رشد عقلانیت از راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه است

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه، وحدت در مبانی، ارزشها و کارکردهاست.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌ الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشست هم اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه که در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید مفتح، گفت: مقصود از وحدت بین حوزه و دانشگاه، وحدت در مبانی، ارزشها و کارکردهاست.

وی با بیان اینکه مقصود از وحدت در مبانی، ارزشها و کارکردها همان چیزی است که علم ما را از علم مدرن جدا می‌کند، گفت: تفاوت علم اسلامی با علم مدرن در مبانی است و این بسیار حائز اهمیت است.

خسروپناه با بیان اینکه یکی از مبانی عقلانیت، تفکر است، گفت: براین اساس عقلانیت در اسلام، تفکر محور است نه حافظه محور. این در حالی است که متأسفانه سیستم آموزشی ما حافظه محور است که بسیار زیان آور است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مؤلفه‌های عقل، اظهار داشت: عقلانیت، علم نافع و حسن رفتار از مؤلفه‌های عقل است و نتیجه این سه مؤلفه به حکمت تبدیل می‌شود. لذا حکیم کسی است که اهل تفکر و به دنبال علم نافع و ساختن خویش است. در واقع این مبانی را باید حوزه و دانشگاه با هم بپذیرند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های ایجاد وحدت حوزه و دانشگاه رشد عقلانیت از منظر اسلام در حوزه و دانشگاه است، گفت: در این زمینه وحدت در مبانی، ارزشها، باید و نبایدها و کارکرد بسیار مهم است که باید به آن توجه ویژه شود. چرا که اگر مبانی در مسائل کاربست پیدا کند و مسائل با مبانی پیوند برقرار کند، وحدت اتفاق می‌افتد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: یکی از مسئولیت‌های نهاد رهبری مقام معظم رهبری در دانشگاه این است که ساختاری برای پیوند مبانی با مسائل طراحی کنند تا وحدت حوزه و دانشگاه تحقق یابد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تأکید کرد: برگزاری دوره های توانمند سازی اساتید و برگزاری جلسات بحث و بررسی مسائل وحدت حوزه و دانشگاه راهکارهای خوبی برای تبیین اهمیت و تحقق وحدت حوزه و دانشگاه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056327

وب گردی

وب گردی