ربان‌هایی که به هیچ ختم می‌شود/ نقشه‌ راهی برای  بهره‌گیری از فناوری‌های جدید نداریم

مدیرعامل مرکز فابا گفت: یکی از ایرادات ما در عرصه بانکداری این است که استراتژی‌ دقیق و مشخص و مبتنی بر مقتضیات ملی و بومی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های جدید نداریم، ما ذوق زده فناوری هستیم و این یکی از ایرادات جدی ما در حوزه بانکداری، دولتی و حاکمیتی است.

محمد مراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناری ایسکانیوز، در رابطه با بکارگیری فناوری نوین بلاکچین و فین تک در عرصه بانکداری الکترونیک اظهار کرد: ایران در بکارگیری بعضی از فناوری‌های نوین در منطقه نمونه ندارد و در بسیاری از مواقع پیشتار بوده است؛ اما در در بعضی جاها خیلی عقب افتادگی‌هایی دارد.

وی تأکید کرد: شاید از نظر استقبال فناوری‌های نوین و بکر در بین فعالان این عرصه و شرکت‌های فناور در منطقه نمونه باشیم اما در برخی از مسائل با ضعف‌هایی مواجه هستیم. صدور بیش از 400 میلیون کارت بانکی، وجود بیش از 7 میلیون پایانه فروشگاهی در کشور داریم که 70 هزار نفر در درگاه اینترنتی فعالیت می‌کنند. همچنین سالانه بیش از30 میلیارد تراکنش فیزیکی بربستر مجازی در کشور انجام می‌شود. می‌توان گفت کشوری که این همه در تنگنای تحریم‌ها قرار گرفته با وجود این 95 درصد تمامی تراکنش‌های بانکی را بر بستر فعالیت مجازی و از کانال‌های مختلف انجام می‌دهد. این امر مهم بیانگر این است که سرویس دهندگان خدمات و استفاده‌کنندگان از فناوری های نوین استقبال کردند. در کنار این موضوع در برخی از زیرساخت‌ها مشکل و یکسری عقب افتادگی‌هایی داریم به طوری که برخی زیرساخت‌های ارتباطی و حقوقی؛ رگولاتوری مشخصی ندارد.

بیات تصریح کرد: اگر در حوزه اینترنت زیرساخت‌ها را اصلاح و از ظرفیت‌های معطل به خوبی استفاده نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. یکی از ایرادات مهم این است که استراتژی‌های دقیق و مشخص و مبتنی بر مقتضیات ملی و بومی در حوزه بهره‌گیری از فناوری‌های جدید نداریم، ما ذوق زده فناوری هستیم و این یکی از ایرادات جدی ما در حوزه بانکداری دولتی و حاکمیتی است. متاسفانه گاهی از اوقات از این ندانستن‌ها رنج می‌بریم. می توان گفت نقشه راه مشخصی در عرصه بانکداری و فناوری‌های نوین نداریم.

مدیرعامل مرکز فابا با تأکید براینکه یکی از مشکلات کلیدی کشور نبود نقشه راه درست است گفت: پراکندگی دستگاه‌ها و تصمیمات گاه متناقض که همدیگر را نفی می‌کنند باعث شده در این نتوانیم دستاوردهای قابل توجهی داشته باشیم. به عنوان نمونه در حوزه فین‌تک چندین دستگاه اظهار نظر می‌کنند. در حالیکه که فین‌تک را شما ایجاد نکردید بلکه تیم‌های استارت‌آپی طراحی کردند. متاسفانه مسئولان این تیم‌ها را به همدیگر پاس می‌دهند. باید نقشه راه مشخصی در این زمینه تعیین شود.

بیات تصریح کرد: مسئولان باید دست از شومنی بردارند مخصوصا در بخش‌های دولتی و حاکمیتی غیر از روبان پاره کردن ما دستاوردی نداشتیم. مسئولان باید در این زمینه پاسخگو باشند.

مدیرعامل مرکز فابا اضافه کرد: بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال موضوع بزرگی است به عنوان ترند روز فناوری مطرح است. بنابراین کسی که از بلاکچین استفاده نکند حکایت این را دارد که از خودرو استفاده نکند. اگر به سمت بلاکچین به عنوان ترند روز حرکت نکنیم قطعا نسبت به کشورهای پیشرفته عقب خواهیم ماند.

بیات تصریح کرد: بلاک‌چین می‌تواند بسیاری از فرایندهای سنتی و غلط و فسادزای ما را از بین ببرد. این یکی از ضرورت‌های ماست. در جامعه فعالان بسیاری در این عرصه وجود دارد. اما بخش نهادهای نظارتی و رگولاتوری و قانون‌گذاری حقوقی هم پای این تحولات جلو نیامدند تا تکلیف جامعه را مشخص کنند.

وی ادامه داد: ماینیگ بعد از کش و قوس‌های فراوان بالاخره از بلاتکلیفی‌ خارج شد تا جاییکه امسال به عنوان یک صنعت در دولت به تصویب رسید با این روش صنعت ماینیگ هویت پیدا کرد. در گذشته عده‌ای از برق کشاورزی، خانگی و مساجد اقدام به تولید رمزارز می کردند اما اکنون به صورت قانونی اقدام به تولید آن می‌کنند. علی‌رغم این موضوع برخی از فعالان صنعت معتقدند بخاطر گران بودن قیمت دیگر بهشت ماینیگ نخواهیم بود. بنابراین باید دغدغه فعالان این عرصه را بشنویم و تدبیری اتخاذ کنیم؛ چرا که فناوری های جدید و صنعت ماینیگ به تعبیر عامیانه آش خاله است بخوری پاته نخوری پاته. شما نمی توانید نهی کنید. یک جامعه عاقل و خردمند و هوشیار جامعه‌ای است که بتواند با تدوین دقیق برنامه‌ها و نقشه راه و مباحث حقوقی از مزیت‌های آن استفاده کند و از آسیب هایی که می‌تواند به جامعه بزند جلوگیری کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056389

وب گردی

وب گردی