ساخت قلب نیروگاه توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف

یک فناور برتر از طراحی و ساخت گاورنر نیروگاه‌های آبی در کشور خبر داد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه هم‌اکنون قطعات و تجهیزات کلیدی در کشور ساخته می‌شود؛ اما هنوز واردات این تجهیزات ادامه دارد.

محمد دورعلی استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، از طراحی و ساخت گاورنر نیروگاه‌های آبی در کشور خبر داد و گفت: سیستم گاورنر به عنوان قلب یک نیروگاه، حساس‌‌ترین سیستم کنترلی محسوب می‌‌شود. گاورنرهای ساخته شده در این مرکز قابلیت کنترل در مودهای کاری مختلف (کنترل توان، کنترل گشودگی، کنترل جزیره‌ای، کنترل دبی و سطح) و همچنین مشارکت در کنترل فرکانس شبکه را دارا بوده و مطابق با استانداردهای IEC و IEEEطراحی و ساخته شده است.

وی تصریح کرد: تمام تصمیمات برای کار با توربین (نوسانات شبکه برق، تغییر سطح آب و دیماندی) متناسب با اتفاقات بیرون رخ می‌دهد؛ بنابراین گاورنر به موقع باید درست تصمیم گیرد که نیروگاه را خاموش نکند بلکه بتواند بهره وری نیروگاه را تا حداکثر نگه‌ دارد.

این فناور برتر افزود: این سیستم در سه نیروگاه کشور مورد استفاده قرار گرفته است، به طوری که گاورنر آبی به‌کارگرفته شده در نیروگاه کردستان به میزان 10.3 مگاوات، داریان 210 مگاواتی و نیروگاه سردشت 150 مگاوات است.

سرپرست پروژه طراحی و ساخت گاورنرهای نیروگاهی، بر اهمیت دستگاه گاورنر در حفظ ایمنی عملکرد نیروگاه در شرایط مختلف کاری تاکید کرد و گفت: گاورنر الکتروهیدرومکانیکی ساخته شده که حاصل کار تیمی فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف است، تمامی قابلیت‌های دستگاه‌های پیشرفته خارجی را دارا است و می‌تواند رژیم‌های کنترلی سرعت و توان خروجی توربین همچنین کنترل جریان، گشودگی، سطح، تولید جزیره‌یی، قطع بار، راه اندازی از خاموشی کامل و کنترل در نبود شبکه را انجام دهد و تصمیمات مقتضی برای عملکرد ایمن نیروگاه در شرایط مختلف اضطراری را اخذ و اجرا کند. تلرانس‌های عملکردی این گاورنر منطبق بر بالاترین استاندارد‌های موجود دنیا است و عملکرد آن تحت سخت‌ترین شرایط آزمایشی مورد تایید کارشناسان نیروگاهی کشور قرار گرفته است.

دورعلی خاطرنشان کرد: نمونه‌های ساخته شده بدون توجه به اندازه نیروگاه دارای تمام مشخصات لازم برای عملکرد کیفی یک نیروگاه برق آبی استاندارد بوده و به راحتی می‌توانند بر اساس امکانات و ظرفیت مورد نیاز برای نیروگاه‌های با ظرفیت بالا نیز طراحی و ساخته شوند.

این فناور برتر با تأکید براینکه قبلا دانش فنی در این زمینه در کشور وجود نداشت و بیشتر قطعات کاربردی در این عرصه وارداتی بوده است، افزود: اکنون با تلاش محققان کشور توانستیم قلب نیروگاه را طراحی و ایجاد کنیم.

دورعلی یادآور شد: با وجود اینکه هم اکنون قطعات کلیدی در کشور ساخته می‌شود متاسفانه واردات بنا به دلایلی قطع نمی‌شود؛ زیرا معتقدند که طرح‌ها از طرف خارجی‌ها فاینانس شده و باید جنس مورد نیاز را وارد کنند.

استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه شریف خاطرنشان کرد: عملکرد سیستم گاورنر ایرانی به مراتب بهتر از خارجی‌ها بوده است به طوری که رکورد عملکرد ما طی 4 سال گذشته در نیروگاه آزاد ( خرابی دستگاه) صفر بوده است. این در حالی‌ست که تجهیزاتی که از خارج وارد می‌شوند همواره با مشکلاتی مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: کشور ما از نظر سخت‌افزاری برای رفع نیازهای جاری و آینده‌ چیزی کم ندارد و از نظر دانش فنی و نرم‌افزاز در سطح نیازهای مطرح کشور کاملا به‌روز است. تنها حلقه گمشده قدرت، ریسک‌پذیری اندک برخی از مدیران تصمیم‌گیرنده کشور است که در اغلب موارد مانع اصلی انجام کارهای بزرگ می‌شوند. همچنین نگاه مطلق و قبول راه‌حل‌های ارائه شده خارج از کشور، مانع اصلی رشد توانایی‌های مهندسی و استفاده از نیروهای داخلی است.

گفتنی است، هر واحد نیروگاهی برای کنترل سرعت و قدرت توربین به یک دستگاه گاورنر (Governor) برای تنظیم جریان آب ورودی به توربین، مجهز می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056431

وب گردی

وب گردی