مقصر بوی نامطبوع تهران هفته آینده مشخص می‌شود

4 بار بوی نامطبوع در تهران منتشر شد. استانداری جلسه‌ گذاشت و قرار شد دستگاه‌های ذیربط گزارشی تهیه کرده و تا هفته آینده ارائه کنند تا مقصر بوی نامطبوع در تهران مشخص شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، از سال گذشته داستان انتشار بوی نامطبوع در تهران آغاز شد. در آذر 97 فقط یک روز بوی نامطبوع در برخی مناطق تهران منتشر شد. بعد از کش و قوس‌های فراوان و اظهارنظرهای متفاوت مسئولان بالاخره تقصیر بر گردن گاز مرکاپتان انداختند البته آن هم نه با قطعیت.

یک سال بعد دوباره در همان زمان بوی نامطبوع در تهران منتشر شد. مسئولان نظرات مختلفی دادند اما امسال بر خلاف سال گذشته این بو 3 بار منتشر شد.

کوتاهی مدیریت بحران شهری با این همه دفتر و دستک

کار به جایی رسید که محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود در توییتر به شهرداری تهران گله کرد و گفت: مدیریت بحران شهری با این همه دفتر و دستک در این زمینه کوتاهی کرده است.

پای استانداری تهران به میان آمد، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران بعد از چند روز از انتشار بوی نامطبوع تمام دستگاه‌های ذیربط را به دفتر خود در تپه‌های عباس‌آباد دعوت کرد.

بر اساس اخبار کسب شده توسط خبرنگار فارس، در این جلسه که با حضور تمامی دستگاه‌ها برگزار شد، قرار شد که اداره کل محیط زیست استان تهران با سرعت و دقت تمامی مناطق جنوبی، نیروگاه‌ها، کارخانه‌های سیمان و کارخانه‌هایی که از گوگرد استفاده می‌کنند را مورد پایش دقیق قرار دهد.

همچنین قرار شد فاضلاب‌هایی که جاری شده‌ و مرکز دفن زباله« آرادکوه» را با دقت مورد بررسی قرار دهند تا منشأ احتمالی بوی نامطبوع در تهران مشخص شود.

ایستگاه هواشناسی در آراد کوه

همچنین در این جلسه که با ریاست استاندار تهران برگزار شد قرار شد که شهرداری تهران چند دستگاه سنجش بو خریداری کرده و در اختیار مدیریت بحران قرار دهد و آرادکوه که مرکز دفن زباله‌های پایتخت‌نشینان است مجهز به ایستگاه هواشناسی شود تا اگر اتفاقی رخ داد متوجه شوند چرا که مسؤولان شهری معتقد هستند که این بو ناشی از آرادکوه نیست و آنها خلاف جهت جریان باد قرار دارند.

پای دانشگاهیان به ماجرای بوی نامطبوع باز شد

همچنین در جلسه مقرر شد که سازمان محیط زیست یک فراخوان داده و از دانشگاه‌ها و مؤسسات تخصصی در زمینه شناسایی بو استفاده کنند و کار دقیقی با نمونه‌برداری در قسمت‌های جنوبی تهران انجام داده تا کانون‌های احتمالی مشخص شود. مسؤولان استانداری هم وظیفه دارند که گزارشات را پیگیری کنند.

قرار شد که سه فرضیه استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها، مسیر فاضلاب در سطح شهر و رواناب‌ها و موضوع مرکز دفن زباله بررسی و گزارش آن تا هفته آینده اعلام شود.

مصرف 400 میلیون لیتر مازوت در فصل سرد سال

البته در جلسه‌ای که استاندار تهران در این باره برگزار کرده بود شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گزارشی ارائه کرد و در آن گزارش اعلام کرد که در فصل سرد امسال 400 میلیون لیتر مازوت مصرف شده است و قرار شد که مشکلات گازی برطرف شود تا این کارخانه‌ها مجبور به استفاده از مازوت نشوند.

