پیش‌بینی حملات صرع با الگوریتم پژوهشگر دانشگاه آزاد

برنده جایزه اختراع برتر هفتمین جشنواره فرهیختگان از روند ایده تا اجرای اختراعش صحبت کرد.

«مرتضی به‌نام» برنده جایزه اختراع برتر در هفتمین جشنواره فرهیختگان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: اختراع من، «مانیتورینگ ریل تایم یا رصد بلادرنگ تشخیص تشنج صرعی از طریق سیگنال‌های مغزی» است. در حقیقت الگوریتمی ابداع کرده‌ام که می تواند حملات صرع را پیش‌بینی کند. حملات صرع از بیماری‌های شایع است و دستگاه ها و اختراعات زیادی در این مورد صورت گرفته که الگوریتم من نیز یکی از روش‌های پیش‌بینی صرع است.

وی تاکید کرد: این الگوریتم می‌تواند به صورت برنامه‌ای در موبایل یا یک دستگاه پزشکی در‌بیاید و در اختیار بیمار و دکتر قرار گیرد، حتی می تواند در تشخیص بیماری از راه دور یا «تله مدیتیشین» هم مورد بهره برداری قرار بگیرد به این شکل که بیمار این دستگاه یا اپ را همراه خود داشته باشد و چند دقیقه قبل از بروز حمله، هشدارهایی برای وی و دکتر او ارسال شود تا فرصت کافی برای تزریق دارو یا انجام مراقبت های پزشکی صورت بگیرد.

دانشجوی استعداد درخشان سال 96 دانشگاه آزاد افزود: الگوریتم من برای تشخیص زلزله یا حتی شوک های اقتصادی در بازار بورس هم قابل استفاده است و اینگونه نیست که صرفا کاربرد و کارکرد پزشکی داشته باشد. همانطور که پیش از این هم گفتم تا به امروز تحقیقات فراوانی در حوزه تشنج صورت گرفته شده و دستگاه ها یا الگوریتم های زیادی در این زمینه نوشته شده اند. مهم شیوه و نحوه محاسبه و پیش ینی احتمال وقوع حمله است و الگوریتم من در این زمینه شیوه خاص خود را دارد.

دانشجوی دکترای برق و الکترونیک دانشگاه نجف آباد گفت: این اختراع مرتبط به رساله من است و در همین زمینه مقالاتی نیز در «الزویر» منتشر کرده ام. همچنین پایان نامه‌ام نیز در همین زمینه بود و اتفاقا در رشته پژوهش مقام هم آورد. این نرم افزار می تواند تشنج و حمله را پیش از رخ دادن پیش بینی کند. فرآیند طراحی این الگوریتم یک سال و نیم به طول انجامید و پایان نامه شد. برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر از اطلاعات منتشر شده و رایگان دانشگاه ام ای تی و بیمارستان اطفال بوستون استفاده شد که به صورت رایگان در اختیار تمام کاربران و پژوهشگران قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: هیچ پیشنهادی برای تجاری سازی این الگوریتم به من نشده است. خودم هم درگیر پایان تحصیلات در مقطع دکتری هستم و تمام تمرکزم در پایان تحصیلات و آغاز پژوهش های بعدی است. واقعا زمانی برای افتادن دنبال ثبت اختراع و بحث های تجاری سازی ندارم و ترجیح می دهم وقتم صرف پژوهش شود تا کارهای اداری و دویدن به دنبال اینطور مسائل.

پژوهشگر برتر سال 95 دانشکده نجف آباد در پایان گفت: 2 اختراع دیگر در همین حوزه دارم که با کمک مالی و پیگیری دولت در حال ثبت اختراع در آمریکاست. البته روند اداری آن هنوز به پایان نرسیده است. خودم تمایلی به کارهای تجاری ندارم و تنها تمرکزم روی پژوهش است. امیدوارم که با ثبت اختراعم در آمریکا و پایان تحصیلاتم فرصتی برای گسترش کارم داشته باشم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1046172

وب گردی

وب گردی