طرحی که توسط بنیاد ملی نخبگان رد شده بود، تجاری‌سازی شد!

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرمانشاه گفت: دستگاه پرداخت‌کاری چرخشی به مرحله تجاری‌سازی رسیده و درحال حاضر با دو شرکت دانش‌بنیان در حوزه فروش و ارائه خدمات مهندسی همکاری داریم.

عارف اعظمی گیلان عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه که با طراحی دستگاه «پرداخت کاریِ چرخشی» در جشنواره خوارزمی برگزیده شده بود در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره کارآیی این دستگاه گفت: این دستگاه، ارائه دهنده فرآیند جدیدی در حوزه نانو پرداخت‌کاری در دنیاست که می تواند سطح قطعات مختلف با اشکال پیچیده که مورد نیاز صنایع هایتک و پیشرفته است در کوتاه‌ترین زمان ممکن به صورت فوق‌دقیق، پرداخت‌کاری‌ کند.

وی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی‌های این طرح، کاربرد وسیع در صنایع مختلف مانند هایتک است؛ چرا که این صنایع، نیازمند قطعاتی با صافی سطحِ فوق دقیق هستند؛ پرداخت کاری ایمپلنت‌ها و پروتزهای دندان‌پزشکی، لنز دوربین‌های دید درشب نظامی و پره‌های توربین، از جمله اقداماتی است که می توانیم با استفاده از این دستگاه در سریع ترین زمان انجام دهیم.

اعظمی با اشاره به مفهوم «پرداخت کاری» ادامه داد: هر قطعه ای در آخرین مرحله ساخت باید سطحی صاف و صیقلی داشته باشد؛ این موضوع از سه جنبه علمی، اقتصادی و زیبا شناسی در صنایع پیشرفته دارای اهمیت زیادی است چرا که هر چقدر سطح یک قطعه خوب پرداخت کاری یا صیقلی شده باشد، عمر و کارایی آن افزایش پیدا می‌کند.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرمانشاه گفت: این دستگاه، ماحصل 5 سال کار کارشناسی، تحقیق و توسعه است و توانسته دو ثبت اختراعِ داخلی و خارجی را در آمریکا، با حمایت معاونت ستاد نانو کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دست آورد. همچنین توانسته ایم اولین کتاب در زمینه نانو پرداخت کاری را در داخل کشور چاپ کنیم که انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف آن را منتشر کرد.

وی با اشاره به نمونه های خارجی این دستگاه اضافه کرد: دستگاه‌های دیگری در حوزه‌های پرداخت کاری در دنیا وجود دارد؛ اما فرآیندکاری این دستگاه ها سنتی است و نمی‌تواند سطح قطعات امروزی را به خوبی صیقل دهد. صنایع هایتک به قطعاتی پیچیده‌تری نیاز دارند که پرداخت کاری آن‌ها، کارآسانی نیست؛ اما دستگاهی که طراحی کرده‌ایم، ارائه دهنده روش نوینی در پرداخت کاری است چراکه در سریع ترین زمان و بدون آلوده کردن هوا، فرآیند پرداخت کاری را انجام می‌دهد.

اعظمی درباره تجاری سازی این دستگاه تصریح کرد: این دستگاه به مرحله تجاری سازی رسیده است و درحال حاضر با دو شرکت دانش بنیان در حوزه فروش و ارائه خدمات مهندسی همکاری داریم؛ همچنین قرارداد فروش 3 نمونه از دستگاه پرداخت کاری چرخشی به این دو شرکت، منعقد شده است.

عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان واحد کرمانشاه با اشاره به حمایت‌های این باشگاه اظهار کرد: مسئولان باشگاه پژوهشگران جوان از این طرح استقبال کردند و در چارچوب ساختارهای قانونی، حمایت مالی اندکی را از تیم ما انجام دادند. البته درخواست زیادی هم برای حمایت نداشتیم.

وی با اشاره به مشکلات و چالش‌هایی که در مسیر ساخت این دستگاه داشته اند، افزود: مهم ترین چالش تیم ما، موضوعات مالی بود؛ همچنین به دلیل این که نمونه‌ای جدید در کشور بود، اعتماد زیادی به ما نشد و در جشنواره منطقه‌ای «بنیاد ملی نخبگان» از سوی داوران رد شد. داوران جشنواره معتقد بودند که این طرح قابلیت اجرایی ندارد اما طرح‌های دیگری که از نظر علمی و کاربردی در سطح مطلوبی نبودند، انتخاب شدند.

اعظمی در پایان گفت: متاسفانه بنیاد ملی نخبگان در حق ما کم‌لطفی کرد؛ ولی هرگز ناامید نشدیم و فقط به موفقیت فکر کردیم؛ در نهایت هم توانستیم در بالاترین سطح جشنواره خوارزمی به نتیجه دلخواهمان برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056410

وب گردی

وب گردی