همچنین در این جلسه سازمان هواشناسی گزارشی از وضعیت روزهایی که بوی نامطبوع در تهران منتشر شده بود اعلام کرد و در گزارش اعلام شد که غبار، گوگرد و رطوبت در این روزها بالا بوده و کاهش دیده داشته‌ایم.

تذکر پشت تذکر به شهرداری/مدیریت شهری کوتاهی کرد و دستگاه نخرید

بر اساس این گزارش، با انتشار بوی نامطبوع در تهران آرش حسینی میلانی رئیس کمیته محیط زیست شورا به شهرداری تذکر داد که قرار بود منابع لازم برای ایجاد سیستم پایش بو را فراهم کند ولی این کار را انجام نداده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر خواستار این شد که با توجه به تکرار مسأله بوی نامطبوع و عدم واکنش سریع همچنان شاهد عدم واکنش سریع برای شناسایی منشأ هستیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز این بو در سطح شهر تهران منتشر شد، گفت: با توجه به نگرانی شهروندان قرار بود که تجهیزاتی برای پایش بو خریداری شود، شهرداری این کار را انجام نداد و از آنها می‌خواهیم زودتر این کار را انجام دهند.

برخی معتقدند که انتشار بوی نامطبوع در تهران مربوط به زباله‌های تهرانی‌ها است که در آرادکوه جمع می‌شود اما این در حالی است که صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر این موضوع را رد کرده و به فارس گفت: عوامل دیگری در این زمینه نقش داشته است.

وی در ادامه گفت: استانداری، فرمانداری، سازمان محیط زیست، شرکت آب و فاضلاب، وزارت نیرو و نفت از جمله نهادهایی هستند که می‌توانند در این حوزه ورود کنند.

نوری به انتشار بوی نامطبوع در سال گذشته اشاره کرد و گفت: متأسفانه سناریوی متعددی برای شناسایی بو مطرح شد ولی نتیجه‌ای نداشت ولی امیدواریم امسال به نتیجه درستی در این باره برسیم.

گوگرد مقصر اصلی

همچنین صدرالدین علیپور رئیس سازمان مدیریت پسماند هم گفته بود که بر اساس نمودارها در روزهایی که بوی نامطبوع در تهران منتشر شده میزان گوگرد بالا بوده است.

پیگیر موضوع هستیم

البته ماجرای بوی نامطبوع به حناچی شهردار تهران هم کشیده شد.وی معتقد است که این بوی نامطبوع برای سلامت شهروندان مضر نیست اما مسؤولان شهری همه تلاش خود را انجام می‌دهند تا منشأ آن مشخص شود.

هنوز منشأ دقیق بوی نامطبوع در تهران مشخص نشده است اما عباس شاهسونی رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت می‌گوید منشأ بوی بد تهران دفن زباله در کهریزک نیست بلکه صنایع گوگردی است که در زمان پایداری هوا میزان آلایندگی آنها تشدید می‌شود.

انتشار گوگرد از زباله نیست

وی به یکی از رسانه‌ها گفته است، بوی بدی که در روزهای گذشته در تهران احساس شده است گازی با منشأ ترکیبات گوگردی است که می‌‌تواند دی‌اکسید گوگرد یا ترکیبات دیگری از گوگرد باشد و نمی‌توان به دفن زباله ارتباط داد.

به گفته شاهسونی، دفن زباله در منطقه جنوب تهران بیش از 20 سال است که وجود دارد و اتفاق جدیدی نیست و در سال‌های گذشته نیز مسأله بوی بد نداشته‌ایم ضمن اینکه هیچ منبع علمی وجود ندارد که انتشار ترکیبات گوگرد را از دفن زباله نشان دهد.

بر اساس این گزارش، چندین بار بوی نامطبوع در تهران منتشر شده است،‌ که منبع دقیق آن مشخص نشده است، بیشتر روزهایی که این بو منتشر شده، هوا بارانی بوده است.البته هر یک از مسؤولان مشکل را بر گردن دیگری می‌اندازند و تاکنون هم مقصر اصلی بوی نامطبوع تهران مشخص نشده است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1046170

وب گردی

وب گردی