مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 26 آذر

«خطر کاهش بودجه آموزشی در دانشگاه‌های دولتی، تمدید مهلت ثبت‌نام کنکور ارشد و برگزاری آزمون زبان انگلیسی تولیمو به صورت الکترونیک» از جمله مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 26 آذر به شرح زیر است:

تصمیم‌سازان نگاه هزینه‌ای به پژوهش نداشته باشند

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان با 4 معاون پژوهشی و فناوری واحدهای بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران مصاحبه کرده است. علی نیازی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بر حمایت از مجلات داخلی برای چاپ مقالات تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تعدادی مجله و نشریه توسط واحدهای مختلف دارد که به چاپ می‌رسند، ما باید اول مجلات را حمایت کنیم، ریاست دانشگاه آزاد اسلامی نیز به این امر تاکید داشت. به هرحال یک ژورنال و مجله تا چند شماره ابتدایی باید مقالات باارزش را به چاپ برساند و آنها را برای ارزیابی قرار دهد که گرید علمی پژوهشی بگیرد؛ اما استادان علاقه‌مند هستند مقالات خود را در مجله‌های خارجی به چاپ برسانند، از سویی دیگر استادان و دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه باید دو مقاله از رساله خود استخراج کنند، باید حداقل یکی از آن دو مقاله در مجله‌های دانشگاه به چاپ برسد. به هرحال حجم زیادی از درخواست مقاله وجود دارد که همین مساله باعث تاخیر در دفاع از پایان‌نامه دانشجویان دکتری شده است، این کار هم نشریات را تقویت می‌کند هم به چاپ مقالات سرعت می‌بخشد.

محمدعلی تهرانی معاون پژوهشی واحد یادگار امام(ره) معتقد است:‌ پژوهش موفق، نوآوری و کاربردی بودن را با هم دارد. وی در این باره گفت: پژوهشی را می‌توان جزو پژوهش‌های موفق دانست که در کنار نوآوری در حیطه خود، کاربردی نیز بوده و در جهت حل مسائل اصلی صنعت و جامعه باشد، در اصل پژوهشی جزو برترین‌ها محسوب می‌شود که راهکار ارائه‌شده توسط آن امکان اجرایی شدن داشته باشد، نه اینکه صرفا پژوهشی انجام شود که در حوزه عمل نتواند کارایی خود را به اثبات برساند.

صابر صفا معاون پژوهشی تهران شمال از پروژه‌های 500 میلیون تومانی این دانشگاه یاد کرد و گفت: حدود یک سالی است که با سازمان پدافند غیرعامل همکاری داریم؛ اما کل این زمان صرف آن شد که در کدام حوزه‌ها کار پژوهشی انجام شود و تازه به موضوعات پروژه رسیده‌ایم. قطعا بعد از استخراج پروژه‌ها به سرعت این پروژه‌ها جذب دانشگاه می‌شود و چون این فعالیت تازگی دارد هنوز به خروجی ملموسی نرسیده‌ایم ولی پیش‌بینی می‌کنیم تا 2 ماه آینده خود پروژه‌ها تعریف شده و برای اجرایی کردن در اختیار دانشگاه قرار بگیرد. درحال حاضر هفت پروژه قراردادی به ارزش 500 میلیون تومان در حوزه پدافند غیرعامل داریم؛ اما منتظر هستیم تا 60 پروژه‌ای که با سازمان پدافند رایزنی کرده بودیم، به دانشگاه برسد. واحد در حوزه پژوهشی به صورت هدفمند جلو می‌رود و موضوعاتی که پیگیری می‌شود مرتبط با وظیفه پژوهشی واحد است.

