مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در 27 آذر

«سهم ۳ درصدی تجهیزات پزشکی از دانش‌بنیان‌ها،  آغاز ثبت‌نام آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی و  برگزاری آزمون‌های دندانپزشکی و داروسازی برای دانش آموختگان خارج از کشور» از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در 27 آذر به شرح زیر است:

مقاله‌هایی را که قابلیت اختراع دارند، جهانی نکنید

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در این عنوان، با مجتبی صلوتی، استادتمام فیزیک پزشکی و پژوهشگر برتریست که ۸۰ مقاله ISI دارد، وی با اشاره به راهکارهایی برای جلوگیری از ایده‌دزدی‌هایی که در ارائه مقاله‌های علمی در سطح جهانی ممکن است، گفت: دانشجویان در بسیاری از موارد مطرح می‌کنند مقاله‌ای دارند که امکان ثبت اختراع دارد و برای جلوگیری از سوءاستفاده از مقاله، به بخشی از اطلاعات اشاره نمی‌کنند. من همیشه به این قبیل دانشجویان پیشنهاد می‌کنم اگر مقاله‌ای قرار است ارائه دهند که می‌توان آن را به‌عنوان اختراع ثبت کرد، نباید آن را ارائه کنند. بلکه ابتدا باید ایده و اختراع را ثبت کرده و بعد آن را در سطح جهانی ارائه کنند.

بعضی از مقالات ابتدا باید به لحاظ تجاری‌سازی مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین، توصیه می‌کنم دانشجویان مقاله‌هایی را به‌عنوان مقاله‌های ISI ارائه کنند که قابلیت اختراع نداشته باشند. اما اگر قصد دانشجو تنها تولید علم است و به دنبال ثبت اختراع نیست، ارائه هر مقاله‌ای در سطح جهانی مشکلی ایجاد نمی‌کند و دیگر چیزی برای دزدیده شدن وجود ندارد. قصد ما از نوشتن مقاله‌های بین‌المللی، ارتقا یا فارغ‌التحصیلی نیست، اینها نتایج نوشتن مقاله است. هدف اصلی از نوشتن مقاله به صورت بین‌المللی این است که به‌عنوان مثال من به دنیا اعلام کنم برای حل این مشکل تا این مرحله پیش رفته‌ام و بقیه را محققان دیگر ادامه دهند و همان مسیر را تکرار نکنند. درواقع، هدف تولید علم، این است که دردهای بشریت کاهش یابد. اگر من تحقیقات زیادی درباره تشخیص و درمان سرطان انجام داده‌ام، موظف هستم تحقیقاتم را در اختیار دنیا قرار دهم تا محققان دیگر دنباله‌روی من باشند. در اینجا هدف این است که سرطان زودتر تشخیص داده و ریشه‌کن شود، نه اینکه من با ارائه یک مقاله ارتقا پیدا کنم. بنابراین همیشه به دانشجویانم توصیه می‌کنم وقتی مقاله‌ای می‌نویسند همه اطلاعات را با جزئیات بنویسند تا محققان بعدی بتوانند از ادامه تحقیقات آنها، مطالعات خود را ادامه دهند.

سهم ۳ درصدی تجهیزات پزشکی از دانش‌بنیان‌ها

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان به سهم ۳ درصدی تجهیزات پزشکی از دانش‌بنیان‌ها پرداخته است. براساس آخرین آمار ارائه‌شده از سوی سازمان توسعه تجارت، سهم ایران از کل صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی در جهان، در پایان سال 2018 بسیار کمتر از یک درصد بوده است (003/0 درصد). درحالی که آمریکا با 17 درصد و آلمان با 14 درصد، بیشترین سهم از صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی را دارند. در بخش واردات این تجهیزات نیز، سهم ایران از کل واردات تجهیزات پزشکی در جهان در پایان سال 2018، همچنان کمتر از یک درصد و بوده است. نکته حائزاهمیت اینکه، متاسفانه مسیر صادرات تجهیزات پزشکی در کشور در سال 97 با رشد منفی 92 درصدی مواجه بوده و این، یعنی به صدا درآمدن زنگ خطر برای صنعت ساخت و تولید تجهیزات پزشکی در کشور. این درحالی است که یکی از نیازهای اساسی کشور با حجم بازار بسیار عظیم داخلی، که توجیه اقتصادی بسیار زیاد و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی دارد، بخش تجهیزات و ملزومات پزشکی است. به‌ویژه در شرایطی که به واسطه تحریم‌های اعمال شده، امکان واردات تجهیزات پزشکی به کشور سخت و هزینه‌بر است، ضرورت توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه و حمایت از آنها دوچندان می‌شود. در این راستا سرمایه‌گذاری برای ایجاد و گسترش پارک‌های علم و فناوری و شهرک‌های علمی و تحقیقاتی روند تولید تجهیزات پزشکی را تسریع می‌کند. همچنین تاسیس شرکت‌های استارتاپی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی خاص و گسترش شرکت‌های کوچک‌تر قبلی با استفاده از حمایت‌های شهرک‌های علمی تحقیقاتی نیز می‌تواند مکمل توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید ملزومات و تجهیزات پزشکی باشد.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در 27 آذر به شرح زیر است:

برگزاری آزمون‌های دندانپزشکی و داروسازی برای دانش آموختگان خارج از کشور

در این خبر روزنامه آفرینش، زمان برگزاری آزمون‌های دندانپزشکی و داروسازی برای دانش‌آموختگان خارج از کشور اعلام شده است. با توجه به پایان مهلت ثبت‌نام در دوازدهمین دوره آزمون ملی دانش‌آموختگان رشته دندانپزشکی خارج از کشور و هجدهمین دوره آزمون ارزشیابی دانش‌آموختگان خارج از کشور رشته داروسازی، آمار ثبت نام مشخص شد.

دوازدهمین دوره آزمون ملی رشته دندانپزشکی و هجدهمین دوره آزمون ارزشیابی رشته داروسازی برای دانش آموختگان خارج از کشور پنجشنبه 5 دی ماه 98 برگزار می‌شود. تعداد 272 نفر داوطلب شرکت در آزمون ملی رشته دندانپزشکی و 92 نفر داوطلب شرکت در آزمون ارزشیابی رشته داروسازی هستند.

آغاز ثبت‌نام آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی

این عنوان روزنامه آفرینش به آغاز ثبت‌نام آزمون EPT دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است، این آزمون جمعه 13 دی ماه 98 به طور همزمان در شهرهای تهران، تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان، شیراز،کرمان، کرمانشاه، کرج، ساری، رشت و اردبیل برگزار خواهد شد. کارت ورود به جلسه این آزمون از سه‌شنبه 10 دی ماه توزیع می‌شود. تنها دانشجویان دوره دکتری تخصصی شاغل به تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند در صورت تمایل با مراجعه به سامانه مرکزسنجش و پذیرش نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده و از منابع و بودجه بندی سئوالات این آزمون آگاهی یابند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046141

وب گردی

وب گردی