اشتغالزایی در مناطق محروم به سبک صنایع خلاق

یک فعال حوزه صنایع خلاق ضمن تاکید بر توسعه روستایی متنی بر فناوری‌های نرم گفت: با تکیه بر پتانسیل موجود محلی در مناطق محروم می‌توان زمینه اشتغالزایی را فراهم کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، مینا شیرانی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در حوزه هنر و فناوری گفت: این شرکت‌ خلاق در مرکز نوآوری صنایع خلاق سیستان و بلوچستان مستقر است و توانسته با ایجاد بیش از 250 موقعیت شغلی برای زنان روستایی در این استان، صنایع دستی زیبای محلی این خطه از ایران اسلامی را به اقصی نقاط جهان صادر کند.

شیرانی با اشاره به اهمیت طراحی و استفاده از فناوری‌های مدرن در تولید صنایع دستی گفت: پس از طی مراحل تولید در شرکت، نمونه اولیه برای استفاده همکاران در روستاها تولید می‌شود و بعد از طی فرایندهای معمول آموزشی، مواد اولیه رایگان در اختیار این همکاران قرار می‌گیرد تا صنایع دستی به مرحله نهایی تولید برسد.

وی تصریح کرد: این شرکت تاکنون موفق شده‌ که زنجیره‌ای از خانم‌های خانه‌دار را در 5 روستا به همکاری دعوت کند که تعدادشان به 250 نفر می‌رسد. این همکاران بلافاصله پس از اتمام کار، دستمزد خود را دریافت می‌کنند و پس از آن تیم فروش و بازاریابی، صنایع دستی استان را به خریداران داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

مدیر عامل شرکت صنایع خلاق هنر و فناوری با اشاره به نقش چنین طرح‌هایی در اشتغال‌زایی افزود: علاوه بر این 250 نفر، نزدیک به 15 نفر در شرکت به صورت ثابت مشغول به کار هستند. استراتژی فروش شرکت نیز بر اساس دیجیتال مارکتینگ است و خوشبختانه صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان به دلیل زیبای‌های خاص مورد توجه ویژه علاقه‌مندان به این هنر قرار گرفته است.

این فعال حوزه صنایع خلاق در ادامه، ضمن تاکید بر توسعه روستایی متنی بر فناوری‌های نرم یادآور شد: زنان روستایی شاغل در این طرح ضمن انجام کارهای روزانه، به ساخت صنایع دستی نیز می‌پردازند و می‌توانند برای خانواده یک منبع جانبی درآمد ایجاد کنند. این شرکت خلاق موفق به کسب جوایز بین الملی در حوزه صنایع خلاق شده است.

به گفته شیرانی، صنایع خلاق به دلیل آنکه به سرمایه کمتری برای ایجاد یک شغل( در مقایسه با بسیاری دیگر از زمینه‌های کاری ) نیاز دارد به عنوان یکی از عملی‌ترین روش‌ها برای گسترش اشتغال و ایجاد تحرک در جوامح محلی مورد توجه قرار گرفته است. صنایع خلاق و فرهنگی همچنین به دلیل تکیه بر پتانسیل‌های موجود محلی، نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های پرخرج و گسترده‌ای نیست و همین مزایا می‌تواند این حوزه را به صدر اولویت‌های برنامه ریزی ارگان‌های متولی اشتغال‌زایی در کشور ارتقاء بخشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056454

وب گردی

وب گردی