اجرای طرح زوج و فرد در زمان اوج آلودگی اشتباه است/ تأثیر ناچیز بنزین در آلودگی هوا

کارشناس‌ارشد مدیریت شهری گفت: اجرای طرح زوج و فرد هنگام آلودگی هوا اشتباه است به این دلیل که فقط به پلاک خودرو‌ها جهت ورود به منطقه طرح توجه می شود، در صورتی که پلاک خودرو آلاینده ایجاد نمی‌کند و خودرو است که سبب ایجاد آلودگی می‌شود.

محمد علی پورنیا کارشناس‌ارشد مدیریت شهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره عوامل مؤثر بر آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: بر اساس آماری که از سازمان‌های مربوط به دست آمده، 3 الی 5‌درصد از آلودگی هوا به دلیل خودرو‌های موجود در سطح شهر است؛ اما سایر متخصصان و فعالان این حوزه معتقد هستند که سوخت از دیگر عوامل موثر بر ایجاد آلودگی هوا است.

وی افزود: علاوه بر موارد نام برده شده ساختار شهری هم در این زمینه تأثیر بسیاری دارد. به عنوان مثال متأسفانه کارخانه های اطراف تهران به گونه ای طراحی شده اند که در مسیر وزش باد قرار گرفته اند و در نتیجه بیشتر آلاینده ها به سمت شهر تهران حرکت می کنند. بحث ساختار شهری و تأثیر آن در آلودگی هوا دارای چند بعد است؛ اول آنکه شهر تهران ظرفیت مشخصی در تعداد خودرو دارد. دومین نکته در بحث ساختار شهری، نحوه ساختار خود شهر تهران است. افرادی معتقد هستند کارخانه های اطراف شهر تهران سبب حرکت آلاینده ها به سمت شهر می شود، لذا ظرفیت‌‌بندی تعداد خودرو های تولیدی از مهم ترین عوامل موجود در زمینه آلودگی هوا است.

این کارشناس مدیریت شهری با تأکید بر تأثیر همکاری تمام ارگان های مربوطه در حل بحران آلودگی هوا گفت: شخصا معتقد هستم برای بهبود وضعیت آب و هوا، تمامی ارگان های مربوط به این حوزه همکاری‌ های لازم برای تبدیل شدن به یک ارگان جهت پرداختن به موضوع آلودگی هوا را داشته باشند. باید ارگان واحدی وجود داشته باشد که با ملاک‌سنجی و آمار‌های به دست آمده بتواند به حل این مشکل بپردازد. به طور مثال زمانی که کارخانه ها به عنوان یکی از عوامل مهم در آلودگی هوا شناخته شود باید اقدامات لازم جهت بهبود روند کارخانه ها انجام شود نه آنکه به خودروها که درصد کمی در این موضوع دارند پرداخته شود.

پورنیا ادامه داد: پس از شناسایی مشکل و عوامل تأثیر گذار در بحران آلودگی هوا در مرحله بعد باید برای آن راه حل پیدا کنیم. ارگان های مورد نظر باید آگاهی کامل نسبت به این موضوع داشته باشند؛ متأسفانه عملکرد شهرداری و هواشناسی طی روزهای گذشته در خصوص بارش باران و وزش باد مناسب نبود بلکه باید به صورت رسمی تعطیلی 3 روز در هفته گذشته جهت خروج مردم از شهر توسط این سازمان ها اعلام می شد. در صورت انجام این امر منشأ تولید آلاینده ها دیگر ادامه پیدا نمی کرد؛ اما به طور کلی تمام این موضوعات نشان دهنده عملکرد ضعیف ارگان های مربوط در شرایط آلودگی هوا است.

وی با بیان این موضوع که اجرای طرح زوج و فرد زمان آلودگی هوا مناسب نیست، تصریح کرد: اساساً اجرای طرح زوج و فرد هنگام آلودگی هوا اشتباه است به این دلیل که فقط به پلاک خودرو ها جهت ورود به منطقه طرح توجه می شود در صورتی که پلاک خودرو آلاینده ایجاد نمی کند و خودرو است که سبب ایجاد آلودگی می‌شود. این اقدامات نشان‌دهنده آن است که شورای شهر و شهرداری بدون برنامه ریزی اقدام به انجام تصمیمی می کنند. اگر برنامه های شورای شهر و شهرداری سازماندهی شود می توانیم شاهد نتایج مطلوبی باشیم.

این کارشناس مدیریت شهرداری درباره روند اقدامات مسئولان طی روز های گذشته اظهار کرد: متأسفانه تنها اقدام مسئولانی که در این زمینه فعالیت می کنند تعطیلی مدارس است در صورتی که تعطیلی مدارس راه حل مناسبی نیست؛ که این امر نشان دهنده عدم توانایی مسئولان است. به این معنا که توانایی انجام آن از سوی مدیران وجود ندارد یا به طور کلی پتانسیل انجام آن از نظر کمبود بودجه، امکانات و موقعیت شهری در دست نیست. همچنین امسال علاوه بر تعطیلی مدارس طرح دیگری هم به نام تخفیف 50‌درصدی بلیت مترو و اتوبوس ها اجرا شد که این روش هم نمی تواند در بهبود شرایط آلودگی هوا کمک کند. متأسفانه خودروها، اتوبوس ها، کامیون ها و وسایل حمل و نقل زباله که متعلق به شهرداری است بسیار در تشدید آلودگی هوا موثر است.

پورنیا ادامه داد: برای پییشگیری از نتایج آلودگی هوا باید دو کار را در دستور کار قرار داد، اول بهبود ناوگان حمل و نقل عمومی شهری و دیگری اصلاح اصول خودرو سازی است. معتقد هستم که بنزین تأثیر بسیاری کمی نسبت به خودرو ها در آلودگی هوا دارد.

وی با تأکید بر این موضوع که نباید روش سایر کشور ها در پایش آلودگی هوا الگو قرار گیرد، گفت: بزرگ‌ترین ضعف ما در ایران آن است که روش های سایر کشور ها را بدون در نظر گرفتن پتانسیل های موجود در کشور، الگوی خود قرار داده ایم. به طور مثال پتانسیلی که در سایر کشور ها جهت اجرای طرح دوچرخه است، در ایران وجود نداشته چون در حال حاضر امکانات لازم هم برای این طرح در کشور وجود ندارد؛ اما می توان از تجربیات سایر کشور ها با توجه پتانسیل موجود در کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1046204

وب گردی

وب گردی