ثبت  15 اختراع بین‌المللی در حوزه فناوری فضایی/  ایجاد بستر تست و شرایط فضا روی زمین

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران از ثبت 15 اختراع در عرصه بین‌المللی خبر داد و گفت: بنا بر هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها و اجرای طرح‌های مشترک، با 12 دانشگاه برتر قراردادهایی معادل 6.5 میلیارد تومان برای اجرای 267 طرح تعریف شده است.

هادی رضایی معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم‌وفناوری ایسکانیوز با اشاره به اقدامات و برنامه‌های پژوهشگاه فضایی ایران اظهار کرد: پژوهشگاه فضایی ایران براساس ماموریت‌های تعریف شده در سه حوزه ماهواره‌های سنجشی، مخابراتی و کاربردها و استفاده از داده‌های فضایی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حوزه ساخت ماهواره پروژه‌های بسیاری در دست اقدام است، افزود: ماهواره پارس1 مراحل نهایی را طی می‌کند اما هنوز زمان دقیقی برای عملیات پرتاب آن مشخص نشده است. ماهواره ناهید1 آماده پرتاب و ناهید2 در حال سپری کردن مراحل نهایی است.

رضایی تأکید کرد: برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نیاز به توسعه تکنولوژی و فناوری داریم. با توجه به اینکه به لحاظ شرایط تحریم کشور ما محدودیت‌هایی از بعد بین‌المللی دارد و مجبور هستیم براساس نقشه راهی که تدوین شده حوزه های مختلف فناوری را پایش کنیم تا به اهداف کلیدی دست پیدا کنیم. قطعا نمی‌توانیم در همه حوزه‌های فضایی داخل دنیا کار کنیم اما براساس ماموریت‌ها باید تکنولوژی‌ها را توسعه دهیم تا مسیر و روش استخراج تکنولوژی فراهم شود.

برگزاری نشست برای تبادل تجارب در حوزه فضایی

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: هدف از برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه پژوهش و فناوری نشر و تبادل دانش حاصله از اجرای پروژه‌هاست. هدف دیگر ایجاد بستر مناسب برای ارتباط پژوهشگران حوزه فضا با همدیگر، همچنین ثبت تجارب و دست آموخته‌های کسب‌شده از پروژه‌ها و بیان مشکلات و چالش‌ها است که سعی می‌کنیم حداقل امکان استفاده را داشته باشیم.

به گفته وی، 113 مقاله در موضوعاتی مانند مخابرات و نرم‌افزار، پیش‌رانش، سازه کنترل حرارت، تولید توان، سیستم راهبرد و موقعیت، اهم مقالات به کنفرانس پژوهش ارائه شده است؛ همچنین برنامه مفصلی را در رابطه با سرریز فناوری‌های حوزه فضایی در دستور کار خود قرار دادیم. در بحث کاربرد و استفاده از داده‌های فضایی در حوزه سیل، زلزله و پایش محصولات کشاورزی داده‌ها را از ماهواره‌ها گرفته و به صورت رایگان در اختیار ارگان‌ها و سازمان‌ها قرار می‌دهیم. بنابراین در آینده باید به این سمت‌وسو حرکت کنیم که خودمان ماهواره‌هایی را در مدار داشته باشیم تا بتوانیم داده‌ها را با دقت بالاتر و سرعت بیشتر از ماهواره‌ها بگیریم.

ایجاد بستر تست و شرایط فضا بر روی زمین

رضایی در پاسخ به دستاوردهای فناوری نوین فضایی گفت: براساس برنامه هدف‌گذاری شده برای اینکه ماهواره سنجشی یا مخابراتی داشته باشیم به زیر سیستم و زیرسامانه نیاز داریم که آنها را توسعه دهیم. همچنین ایجاد بستر برای تست طرح‌ها برای ما خیلی مهم است، یکی از اقداماتی که طی سال‌های اخیر در دستور کار قرار گرفته ایجاد بسترهای تست و شرایط فضا بر روی زمین است؛ چه بسا در برخی موارد بستر تست از خود سیستمی که ساخته می‌شود سخت‌تر است. همچنین موضوع آینده‌پژوهی است که ما در آینده باید به چه فناوری‌های دست پیدا کنیم.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران افزود: نکته دیگر طرح همکاری مشترک با دانشگاه‌های کشور است که در دو سال اخیر این امر مهم به جد دنبال می‌شود. بنا بر هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای تعامل و همکاری با دانشگاه‌ها و اجرای طرح‌های مشترک، با 12 دانشگاه برتر قراردادهایی معادل 6.5 میلیارد تومان برای اجرای 267 طرح تعریف شده است که از این میزان 30 درصد دکتری و حدود 20 طرح‌های مستقل و مابقی کارشناسی ارشد است. همچنین 120 استاد دانشگاه در حوزه فضا با پژوهشگاه فضایی ایران همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین 470 محقق در این پروژه‌ها همکاری می‌کنند که این شکل از همکاری بسیار کم‌نظیر بوده و اکنون بیش از 100 طرح آن خاتمه یافته است.

رضایی گفت: بحث تجاری‌سازی با توجه سرریز دانش‌وفناوری در حوزه فضایی می‌تواند تاثیرگذار باشد. ما در همین راستا با صنایع مختلف مذاکراتی را شروع کردیم که توانایی خودمان را به آنها عرضه کنیم.

همکاری پژوهشگاه فضایی با دانشگاه‌ها برای طراحی ماهواره

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تأکید کرد: هم‌اکنون با دانشگاه‌های معتبر کشور از جمله علم‌وصنعت، صنعتی شریف، خواجه نصیر، تهران، تبریز، شیراز و اصفهان در حوزه طراحی و ساخت ماهواره همکاری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه 15 اختراع در عرصه بین‌المللی ثبت شده است، افزود: حدود 70 مقاله در مجلات معتبر علمی طی یکسال گذشته چاپ شده است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران تصریح کرد: یکی از همکاری‌های ما در توسعه فناوری فضایی شرکت‌های دانش‌بنیان است؛ هم‌اکنون 20 شرکت دانش بنیان فعال با پژوهشگاه فضایی ایران همکاری می‌کنند و در تلاش هستیم که همانند سایر سازمان‌ها به شکل‌گیری شرکت‌های نوپا کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نشر و تبادل دانش از مهم‌ترین اهداف پژوهشگاه فضایی ایران است تا بستری برای تعامل پژوهشگران داخل سازمان و دیگر نهادها ایجاد شود و مشکلات و چالش‌های کنونی، با استفاده از ظرفیت‌های موجود و هم‌افزایی نیروها رفع شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056342

وب گردی

وب گردی