کتاب «روغن‌های خوراکی» مرجع دانشجویان رشته صنایع غذایی است

پژوهشگر برتر حوزه کتاب، مفاهیم و مبانی کتاب خود به نام «روغن‌های خوراکی» را که در هفتمین جشنواره فرهیختگان حائز رتبه برتر شده بود، تشریح کرد.

مریم قراچورلو پژوهشگربرتر حوزه کتاب در هفتمین جشنواره فرهیختگان در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کتاب «روغن‌های خوراکی» که حائز رتبه برتر در این جشنواره شده بود اظهارکرد: به دلیل اهمیت آشنایی با روغن‌های خوراکی برای کاربرد در صنعت غذا و کمبود کتب مرجع دانشگاهی، کتاب روغن‌های خوراکی که مشتمل بر ده فصل است را تالیف کردم.

وی افزود: متداول‌ترین منابع روغنی دانه‌ای که شامل روغن سویا، کلزا، آفتابگردان، ذرت، پنبه دانه، کنجد، بادام زمینی، سبوس برنج و گلرنگ می شود، در این کتاب آورده شده است. این ده منبع جزو متداول ترین منابع روغنی خوراکی امروزهستند.

قراچورلو ادامه داد: منابع و کتب زیادی برای تالیف این کتاب مورد استفاده قرار گرفت و همچنین بخشی از آن هم مرتبط با تجربیات شخصی بود. با توجه به مطالعه منابع مختلف علمی و تجربیات شخصی، سعی کرده‌ام ویژگی روغن‌های وارداتی مختلف به ویژه دانه‌های کشت شده در داخل کشور را در این کتاب ارائه کنم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این که تالیف این کتاب به صورت انفرادی انجام شده است، گفت: پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری من در رابطه با روغن‌های خوراکی بوده که این موضوع به تالیف این کتاب کمک‌های زیادی کرد.

وی با اشاره به منابع استفاده شده برای تالیف کتاب دانه های خوردنی تصریح کرد: تعداد منابع استفاده شده در این کتاب زیادی بوده که فهرست آن ها درپایان کتاب موجود است. یکی از مهمترین منابع «دیویس» بود که در حوزه روغن‌ها و چربی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. کتاب گانستون نیز از جمله مهم‌ترین منابع این کتاب محسوب می‌شود.

این پژوهشگر گفت: درحال حاضر دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد از این کتاب به عنوان رفرنس و منبع استفاده می‌کنند؛ کتاب دانه های روغنی چاپ بهار 98 بوده و لذا در ترم جاری به عنوان کتاب درسی مورد استفاده قرار می گیرد. این کتاب در کتاب فروشی واحد علوم و تحقیقات در دسترس دانشجویان است.

قراچورلو درباره حمایت های دانشگاه آزاد اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های این دانشگاه برای تالیف کتاب اضافه کرد: پروژه‌هایی که در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در واحد علوم و تحقیقات انجام دادم، بسیار کمک کننده بود. درحوزه چاپ این کتاب نیز معاونت پژوهشی واحد علوم و تحقیقات نقش بسیار موثری داشت و شرایط لازم را فراهم کرد. داوری کتاب نیز در واحد علوم و تحقیقات انجام شد و پس از آن در انتشارات دانشگاه آزاد به چاپ رسید.

وی درباره چاپ کتاب های آینده خود گفت: کتاب‌های میوه‌های روغنی و تکنیک‌های آزمایشگاهی روغن ها و چربی ها، به صورت تیمی و با کمک همکاران دیگر در آینده نزدیک تالیف خواهد شد. کتاب دیگری هم به نام «روغن ها چربی ها ساختارها و واکنش های شیمیایی» در سال 1390 تالیف شد و به چاپ رسید.

این پژوهشگر حوزه کتاب در پایان با اشاره به حمایت مسئولان دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: از مسئولان بابت حمایت‌ و فراهم سازی زمینه های پژوهشی و امکاناتی که در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند، تشکر می‌کنم. امیدوارم شاهد موفقیت همه پژوهشگران در زمینه‌های تحقیقاتی و فعالیت‌های علمی باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046083

وب گردی

وب گردی