زنبورها ریاضی دان‌های ماهری هستند

نتایج سه تحقیق انجام شده توسط محققان نشان داد که زنبورهای عسل باوجود مغزهای کوچک توانایی‌های ریاضی مشابه انسان را دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، تحقیقات انجام شده در ماه فوریه که در «Science Advances» منتشر شد نشان داد که زنبورهای عسل می‌توانند چگونگی انجام جمع و تفریق را بیاموزند.

دانشمندان شناختی برای این کار از یک جعبه Y شکل استفاده کردند تا زنبورهای عسل از طریق آن پرواز کنند. زمانی که یک زنبور از انتهای جعبه وارد می‌شد شکل‌های آبی یا زرد رنگ را می‌دید. اگر رنگ آبی بود زنبورها می‌آموختند تا به سمت یکی از بازوهای Y که دارای تصویری با یک شکل اضافی بود پرواز و در این صورت یک منبع ساکاروز را به عنوان پاداش دریافت کنند.( بازوی دیگر دارای یک منبع تلخ‌تر بود) اگر رنگ زرد دیده می‌شد زنبورها برای انتخاب یک تصویر با شکل کمتر جایزه خواهند گرفت.

دو مطالعه دیگر با استفاده از تصاویر عمدتا سیاه و سفید در جعبه‌های Y شکل مشابه نشان داد که زنبورها نمادهای عددی را درک می‌کنند و می‌توانند به طور مداوم مقادیر خاص (و نه فقط مقادیر نسبتاً بیشتر یا کمتر) را انتخاب کنند.

چگونگی استفاده زنبورها از مهارت ریاضی نامشخص است، اگرچه بسیاری از حیوانات برای یافتن مناطقی با بیشترین غذا و کمترین شکارچیان از مفاهیمی مانند بیشتر، کمتر و صفر استفاده می‌کنند.درک مهارت زنبورها می‌تواند به محققان در زمینه طراحی یارانه‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056392

وب گردی

وب گردی