خطای سلولی علت بروز سرطان کلیه در کودکان است

دانشمندان اعلام کردند که ایجاد اختلال در روند بیان ژن باعث تولید سلول‌های سرطانی می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان اعلام کردند که ایجاد اختلال در روند تنظیم ژن بدن می‌تواند باعث بدخیم شدن سلول‌های طبیعی و ایجاد تومور ویلمز شود.

محققان می‌گویند، یافته‌های موجود در طبیعت امکان‌ درمانی جدیدی را برای این بیماری ایجاد می‌کند که هم اکنون تحت عمل جراحی و شیمی درمانی قرار می‌گیرند.

با رشد جنین، سلول‌های بدن باید یاد بگیرند که با هزاران ژن چه کنند؛ به همین دلیل است که هر سلول دارای یک کتابچه راهنمای بیان دقیق ژن است که دقیقاً نشان می‌دهد کدام ژن باید تا چه حدی و چه موقع فعال شود.

سلول‌ها برای اجرای دستورالعمل‌های مربوطه، از پروتئینی به نام کروماتین استفاده می کنند که مشخص می‌کند کدام ژن برای بیان است.

محققان دریافتند که این پروتئین با دستیابی به ویژگی جدید و فعال بودن زیاد باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این مکانیسم در انتشار سلول‌های سرطانی مختلف نیز وجود دارد یا خیر؟

سال‌ها قبل «لیلینگ وان» استادیار دانشگاه پنسیلوانیا کشف کرد که پروتئینی به نام ENL با فعال کردن ژن‌های ایجاد کننده سرطان در لوسمی سرطان خون درگیر می‌شود. اخیرا توجه او به تومور ویلمز معطوف شد و با کشف اینکه برخی از مبتلایان به این سرطان دارای جهشی در ژن رمزگذاری ENL هستند همراه بود.

وان و همکارانش برای دیدن اینکه آیا این جهش‌ها در شکل گیری تومور ویلمز شرکت می‌کند یا خیر جهش‌ها را به سلول‌های بنیادی جنینی موش معرفی کردند. مشاهده شد که بعد از جهش ساختاری تومور مانند در کلیه توسعه می‌یابد که شبیه به آنچه که معمولاً در تومور ویلمز آدمی مشاهده می‌شود است.

تومور ویلمز یا نفروبلاستوم (Nephroblastoma) یکی از تومورهای بدخیم است که در کلیه ایجاد شده و بیشترین احتمال بروز آن در کودکان وجود دارد و به نام معرف آن ماکس ویلمز، جراح آلمانی شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056257

وب گردی

وب گردی