حمیدرضا رحیمی، معاون پژوهشی واحد تهران غرب با تاکید بر اینکه مساله اصلی در پژوهش اثرگذاری است، اظهار کرد: پژوهش موفق پژوهشی اثرگذار است. اثربخشی پژوهش‌های موفق گاهی به‌صورت حل چالشی از پیش تعریف‌شده و گاهی به‌صورت پاسخ سوالات و چالش‌هایی است که در آینده رخ می‌دهد و گاهی نیز در بستر نقد یا مقایسه روش‌های پاسخ‌دهی و یا به‌صورت گسترش یا ارتقای تحقیقات پیشین ظهور می‌کند و این‌طور نیست که بتوان قالب مشخصی را برای همه پژوهش‌ها در نظر گرفت و این‌طور تصور کرد که اگر پژوهشی در آن قالب تعریف نشود، جزو پژوهش‌های موفق نخواهد بود. در حقیقت باید هر پژوهشی را در ظرف خود مورد سنجش قرار داد.

خطر کاهش بودجه آموزشی در دانشگاه‌های دولتی

«فرهیختگان» در این عنوان جزئیات بودجه دولتی دانشگاه‌های ۳ سطح مختلف را بررسی کرده است، دانشگاه‌های سطح یک با بیشترین افزایش‌ بودجه همراه بوده‌اند. برای مثال درحالی که بودجه دانشگاه تهران نسبت به سال 98، 89 درصد افزایش داشته است، دانشگاه گیلان تنها 17درصد افزایش بودجه را نسبت به سال گذشته تجربه می‌کند، بودجه‌ای که به نظر می‌رسد حتی قادر به توانایی تامین افزایش هزینه‌های دانشگاه‌ها براساس تورم سال 98 نیز نیست. درحالی که میانگین افزایش بودجه سال 99، حدود 33 درصد است اما برخی دانشگاه‌های تهران مانند دانشگاه تهران و شهید بهشتی افزایش بودجه خاصی را تجربه کرده‌اند. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 26 آذر به شرح زیر است:

مهلت ثبت‌نام کنکور ارشد تمدید شد

این عنوان روزنامه آفرینش به تمدید مهلت ثبت‌نام کنکور ارشد پرداخته است. حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش در این باره اظهار کرد:‌ به منظور تسهیلات لازم برای آن دسته از داوطلبان که تاکنون نسبت به ثبت‌نام در آزمون ورودی کارشناسی‌ارشد ناپیوسته و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور اقدام نکرده‌اند، مهلت ثبت‌نام تا ساعت 24 پنجشنبه 28 آذرماه تمدید شد.

وی ادامه داد:‌ آزمون ورودی کارشناسی ارشد ناپیوسته و مرحله اول بیست و پنجمین دوره المپیاد علمی دانشجویی کشور پنجشنبه 28 و جمعه 29 فروردین ماه 99 و در 6 گروه آموزشی و برای 141 کد رشته امتحانی برگزار خواهد شد.

برگزاری آزمون زبان انگلیسی تولیمو به صورت الکترونیک

این عنوان روزنامه آفرینش، به برگزاری آزمون زبان انگلیسی تولیمو به صورت الکترونیک می‌پردازد. فرآیند برگزاری یکصد و سی‌و‌هشتمین آزمون زبان انگلیسی پیشرفته (تولیمو) به روش الکترونیکی در ساعت 8 صبح پنجشنبه 28 آذرماه آغاز خواهد شد و داوطلبان باید قبل از شروع فرآیند برگزاری آزمون در محل برگزاری حضور داشته باشند. از آنجایی که آزمون به صورت الکترونیکی و از طریق رایانه (کامپیوتر) برگزار می‌شود، برای داوطلبان کارت ورود به جلسه پیش‌بینی نشده و نیازی به ارائه کارت شرکت در آزمون در این روش نیست.

داوطلبان باید با کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه عکس‌دار و یا گذرنامه) به حوزه مراجعه کنند. همچنین داوطلبان باید منحصراً به مرکزی که در زمان ثبت‌نام آن را انتخاب کرده‌اند (به استثنای داوطلبانی که از طریق پیامک حوزه آزمون به آنان اعلام شده است) مراجعه کنند؛ در سایر مراکز از این افراد آزمون به عمل نخواهد آمد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046035

وب گردی

وب گردی