ایجاد کارانه پژوهشی در فیش حقوقی پژوهشگران دانشگاه آزاد/ وزارت علوم دانشگاه آزاد را برادر ناتنی نداند!

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: کارانه پژوهشی در فیش حقوقی پژوهشگران تعریف خواهد شد و تمامی حمایت‌های مالی از پژوهشگران، از این قالب و ردیف بودجه پرداخت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بابک نگاهداری رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز در هفتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی که در سالن همایش های بیمارستان فرهیختگان برگزار شد، اظهار کرد: هفتمین جشنواره فرهیختگان با شعار «دانشگاه آزاد اسلامی پیشرو در اجرای بیانیه گام دوم» آغاز به کار کرد و تشویق محققان و فناوران و ترویج پژوهش و فناوری، جزو اهداف آن است.

وی افزود: مهم‌ترین حوزه‌های این جشنواره، کرسی‌های ترویجی در حوزه علوم انسانی، توسعه مدارس سما و انتخاب کارشناس پژوهشی بود که به تازگی به آن اضافه شده است.

نگاهداری گفت: ۴۳۵ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد؛ همچنین استان اصفهان با ۴۲ اثر بیشترین آثار را به جشنواره ارسال کرده است. در نهایت ۷۷ برگزیده در این جشنواره داشتیم که از ۲۲ استان و ۳۷ واحد دانشگاهی انتخاب شدند و واحد نجف آباد با ۹ برگزیده، بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رویکردهای پژوهش و فناوری ادامه داد: ما برای تحول در پژوهش، نیاز به تحول فرهنگی در این حوزه داریم؛ اگر پژوهش مبتنی بر نیازها باشد، قطعا سرمایه گذاری خواهد بود اما اگر نگاه هزینه ای به این حوزه داشته باشیم، موفق نخواهیم بود. پژوهشگران نباید به پژوهش نگاه فانتزی و کالای ویترینی داشته باشند، بلکه باید به این حوزه به عنوان یک ضرورت برای حل مسائل کشور نگاه کنند.

وی تصریح کرد: هدفمند‌سازی پژوهش جز با هم‌افزایی ظرفیت های دانشگاه، امکان پذیر نخواهد بود و لذا باید تمامی امکانات و ظرفیت‌های واحدهای دانشگاهی برای امر پژوهش بسیج شوند. سراهای نوآوری باید همسو با مراکز تحقیقاتی عمل کنند و نباید عملکردی جداگانه داشته باشند.

وی تاکید کرد: پژوهش، اصلی‌ترین رکن ارتقای هر دانشگاهی است و تا زمانی که ارتباط برند دانشگاه با پژوهش بیشتر باشد، توسعه آموزش نیز رقم خواهد خورد‌. پژوهش و فناوری درون زا، راه حل اصلی برای حل مشکلات و معضلات فعلی کشور است و لذا اگر به دنبال حل مشکل اشتغال و دیگر مسائل هستیم، باید توجه ویژه ای به این حوزه داشته باشیم.

نگاهداری خطاب به وزارت علوم گفت: وزارت علوم چه بخواهد و نخواهد، سیمرغ دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ظرفیت‌های عظیم، این توانایی را دارد که در حوزه پژوهش نیز بدرخشد. دانشگاه آزاد اسلامی سهم ۴۰‌درصدی از آموزش عالی دارد و لذا می تواند این سهم را در حوزه پژوهش نیز، به‌دست آورد. دانشگاه آزاد را نباید به عنوان برادر ناتنی به شمار آوریم بلکه باید در تمام حوزه‌های علمی، به نقش این دانشگاه توجه کنیم.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان اعلام کرد: به همت ریاست عالی دانشگاه، کارانه پژوهشی در فیش حقوقی پژوهشگران تعریف خواهد شد و تمامی حمایت‌های مالی از پژوهشگران، از این قالب و ردیف بودجه پرداخت خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046153

وب گردی

وب گردی