پژوهش بر مبنای مقاله‌نویسی کاربردی برای صنعت  ندارد

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت: در صورتی که محقق پژوهش را بر مبنای مقاله نویسی انجام دهد؛ کارایی چندانی برای صنعت نخواهد داشت.

سعید زمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره میزان پژوهش‌های دانشگاهی که در راستای رفع نیاز صنعت و جامعه صورت می‌‌گیرد، اظهار کرد: یکی از دلایل فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای در بخش صنعت، شناسایی و آسیب‌شناسی پروژه‌های کاربردی صنایع بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بزرگترین معضلات استادان و اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها، تعریف پروژه کاربردی براساس نیاز جامعه است. نمی‌توان نیازهای داخلی یک دستگاه، توسط فردی خارج از آن شناسایی شود. فردی که داخل بدنه یک سازمان مشغول به فعالیت باشد، می‌تواند بهترین نیازسنجی را از آن دستگاه انجام دهد. متاسفانه این معضل در تعریف پروژه‌های مقاطع مختلف کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری وجود دارد.

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای بیان کرد: دانشگاهیان باید از نیازهای صنعت آگاهی پیدا کنند، در این راستا اعضای هیئت علمی باید در یک سازمان حضور داشته و از نزدیک مشکل و مسائل را لمس کنند.

وی بر لزوم پژوهش‌محور بودن مطالب درسی دبستان تاکید کرد و گفت: باید آموزش‌ها در دوران دبستان به صورت پژوهش محور پیش برود، در‌ حال حاضر مباحث پژوهشی در بسیاری از دروس دانش‌آموزان وجود دارد. خود صنایع نیز باید بخش R & D (تحقیق و توسعه) داشته باشند، اما متاسفانه در برخی موارد شاهد فقدان این بخش در صنعت‌های مختلف هستیم.

زمانی اظهار کرد:‌ یکی از بزرگترین مشکلات صنعت کشور این است که صنایع از سطح مقیاس کوچکی که تعریف می‌شود نیز کوچک‌تر هستند. یک سازمان تنها در صورت داشتن یک صنعت با مقیاس متوسط می‌تواند R & D داشته باشد.

وی افزود: تعریف صنعت بزرگی که در کشور ما وجود دارد، به عنوان صنعت متوسط در دنیا تلقی نمی‌شود، یعنی مجبور شده‌ایم برای مقیاس صنعت در کشور را نسبت به جهان یک پله کمتر در نظر بگیریم. زمانی که مقایس صنایع کوچک بوده و فاقد R & D است، پژوهش برایشان کاربرد چندانی ندارد. برای راه‌حل این معضل باید پژوهش در بدنه صنایع، صورت گیرد.

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای از بودجه پژوهشی بر اساس تبصره 9 بند ط قانون بودجه یاد کرد و گفت: در حال حاضر بودجه برای پژوهش وجود دارد، اما پروژه پژوهش به درستی تعریف نشده است. تا مشکل تعریف پژوهش از سوی صنایع حل نشود؛ نمی‌توان نیازهای جامعه را رفع کرد. تصور کنید یک سازمان بهترین مهندس را آموزش داده است؛ اما زمانی که یک صنعت به پژوهش نیازی نداشته باشد، قطعا این فرد با تمام کارایی خود جذب صنعت نخواهد شد.

صنعت پژوهش‌محور می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند

وی خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه در حال حاضر صنعت پژوهش‌محور نیست، برای رفع نیازهای جامعه در ابتدا باید صنعت پژوهش‌محور شود. در حال حاضر در مواردی که رئیس این اتحادیه‌ها و شرکت‌هایی از جنس دانشگاه هستند، حرکت‌های خوبی در حوزه تکنولوژی صورت گرفته است و منجر می‌شود تا این اتحادیه‌ها به افراد ماهر، تحصیل‌کرده احتیاج پیدا کنند در نهایت پژوهش در این موارد محقق خواهد شد.

زمانی ادامه داد:‌ در حال حاضر بسیاری از اتحادیه‌ها به صورت کاملا سنتی پیش می‌رود؛ حتی در برخی اتحادیه‌های فنی و تخصصی نیز به دلیل رغبت نداشتن رئیس به پژوهش، فعالیت چندانی در آن صورت نمی‌گیرد.

رئیس مرکز کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای گفت:‌ در حال حاضر باید صنعت و دانشگاه با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند، میدانی برای بیان کردن ایده‌‌های دانشجویان مطرح می‌شود؛ اما در نهایت ایده‌های صنعت عملی می‌شود. بعضا اگر پروژه‌ای از دانشگاه در صنعت صورت گیرد، نیز موفقیت چندانی نخواهد داشت؛ زیرا فرد با دغدغه دانشگاه و با دید پژوهش بر مبنای مقاله نویسی انجام می‌دهد و کارایی چندانی برای صنعت ندارد. به همین منظور باید تعامل میان صنعت و دانشگاه به صورت 2 طرفه باشد.

وی در پایان گفت: شرکت‌های دانشگاهی و دانش‌بنیان در دانشگاه‌ها در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه تاسیس شده‌اند، اگر بتوانیم به افرادی که از طریق صنایع در دانشگاه عضویت پیدا کنند، درصد مشخصی اختصاص دهیم، شاهد موفقیت‌های بسیاریدر این حوزه خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056386

وب گردی

وب گردی