فراموشی در طول روز متغیر است

دانشمندان طی آزمایشاتی که روی موش‌ها انجام دادند، دریافتند که به خاطر آوردن اطلاعات و حافظه در ساعات مختلف روز متغیر است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان نوعی ژن را در موش‌ها پیدا کرده‌اند که به نظر می‌رسد در زمان‌های مختلف روز بر فراخوانی حافظه تأثیر می‌گذارد و باعث فراموشی در هنگام بیداری این حیوانات می‌شود.

«ساتوشی کیدا» استاد دانشکده شیمی بیولوژیکی کاربردی دانشگاه توکیو اعلام کرد که گروه وی توانستند اولین ژن خاص مربوط به بازیابی حافظه را شناسایی کنند. فراموشی ممکن است دو دلیل داشته باشد یکی از آن‌ها این است که فرد اطلاعات مورد نظر را نیاموخته یا قادر به یادآوری اطلاعات ذخیره شده در مغز نیست.

دانشمندان برای رمز گشایی از فراموشی، یک تست حافظه طراحی کرده‌اند که می‌تواند بین یادنگرفتن مطلب و به خاطر نیاوردن اطلاعات تفاوت قائل شود. محققان خاطرات موش‌های جوان و نر بالغ را آزمایش و به آن‌ها در مرحله یادگیری یا آموزش تست حافظه، اجازه دادند تا چند دقیقه شی جدید را کشف کنند.

سپس مشاهده کردند که در مرحله فراخوانی این آزمون، موش‌ها تا چه زمان دوباره جسم مورد نظر را لمس می‌کنند. (موش‌ها وقت کمتری برای لمس اشیایی که به یاد می‌آورند، می‌گذارند.) به همین ترتیب این آزمایش در زمان‌های مختلف روز انجام شد.

آن‌ها همان آزمایشات را با موش‌های سالم و موش‌های بدون BMAL1(پروتئینی که بیان ژن‌های دیگر را تنظیم می‌کند) انجام دادند. BMAL1 معمولاً قبل از بیدار شدن بین سطح پایین و قبل از خوابیدن بین سطح بالا دارای نوسان است.

موش‌ها درست قبل از اینکه به‌طور معمول از خواب بیدار شوند آموزش دیده و قبل از اینکه به خواب روند مورد آزمایش قرار می‌گرفتند؛ اما 24 ساعت بعد از آزمایش شی را تشخیص نمی‌دادند.

موش‌های بدون BMAL1 درست قبل از بیدار شدن از خواب حتی فراموش‌کارتر نیز شده بودند. هنگامی‌که سطح BMAL1 به طور معمول پایین است موش‌ها چیزی که قطعاً آموخته و می‌دانند را نیز به‌یاد نمی‌آورند.

محققان نقش BMAL1 را در بازیابی حافظه در ناحیه خاصی از مغز بنام هیپوکامپ ردیابی کرده‌اند. علاوه بر این محققان BMAL1 طبیعی را به فعال شدن گیرنده‌های دوپامین و اصلاح سایر مولکول‌های کوچک سیگنالینگ در مغز متصل کردند. نتایج تحقیقات نشان داد که ساعت داخلی بدن که وظیفه تنظیم چرخه خواب را بر عهده دارد بر یادگیری و شکل گیری حافظه نیز تأثیر می‌گذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056308

وب گردی

وب گردی