رویکرد مقاله محوری در دانشگاه‌ها باید اصلاح شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد یزد گفت: استان یزد امسال توانست در حوزه فناور برتر، دانشجوی برتر، طرح‌های برون دانشگاهی (واحد بافق) و شرکت‌های دانش بنیان ( واحد تفت) بیشترین امتیاز را کسب کند و به عنوان یکی از 4 واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی شناخته شود.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، با قدمت‌ترین و بزرگترین مرکز آموزش عالی استان از بُعد کمی است. استان یزد در حال حاضر 60 مرکز آموزش عالی دارد که با توجه به قدمت دانشگاه آزاد اسلامی و فارغ التحصیلی بیش از 45 هزار نفر این دانشگاه توانسته جایگاه ویژه‌ای در بین مردم استان و حتی شهرهای دیگر داشته باشد. واحد یزد، امسال در هفتمین جشنواره فرهیختگان توانست عنوان واحد برتر در میان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی را کسب کند.

معصومه طباطبایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره علت انتخاب این واحد دانشگاهی به عنوان واحد برتر گفت: آیتم‌های مختلفی برای انتخاب یک واحد برتر در جشنواره وجود دارد که این آیتم‌ها شامل پژوهشگر برتر، مقاله برتر، دانشجوی برتر، کتاب برتر و اختراع برتر و .. می‌شود. استان و واحد یزد در میان سایر واحدهای دانشگاهی توانست در چند حوزه بهترین رتبه را کسب کند.

او ادامه داد: استان یزد امسال توانست در حوزه فناور برتر، دانشجوی برتر، طرح‌های برون دانشگاهی (واحد بافق) و شرکت‌های دانش بنیان ( واحد تفت) بیشترین امتیاز را کسب کرده و به عنوان یکی از 4 واحد برتر دانشگاه آزاد اسلامی شناخته شود. در واقع مقاله برتر، دانشجوی برتر، کارآفرین و فناور برتر متعلق به واحد یزد بوده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد درباره زیرساخت‌های این واحد دانشگاهی گفت: حدود 200 هیات علمی در رشته‌های مختلف علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر و معماری و پزشکی در واحد یزد مشغول به فعالیت هستند. تعدادی از این اساتید در مرتبه استاد تمام و دانشیاری و تعدادی نیز استادیار بودخ و در صد کمی از آن‌ها در مرتبه مربی هستند.

او اظهار کرد: واحد یزد همچنین از نظر فضاهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی نیز امکانات خوبی را در اختیار دارد و مراکز تحقیقات خوبی نیز در این واحد دانشگاهی مستقر هستند. فضاهای کارگاهی، آزمایشگاهی و تجهیزات آزمایشگاهی خوبی نیز در اختیار دانشجویان است.

طباطبایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مشکلات پیش روی دانشجویان برای گرایش به سمت پژوهش گفت: متاسفانه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بیشتر به سمت مقاله محوری حرکت می‌کنند؛ علت نیز این است که نمره برای دانشجو مهم است و نمره نیز بر اساس مقاله تنظیم می‌شود. معتقدم این رویکرد باید اصلاح شود و اگر دانشجویی پژوهش‌های کاربردی در راستای حل مشکلات صنعت و استان انجام می‌دهد به پژوهش او توجه شده و نمره ای برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در پایان تصریح کرد: همچنین باید شرایطی فراهم کنیم تا علاقمندی به پژوهش بیشتر شود و اساتید نیز احساس کنند در ارتقای مرتبه علمی، پژوهش‌های کاربردی آن‌ها نیز می‌تواند موثر باشد. معتقدم فقط امتیاز مقالات و کتاب برای ارتقاء اساتید کافی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046171

وب گردی

وب گردی