم برگزار شود مصادف با تغییرات ریاست وقفه ای ایجاد شد.

این دانشجوی فعال در حوزه نشریات دانشجویی اظهار کرد: بعد از تغییرات ریاست متوجه شدیم قرار است حرکت پر شتاب نشریات متوقف شود و دیگر انتخابات کمیته ناظر بر نشریات نیز برگزار نشود. این در حالی بود که نه حقوقی دریافت می کردیم و نه امتیازی داشتیم و تمام اقدامات نیز از روی علاقه و دلی بود و وقتی متوجه شدیم سیستم تمایلی به ادامه کار ندارد کم کم دلسرد شدیم.

او اضافه کرد: با مقایسه آمار تعداد نشریات در دوره اول نشریات با دوره دوم به راحتی خواهید دید که تعداد نشریات در زمان ما دو برابر شده بود؛ یعنی در یک سالی که کار کردیم، کمیته ناظر بر نشریات تشکیل شد و حمایت مسئولان را همراه داشتیم اقدامات زیادی نیز انجام دادیم تا جایی که تعداد نشریات و آثار ارسالی به 2 برابر افزایش پیدا کرد.

کاشانی با بیان این که در حال حاضر شرایط فرهنگی در دانشگاه خوب نیست و کانون‌ها و نشریات کنار گذاشته شده اند تاکید کرد: با تمام تغییرات، بخشنامه‌ها و تشکیل نشدن جلسات باز هم تلاش کردیم به کار خود ادامه دهیم اما در نهایت مشخص شد تفکرات من نیز با سیستم فعلی تطابقی ندارد چه برسد به دیگر نمایندگان دانشجویی.

دانشجوی داروسازی علوم پزشکی آزاد تهران در پایان گفت: چند روز گذشته از اداره کل نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد با من تماس گرفته شد که در جلسه ای که برای ساماندهی نشریات برگزار می‌شود شرکت کنم که من هم حضور نیافتم چون بعد از 2 سال عدم فعالیت، نشریات دانشگاه منفعل شده است و دلیلی نداشت در این برنامه حاضر شوم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046022

وب گردی

وب گردی