نمایندگان مجلس باید کلیات طرح بودجه 99 را رد کنند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با احیای حس میهن‌پرستی، با کلیات طرح بودجه 99 مخالفت کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر درباره لایحه بودجه ۹۹ بیانیه‌ای منتشر کرد.

در بخش ابتدایی این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای انقلاب اسلامی مورد تحریم حکومت‌های استکباری جهان بوده و در چند سال اخیر بر شدت این تحریم‌ها افزوده شده است. تهدید باید با رهبردهای دقیق و مسیری روشن تبدیل به فرصتی برای خودکفایی نسبی اقتصادی، حرکت به سمت قطبیت علمی منطقه و افزایش قدرت بین‌المللی شود. طبعاً کشور در روزهای تنگنا باید با صرفه‌جویی و خرج معقول به‌همراه ایجاد منابع درآمدی متناسب با شرایط، موقعیت گذار از مرحله دشوار را برای خود مهیا کند؛ اما رخدادهای اخیر کشور چنین نکته‌ای را در اذهان عمومی یادآور نشده است.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند: در روزهای اخیر شاهد ابلاغ لایحه بودجه 99 از طرف دولت به مجلس بوده‌ایم؛ لایحه‌ای که هیچ تناسبی با وضعیت تحریم کشور ندارد و گویا وضعیت اقتصادی کشور و شرایط معیشتی مردم در حالت رویایی به سر می‌رود. در این لایحه رقمی نزدیک به سه‌چهارم بودجه کل کشور فقط به شرکت‌های دولتی اختصاص یافته است، در اینجا سؤالی مطرح می‌شود و آن این که اساساً چرا دولت باید تا این حد بزرگ و صاحب شرکت‌های فراوان باشد که بودجه عمومی و مردمی را خرج خودش کند؟ (در سمت دیگر ماجرا، تأمین درآمد سه برابری از واگذاری شرکت‌های دولتی و خصوصی‌سازی نسبت به سال ۹۸، بدون درنظر گرفتن رویه‌های دخالت‌دهی مردم در اقتصاد معنایی جز تکرار پرونده های هپکو و نیشکر هفت تپه نمی‌دهد.)

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: نکته دیگری که به چشم می‌خورد افزایش غیرمنطقی هزینه‌های ادارات دولتی است که بدون هیچ ملاحظه‌ای صورت گرفته است. مجموع این دو مورد هزینه‌هایی به مراتب بیشتر و غیرمنطقی‌تر از سال‌های پیش را بر عهده کشور می‌گذارد که باعث مشکل دولت در برآورده کردن این موارد خواهد شد. حال که خرج دولت تا این حد بالا رفته، سؤال اساسی اینجاست که دقیقاً چه «درآمدی» قرار است این هزینه‌ها را جبران کند؟ بیشترین سهم دولت در استخراج درآمدهای 99، در بخش نفتی پیشبینی شده است؛ جایی که با پیش‌بینی فروش «یک میلیون بشکه نفت» در هر روز سعی در منطقی‌سازی روابط ریاضی بودجه گشته است، حال آن که فروش فعلی نفت ایران از 300 هزار بشکه نفت تجاوز نمی‌کند! آیا دولت محترم خبر از میزان حقیقی فروش نفت ندارد؟

در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آمده است: مجموعه‌ ساختار غیرمقاومتی و غیرمنطقی بودجه که نه درآمدهایش قابل تحقق است و نه مخارجش منطقی؛ ما را به این مطلب می‌رساند که دولت به‌قطع در سال 99 هم همانند سال‌های گذشته دچار کسری بودجه خواهد شد، با این تفاوت که این‌بار میزان کسری بودجه بیشتر از سال های گذشته خواهد بود. با توجه به رویکرد مسکن‌وار کلی دولت‌‌ها در جبران کسری بودجه احتمالاً دولت به چاپ پول بدون پشتوانه و یا برداشت غیرقانونی از صندوق توسعه ملی روی می‌آورد که در هر دو حالت، کشور را دچار تورم خواهد کرد و پول اصلی باز از جیب «مردم» به جیب «دولت» واریز خواهد شد. گویی این‌که مردم باید تقاص ندانم‌کاری دولت در تخمین میزان واقعی فروش نفت و ریخت‌‌وپاش‌های غیرمنطقی دولت را بدهند! سؤالی که باید پرسید این است که اساساً چرا ساختار پولی و مالی کشور باید تا این حد تحت سیطره همه‌‌جانبه دولت باشد که به این راحتی بتواند فشار حاصل از عملکرد ضعیفش را بر مردم تحمیل کند؟

در بخش دیگری از این بیانیه آورده شده است: در حال حاضر خبرهای فراوانی از ابراز تمایلات دولت و شخص رئیس جمهور برای مذاکره با «هر شخصی» می‌رسد. روحانی در چند روز گذشته چندین بار تأکید کرده «برای حفظ منافع ملی حاضر به مذاکره و دیدار با هر شخصی هستم.» نکته اصلی اینجاست که اساساً دولت در ادامه نیاز به یک زبان واحد برای اقناع مردم و ساختارهای داخلی همچون مجلس جدید دارد تا اذهان عمومی را برای ورود کشور به منجلاب مذاکرات مجدد آماده کند. قطعاً ایجاد حس ناامیدی و ناکارآمدی کاذب یکی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه است و طبیعتاً کسری بودجه شدید یکی از نشانه‌ها و یکی از مهم‌ترین بخش‌های همین مطلب خواهد بود.

در بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آمده است: حال این سؤال مطرح می‌شود که منتخبان مردم که در خانه ملت نشسته‌اند، آیا در این آزمون تاریخی، مقدمات ورود کشور به لبه‌ پرتگاه مذاکره مجدد را تصویب می‌کنند یا با حفظ استقلال سیاسی نسبت به دولت و به دور از قبیله‌گرایی برای کشور و مردم، کلیات بودجه را رد خواهند کرد؟ گویا دولتی‌ها عزم‌شان برای تصویب سریع و بی‌دردسر بودجه 99 بسیار جدی است تا حدی که در چند روز گذشته شاهد ابلاغیه‌های تهدیدی عجیب‌وغریب از سمت مقامات دولتی نسبت به اشخاصی که انتقاداتی نسبت به بودجه داشته‌اند، بوده‌ایم.

در بخش پایانی این بیانیه آمده است: انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (عضو دفتر تحکیم وحدت) تأسیس 1342، صراحتاً مخالفت خود را با ساختار بودجه‌بندی سال 1399 اعلام کرده و از تمامی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این انتظار را دارد که در خفقان رسانه‌ای موجود که در آن حتی رسانه‌ها و شخصیت‌های اقتصادی از موضع‌گیری منفی نسبت به لایحه‌ «ضدملی» و «ضدمردمی» بودجه 99 نهی شده‌اند، تحت‌تأثیر فضای سیاه و حس قبیله‌گرایی نشده و با احیای حس میهن‌پرستی، کلیات طرح بودجه 99 را رد کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1056485

وب گردی

وب گردی