آیا ابتلای هم‌زمان سرماخوردگی و آنفولانزا ممکن است؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد که ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا به طور هم زمان، اغلب اتفاق نمی‌افتد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا به طور همزمان کابوس بزرگی به نظر می‌رسد اما نتایج تحقیقات جدید مشخص می‌کند که این مسئله اتفاق نادری است.

محققان دریافتند که ابتلا به آنفولانزا احتمال ابتلا به عفونت با ویروس سرماخوردگی فرد را کاهش می‌دهد. «پابلو مورسیا» مدرس ارشد مرکز تحقیقات ویروس شناسی MRC در دانشگاه گلاسکو اسکاتلند طی ویدئویی درباره این مطالعه گفت:«آنچه ما فهمیدیم این است که در فصول خاصی که میزان ابتلا به آنفولانزا زیاد است، احتمال دچار شدن به سرماخوردگی ناشی از ویروس (علت اصلی سرماخوردگی) کمتر است.»

این یافته هم در سطح جمعیت (در کل جمعیت) و هم فردی (در یک فرد) صادق بود.

مورسیا اظهار کرد که محققان به‌طور معمول ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا را جداگانه مطالعه می‌کنند؛ اما باید این ویروس‌ها را نیز مانند یک اکوسیستم در نظر بگیریم. اگر درک کنیم که چگونه ویروس‌ها در تعامل هستند و برخی عفونت‌های ویروسی یکدیگر را مهار می‌کنند، ممکن است بتوانیم راه های بهتری برای هدف قرار دادن آن‌ها ایجاد کنیم. این مطالعه در 16 دسامبر در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

آنفولانزای بیشتر، سرماخوردگی کمتر


محققان اطلاعات بیش از 36 هزار فرد در اسکاتلند را طی دوره نه ساله تهیه و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این نمونه‌ها برای 11 نوع ویروس تنفسی مانند راینو ویروس، ویروس‌های آنفلوانزا A و B، سینکسیتال تنفسی و آدنو ویروس‌ها مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج آزمایش در 35درصد برای حداقل یک ویروس مثبت و 8درصد برای حداقل دو ویروس مثبت بود. جالب اینجاست که تجزیه و تحلیل کامپیوتری از داده‌ها نشان داد هنگامی که فعالیت آنفولانزا در زمستان افزایش یافت عفونت به وسیله راینو ویروس کاهش یافته است.

علاوه بر این، هنگام بررسی تک تک بیماران مشخص شد که افراد آلوده به آنفلوانزا A در مقایسه با بیماران آلوده به انواع دیگر ویروس‌ها، 70درصد کمتر احتمال دریافت عفونت راینو ویروس را داشتند.

رقابت ویروس‌ها


مطالعه جدید نمی‌تواند در مورد اثر مهارکننده بین ویروس های آنفولانزا و راینو ویروس را تعیین کند. اما تئوری که بین دانشمندان وجود دارد می‌گوید که این ویروس‌ها برای تکثیر و ایجاد مشکل با یکدیگر رقابت می‌کنند.

محققان معتقدند که ممکن است ویروس‌ها برای منابع موجود در دستگاه تنفسی رقابت کنند یا اینکه پاسخ ایمنی بدن به یک ویروس باعث سخت شدن ایجاد عفونت برای ویروس دیگر می‌شود.

عوامل دیگری هم در این زمینه دخیل هستند مانند استراحت فرد در منزل که جلوی ابتلا به ویروس دیگر را می‌گیرد. دانشمندان اعلام کردند که برای درک بهتر مکانیسم‌های بیولوژیکی این فعل و انفعالات ویروس‌ها مطالعات بیشتری لازم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046173

وب گردی

وب گردی