کرسی ترویجی با عنوان بازشناسی تروریسم و افراط گرایی در واحد تهران شمال برگزار شد

کرسی ترویجی بازشناسی تروریسم و افراط گرایی با ارائه خانم دکتر سکینه ببری گنبد، عضو هیات علمی گروه روابط بین الملل و مدیر روابط بین الملل واحد تهران شمال، با حضور جمعی از استادان و صاحب نظران این حوزه برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، در این نشست علمی ابتدا ببری گنبد با بررسی ضرورت بازشناسی مفهوم تروریسم، ابعاد این پدیده تهدیدآمیز را در حوزه های نرم افزارانه و سخت افزارانه تشریح کرد و عملیات خشونت آمیز سازمان یافته علیه زیر ساختهای حیاتی (سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، منابع سایبری و میراث مشترک را از نمونه های سخت افزارانه تروریسم و عملیات هدفمند غیرنظامی علیه برخی زیرساخت های بشری مانند سرمایه انسانی ، میراث مشترک فرهنگی و دینی را از نمونه های نرم افزارنه تروریسم خواند.

وی سپس به بررسی خاستگاه پنهان تروریسم پرداخت و جمهوری اسلامی ایران را یکی از قربانیان آن برشمرد.

ببری گنبد در بخش دیگری از سخنان خود به مفهوم شناسی تروریسم و افراط گرایی پرداخت و خشونت بار بودن عمل، هدف قرار گرفتن شهروندان یا بخشی از آنها، قصد ایجاد ارعاب و وحشت و نیز سازمان یافته بودن را از مشخصه های اعمال تروریستی ذکر کرد.

این استاد دانشگاه سپس به معرفی ساز و کارهای حقوقی مبارزه با تروریسم بر مبنای اسناد خارجی و بین المللی و سپس اسناد داخلی و ملی در دو بعد قوانین عام یا اسناد بالادستی و قوانین خاص کشور پرداخت و با تاکید بر گزارش های 5 گانه ایران به کمیته مبارزه با تروریسم، ایران را جزو آن دسته از کشورهایی معرفی کرد که همکاری کاملی با شورای امنیت سازمان ملل در زمینه مبارزه با تروریسم داشته است.

وی افزود: با ارائه آماری از قطعنامه های سازمان ملل در پیش و پس از حادثه 11 سپتامبر و سایر قطعنامه های شورای امنیت از سال 2008 تا سال 2019 چرخش پارادیم نظام سلطه در تعریف تروریسم و مبارزه با آن را تشریح کرد.

ببری گنبد در بخش دیگری از مطالب خود به خاستگاه پنهان تروریسم و جمهوری اسلامی ایران به مثابه قربانی تروریسم و افراط گرایی پرداخت و گزارشی آماری از حوادث تروریستی و شهداء و مجروحین ناشی از این حوادث در ایران پس از انقلاب اسلامی پرداخت.

این عضو گروه روابط بین الملل واحد تهران شمال، در ادامه مطالب خود تروریسم اقتصادی(تحریم)، بدلسازی مفهومی (انتحاری به جای استشهادی) و انتقال حوزه تهدید خصوصی به حوزه عمومی را از تهدیدهای نوین و برسازی مفهومی تروریسم ذکر کرد و از تحریم و جنگ اقتصادی به عنوان تروریسم اقتصادی نام برد که از سوی برخی دولت ها علیه سایر کشورها صورت گرفته و افزایش فقر، بی ثباتی سیاسی، اعتراضات اجتماعی را در پی داشته و از طریق مانور رسانه ای و بزرگنمایی اثرات آن منجر به فرار سرمایه های خارجی و نهایتا رکود اقتصادی در آن کشورها می شود.

ببری گنبد پس از اشاره به سوابق تاریخی تروریسم اقتصادی آمریکا و ارائه آمار و مستنداتی در این زمینه، به اهداف غیرنظامی تهدیدات بیوتروریسم در جهان و لزوم توجه به دفاع بیولوژیک در کشور به منظور ایجاد بازدارندگی و کاهش آسیب پذیری مراکز و اشخاص پرداخت و در خاتمه تهدیدات انسانی را در سه محور تهدیدات مردم محور، بسط جرایم سایبری و بحث مصون سازی تشریح کرد.

این کرسی ترویجی با پرسش منتقدین و ارائه پاسخ های این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال به پایان رسید.

در خاتمه این نشست علمی، دکتر حمیدرضا خالدی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، ضمن تشکر از برگزاری این کرسی گفت: ما بر این باور هستیم که باید در این واحد دانشگاهی نهضتی در خصوص برگزاری این کرسی های ترویجی و تخصصی ایجاد شود زیرا ما معتقدیم که دانشگاه باید برای دولتها تصمیم سازی کند و دولت ها برای اداره بهینه امور از ظرفیت های بالای علمی و پژوهشی دانشگاه ها استفاده کنند.

وی ضمن انتقاد از دولتها در خصوص کم توجهی به این مهم و تاکید بر این موضوع که ما به عنوان دانشگاه باید آنقدر قوی کار کنیم که دولت ها در حوزه های مختلف از ما کمک بخواهند، گفت: یکی از حوزه های توانمند در واحد تهران شمال حوزه علوم انسانی بود که با ظرفیت بالایی از استادان و فرهیختگان که در این واحد دانشگاهی حضور دارند، انتظار می رود در این حوزه نیز در کشور اثرگذار بوده و دین خود را به کشور و نظام اسلامی مان ادا کند.

کد خبر: 1056404

وب گردی

وب گردی