چگونه با اثرات منفی آلودگی هوا مقابله کنیم؟

آلودگی هوا پیامدهای جبران ناپذیری برای سلامتی شهروندان به دنبال دارد که عموم مردم نسبت به آن ناآگاه هستند در حالی که برای کاستن از مضرات هوای آلوده روی بدن، می‌توان به رژیم غذایی مناسب پناه برد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، براساس تحقیقات انجام شده تعداد مشکلات سلامتی مرتبط با آلودگی هوا می‌تواند بسیار بیشتر از حد تصور عموم مردم باشد؛ برخی از این مشکلات، عامل عوارضی چون نارسایی قلبی و عفونت‌های دستگاه ادراری و افزایش بستری شدن افراد در بیمارستان‌ها هستند. پیش از این آلودگی هوا با شرایط مختلفی از سکته‌های مغزی گرفته تا سرطان، سقط جنین و مشکلات بهداشت و روان همراه بود.

با این‌حال، تحقیقات نشان می‌دهد به رغم اینکه فقط به یک مؤلفه آلودگی هوا توجه می‌کنیم، این تأثیرات می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد. بررسی‌های جهانی که در اوایل سال جاری منتشر شد، نشان داد که تقریباً هر سلول بدن ممکن است تحت تأثیر هوای کثیف قرار بگیرند.نتایج این تحقیقات نشان می‌دهد که حتی افزایش ​​متوسط ذره معلقی که به ​​PM2.5 معروف است و توسط منابعی چون وسایل نقلیه تولید می‌شود؛ به اندازه 1 میکروگرم در متر مکعب طی یک دوره باعث مراجعه سالمندان به بیمارستان می‌شود. به عبارت دیگر، افزایش آلودگی هوا خطر ابتلا به نارسایی قلبی و بستری شدن در بیمارستان را برای افراد سالمند تا 0.14درصد افزایش می‌دهد.

به گفته گاردین افزایش کوتاه مدت PM2.5 با افزایش متوسط ​​سالانه 634 مرگ و میر و در حدود 100 میلیون دلار هزینه برای بیماران مرتبط است.

رژیم غذایی

تمامی این خطرات در حالی است که سطح آلودگی در برخی از شهرهای کشور ما به طرز چشمگیری افزایش یافته و مسئولان به جوانان، سالمندان و مبتلایان به بیماری تنفسی هشدار دادند که در خانه‌ها بمانند. هوایی که تنفس می‌کنیم حاوی آلاینده‌های مضر است و در حالی که برای جلوگیری از هوای مضر اقدامات لازم را انجام می‌دهیم باید مراقب رژیم غذایی خود نیز باشید.

خبر خوب این است که براساس تحقیقات علمی، بین رژیم غذایی ما و میزان محافظت در برابر آلودگی هوا پیوندهایی وجود دارد، بنابراین با ایجاد تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی می‌توان از بدن در مقابل آسیب‌ها محافظت کرد.

ویتامین C یکی از آنتی اکسیدان‌های بسیار قدرتمند است، بنابراین اگر می‌خواهید با اثرات آلودگی مبارزه کنید این ویتامین در صدر لیست قرار دارد. بر اساس گزارش ES بدن نمی‌تواند این ویتامین حیاتی را تولید یا ذخیره کند، بنابراین مهم است که آن را روزانه در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ویتامین E محلول در چربی اولین خط دفاعی در برابر آسیب به بافت‌های انسانی را فراهم می‌کند. بدن ما ویتامین E را از روغن‌های گیاهی مانند آفتابگردان، گلرنگ و روغن سبوس برنج خواهد گرفت. منابع غنی دیگر بادام، تخمه آفتابگردان و آجیل هستند. اگر غیر گیاهخوار هستید از نظر میزان ویتامین E، ماهی قزل آلا را هم در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

بتا کاروتن با نقش مهمی که در کنترل التهاب دارد به ویتامین A در بدن ما تبدیل می شود. برای تهیه آن به مواد غذایی مانند برگ سبزیجات، گشنیز، کاهو و اسفناج مراجعه کنید. منابع عالی دیگر آن هویج و تربچه هستند.داشتن چربی‌های امگا3 در بدن نیز به محافظت در برابر اثرات مضر آلودگی هوا کمک می‌کند. ماهی‌ها منبع غنی از چربی‌های امگا 3 هستند. با این حال، گیاهخواران می‌توانند از آجیل، دانه‌هایی مانند گردو، دانه چیا، خردل و کتان استفاده کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046085

وب گردی

وب گردی